Test Opel Insignia GSi: Naozaj je najlepší

Pozrite si ponuku Oplu. OPC v prípade Astry neexistuje, vlastne najviac hot hatchback v ponuke je elektrická Corsa. Chápeme to, treba racionalizovať ponuku. Avšak jeden zástupca ešte predchádzajúcej éry akosi vytŕča, je iný ako ostatné a zachoval si istú dávku športovosti.

Viete, že hovorím o Insignii a konkrétne verzii GSi. Z pohľadu jazdeckého zážitku je práve táto aktuálne tým najlepším želiezkom v ohni, ak hovoríme o tejto automobilke s bleskom v znaku. Nie je najvýkonnejším modelom aktuálne, ale najzábavnejším rozhodne áno.

Elegancia kupé so štyrmi dverami

Opel spravil tento model ešte krajšie ako predchodcu, hlavne, čo je najdôležitejšie, vyzerá omnoho ľahšie na pohľad. A vyzerá aj poriadne dynamicky. Tento model s ľahkosťou zatieni väčšinu konkurencie tým ako dravo sa tvári. Môže za to, samozrejme, aj trochu zmenený vzhľad verzie GSi.

Vlastne ten za to môže vo veľkej miere. Vo veľkej miere môže za to, že vizuálne nebude Insignia blízko Passatu, ale zamieri skôr vyššie a popasuje sa s Arteonom. Dynamika línií je porovnateľná. Opel pripravil naozaj veľmi pekné auto. No a verzia GSi má iné nárazníky, prahy a najmä kolesá. A má duck-tail. Ako mali Porsche, prípadne majú, tak taký spojler má aj Insignia. Nie ten vysúvateľný, ale ten, čo mala verzia RS v sedemdesiatych rokoch.

Celkovú športovosť určite podčiarkujú aj kolesá. Tu sú to dvadsiatky. Nie, nepomýlil som sa, je to dvadsať palcov, ktoré majú fakt nízkoprofilové obutie. Praktickosť? Nič moc. Ale vzhľad hrá predsa hlavnú úlohu. Treba však rátať s tým, že občas sa, jednoducho, niečo pri parkovaní môže objaviť. Za štýl treba platiť určitú daň.

Ale poďme k základnému tvaru karosérie. Zvažujúca sa strecha vôbec nepôsobí ako sedan. Veď Insignia ani sedanom nie je. Je liftbackom. Ale takým, čo má tvar takmer ako kupé. K tomu, aby sa dala za kupé označiť naozaj chýbajú len bezrámové okná dverí. A nesmieme zabudnúť, že práve červená farba je tá strhujúca a s príplatkovými čiernymi doplnkami vyzerá naozaj tak, že bude pútať pozornosť. Je to reálne Opel, za ktorým sa otočí asi najviac ľudí.

Posaďte sa

Povedzme si to rovno, Insignia je naozaj veľkým autom. Patrí právom medzi najväčšie autá strednej triedy, je až na hranici vyššej strednej. Toto sa presne odzrkadľuje aj v interiéri. Batožinový priestor je dostatočne veľký na to, aby ste si zašpinili nohavice v snahe dostať sa ku veciam na druhom konci.

Na zadných sedadlách je miesta tiež na rozdávanie. Nie je to Superb, ale to nepotrebujete. Ja som sa sám za seba zmestil a na kolená mi zostalo ešte naozaj veľa miesta. Trochu horšie je to, úplne logicky, nad hlavou, kde cítiť tú dynamickú líniu strechy, ktorá výraznejšie klesá. Ale to nevadí, stále sa dá vzadu prežiť aj dlhú cestu.

Lenže to hlavné je vpredu. Miesta je úplne bezproblémovo až prebytok. Ale sedadlá sú fantastické. Majú aj AGR certifikát a ponúkajú nielen športový vzhľad, ale aj príjemné doťahovanie bočníc. Majú aj nastavenie dĺžky sedadla. O tom, že sú niečo extra hovorí aj malé logo GSi na operadle, ale aj tlačidlo masáže. A viete čo? Ani ju netreba. Sedadlá fungujú tak dobre, že masáž vyzerá ako zbytočná hmotnosť naviac.

Insignia je ešte jeden z tých Oplov, ktoré používajú starší informačno-zábavný systém. A to je vlastne možno aj lepšie. Navigácia má peknú grafiku, všetko je celkom logické a klimatizácia ostáva úplne samostatná bez nutnej integrácie do menu. Vlastne tento displej aj zobrazuje nabíjanie mobilu bezdrôtovo. Lenže tu sa netešte. Priestor je vertikálna štrbina pod lakťovkou. A do nej sa nezmestí každý mobil. Ak máte niečo väčšie ako iPhone SE2, tak to nebude také jednoduché.

Ešte by zvládal

Opel pod kapotou nechal to najvýkonnejšie neelektrické, čo vlastne v ponuke má. Je to dvojliter s výkonom 169 kW (230 k). To je celkom príjemná hodnota, ale je len o niečo vyššia ako mala predchádzajúca verzia GSi s naftou. Pribudlo len 15 kW (20 k). Ale tento motor je lepší. Má lepšie reakcie, je ľahší na predok, aspoň o trochu a spotreba je takmer rovnaká.

Počkať, to fakt? Fakt hovorím, že spotreba nie je príliš rozdielna? Fakt! Kým s naftou som mal priemer 8,6 litra, s týmto benzínom mi pribudlo len pol litra na sto kilometrov. To je výborná hodnota. A to aj v svetle faktu, že ešte pred naftovou verziou bola benzínová s výkonom 191 kW (260 k). Avšak tá žrala vraj 12 bez problému. Takže podčiarknuté a zrátané, Insignia GSi nikdy nemala lepší motor. Ale zaslúžila by si niečo, čo by konkurovalo aj Superbu s výkonom 200 kW (272 k).

To hlavné, čo toto auto odlišuje od ostatných nie je ani 9-stupňová automatická prevodovka, ale pohonná sústava. Je podobná tým, čo fungujú vo Focuse RS tretej generácie a Yarise GR. A je to fakt brutálne, Insignia funguje, je dlho neutrálna a na šmykľavejšom povrchu viete vyvolať aj jemný driftík. Wau! Toto je najlepšie jazdiaci Opel súčasnosti. Nepoviem, že celkovo, lebo mám v pamäti to, že existoval Speedster, ktorý niečo zdieľal s Lotusom Elise. Vygooglite si ho, vyzerá stále nádherne.

Teraz vážne, podvozkom sa na Insigniu nechytá nič z koncernu VW, čo je v tejto triede. A vlastne, v tejto triede nemá nikto zaujímavejší systém presúvania krútiaceho momentu na kolesá. Dovolím si tvrdiť, že Insignia GSi jazdí lepšie ako súčasné najlepšie Mondeo. Veď to akosi nemá porovnateľný motor.

Nehovorte, že radšej Passat

Jasné, viezol som sa aj v novom Passate. Ale len kúsok. A nezaujal ma tak ako táto verzia Insignie. Má už reálnu spotrebu, keďže má benzínový motor a vyzerá naozaj brutálne ako liftback s duck-tailom. Stojí však 47-tisíc. A to nie je málo. Avšak v Opli si určite viete dohodnúť aj nejaké zvýhodnenie. Oplatí sa ísť tento Opel vyskúšať, ak uvažujete o podobnom aute. Odmení vás nielen vzhľadom, ale aj výborným podvozkom, ktorý predvádza to najlepšie, čo Opel aktuálne ponúka.

Opel Insignia GSi

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 169 kW (230 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1500-4000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4910 mm
Šírka 1863 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2829 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1725/2240 kg
Batožinový priestor 490/1450 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 237 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba (WLTP komb) 8,4-8,5 l/100 km
Emisie g CO2/km 189-192