Ako jazdí prvá elektrická Dacia Spring? Máme prvé jazdné dojmy

Dacia Spring? Jarná? Áno, presne tá. Najlacnejší a najjednoduchší elektromobil súčasnosti sa pomaly dostane na náš trh. Ale aký je? Náš čitateľ si bol jeden prezrieť vo Francúzsku a nielen to, aj ho vyskúšal na vlastnej koži. Nepísal by som tento článok, keby sa nepodelí so zážitkami. Tak poďme na to!

Dacia Spring je pozicovaná ako lacná elektrická mestská alternatíva hocičoho. Na parkovisku je hneď vedľa nej Twingo, to najnovšej generácie. A už to pôsobí ako väčšie auto. To je aj dôvod, prečo je Spring skôr dvojmiestnym autom. Dvaja dospelí sa odvezú, takisto aj dve deti vzadu. Ale štyria dospelí sú už trochu natlačení. Avšak ak sa chcú odviezť, tak sú síce trochu ako sardinky, ale dá sa aj to. Skôr je Spring pre troch dospelých bez akýchokoľvek problémov. Pri tejto veľkosti je až prekvapivo priestranný batožinový priestor. Na takto malé auto? Obrovský! Svinka na grilovanie? Vojde celá aj s doplnkovými oblohami a prílohami.

Vlastne toto auto je ideálna mestská prepravná alternatíva. Môžete ísť na kolobežke, ale tá nemá v daždi úplne dobrú priľnavosť a naviac hnedý pás od blata tiež v Springu nehrozí. Za volantom je pocit ako z Tesly Model S spred 5 rokov. Plasty sú takmer rovnako kvalitné, alebo nekvalitné, podľa toho s čím porovnávame. Rovnako tak poťahy sedadiel. V Springu majú naviac pekné modré prešívanie. Je to predsa elektroauto s ekoambíciami. A má síce malý výkon, ale do stovky stíha aj výkonnejším spaľovacím agregátom v ostatných autách, má predsa okamžitý prísun krútiaceho momentu. Čo však vyrazí dych je ako rýchlo dokáže Spring kúriť. Desať sekúnd a je teplo. Viac netreba. Jasné, kúrenie spotrebúva energiu, lebo v takejto cenovej hladnie asi nie je vhodné hľadať tepelné čerpadlo.

Výrazným mínusom je azda len pevne fixovaný volant a nenastaviteľná sedačka vodiča z výškového hľadiska. Ale znova, sme v sekcii malých áut. Toto auto s kapacitou batérie 27,4 kWh dá na nabitie bez problému až 230 kilometrov aj mimo mesta. V meste dá 305 kilometrov. Toľko tvrdí WLTP. Ale z reálneho hľadiska pri ozaj ťažkej nohe, ale takej, čo je ekvivalent olovených podrážok. Takže v tom meste sa poľahky dá, pri normálnom jazdení, dostať na hodnoty cez 230 kilometrov. To je extrémne veľa, viac ako má Honda e, či elektrický Smart, alebo Mini Cooper SE. Reálne, kto potrebuje do mesta drahé auto? Jazda na Springu presvedčí, že táto forma motorizácie svojim vlastným spôsobom pripomína autodrom. Pri takto lacnom aute nebude vadiť pár škriabancov, nebude vadiť, že niektoré veci sú vyriešené lacno. Je to predsa extrémne lacné auto. Oproti nemu je aj Škoda Citigo iV drahým a veľkým kusom nábytku.

Jasné, aj Spring má svoje nevýhody, ale za tie peniaze predstavuje vhodnú alternatívu pre veľa ľudí a predstavuje hlavne vstup do sveta elektromobilov. Má väčší zmysel ako tie elektromobily, ktoré sú určené na dlhé vzdialenosti. Je ronvakou revolúciou ako bola na začiatku svojho života Tesla Model S. Dostáva totiž elektromobilitu ku väčším masám. Možno práve Spring bude ešte revolučnejším vozidlom a o jeho úspechu nikto nepochybuje. Vlastne možno ani nepotrebujete nič väčšie a drahšie. Spring má šancu stať sa ideálnym druhý, či tretím autom v rodine a niektorým jedincom bude s prehľadom stačiť aj ako prvé. Nášmu čitateľovi ďakujem za sprostredkovanie dojmov a sám som zvedavý na prvú jazdu, kedy Spring vyskúšam ja na vlastnej koži. A ideálne sériovú verziu, tento bol predsériovým kusom.

Očakávame cenu okolo 17-tisíc eur.