Test Mercedes-Benz B250e: 70 km na baterku plus úsporný benzín

Automobilka Mercedes-Benz spravila modelu označenému ako Trieda B veľmi nenápadný a decentný facelift. Je dokonca taký nenápadný, že si ho zvonka nevšimnete, ale v interiéri chýba jedna veľmi zásadná vec. Facelift zastihol všetky alternatívy vrátane verzie B250e, ktorá v sebe dokáže skĺbiť benzínový motor a elektromotor spolu s batériou, ktorá autu dáva dostatočne dlhý dojazd.

My sme si vyskúšali ako sa s týmto autom jazdí a snaha bola o čo najväčšie využitie elektrickej energie na pohon vozidla. Veď práve takto by mali byť vozidlá s pohonom plug-in hybrid používané. Benzínový motor by mal byť len akýmsi doplnkom, ktorý je využívaný len občas, lebo reálne aj spotrebové tabuľky hovoria o plnom využití elektrickej energie.

MPV stále žije

Vozidla na štýl MPV sa postupne strácajú z obehu. Je to z dôvodu, že sú vytlačované rôznymi SUV a odvodenými crossovermi. Niektoré automobilky však na túto kategóriu nezanevreli a stále ju ponúkajú. Okrem Mercedesu to je vlastne už len BMW a to je trochu strašidelné. Mercedes-Benz B250e je teda jedným z plug-in hybridov zanikajúcej kategórie, ktorá má ale stále svoje opodstatnenie. Na rozumnom pôdoryse predsa ponúka obrovský priestor v interiéri.

No a Mercedes triedy B, teda aj B250e je vozidlo, ktoré dokáže nenápadne priniesť naozaj veľa miesta. Má kompletnú ponuku interiérových vymožeností doplnenú veľmi nenápadným, ale za to veľmi príjemným exteriérom. Toto auto nemusí mať balík doplnkov AMG, ale rozhodne mu pomáha. Mení nárazníky, prinesie zaujímavé disky, je to jednoducho auto, ktoré je moderné a aktuálne. Nevidno možno zmeny oproti pôvodnej alternatíve, možno nevidno veľa zmien ani oproti predchodcovi, ale stále rovnako dobre funguje a rovnako vie zaujať svojou eleganciou.

Jedno je však jasné, Mercedes B250e patrí stále k aktuálnej generácii dizajnu vozidiel s trojcípou hviezdou v znaku. Je to auto, ktoré si okamžite dokážete zaradiť nielen pri pohľade na prednú, ale aj zadnú časť. Je proporčne podobné ako niektoré SUV, ale nepotrebuje takú výšku. Nepotrebuje pútať pozornosť tým, že by bolo až príliš žiarivé.

Aj keď s bielou rozhodne žiarivý je aj model B250e. Je kontrastná voči všetkým čiernym prvkom a hlavne proti diskom, ktoré sú veľmi špecifický tvarované. Mercedes sa rozhodol, že ide ušetriť zlomky gramov CO2 aj v tomto ohľade. Preto klasický dynamický tvar dopĺňa nie príliš dynamicky vyzerajúci štít, za ktorým sa môže usadiť nejedna nečistota. To nič nemení na fakte, že kolesá stále vyzerajú vynikajúco. A hodia sa ku celému autu, ktoré s nimi vyzerá na úrovni. Ak zvolíte základnú výbavu so základnými kolesami, tak si môžete maž okamžite v hlave, že vozidlo bude vyzerať ako chudobný brat. Nie nadarmo sa hovorí, že s týmto autom treba nemálo vecí priplatiť.

Najskôr koliesko, teraz dotyková plocha

Interiér Mercedesu triedy B je dostatočne priestranný aj v prípade, že máte PHEV. Jasné, trpí tým batožinový priestor, ktorý stráca z pôvodných 455 litrov na 405 litrov. Je to daň za elektrický pohon a  umiestnenie batérie s kapacitou 15,6 kWh. To čo netrpí, je miesto pre pasažierov vzadu. Tí majú priestoru dostatok a dokonca majú aj dostatočnú variabilitu jednotlivých sedadiel. Dajú sa skladať, dajú sa posúvať, dá sa s nimi robiť vlastne veľa vecí, čo nie je úplne štandardom. Ale aj tak stále v tieni toho, čo sa deje v prednej časti.

Predné sedadlá sú vynikajúce, vlastne ani potrebujú elektrické nastavenie. Veľmi na vysokej úrovni sú možnosti prispôsobenia. Našťastie takmer rovnaké ako pred modernizáciou. A potom to príde! Potom zbadáte to, čo sa zmenilo. Miesto dotykového ovládača v strede, vo forme ako majú notebooky ovládanie kurzora, je malý prehĺbený priestor, ktorý vôbec nič nedokáže schovať. Moderné veľké mobily majú smolu. Dokonca aj taký priemerný iPhone 14 do tohto miesta vlezie len ak nemá na sebe natiahnutý obal a nabíjačka je úplne inde.

Aj keď teda môže absencia samotnej dotykovej plochy trochu chýbať, nič to nemení na dokonalej ovládateľnosti systému MBUX. Ten je zakomponovaný do horizontálne stavaného displeja a nie do vertikálneho ako pri väčšine nových implementácií. Je jednoduchý na ovládanie, ale aj tu si treba trochu zvyknúť. Má hlasové ovládanie na základe umelej inteligencie, ktoré ale použijete dva, alebo trikrát. Inak sa naň vykašlete a nebudete ho vôbec riešiť. Dotykové ovládanie je predsa omnoho príjemnejšie, aj keď trochu menej presné ako kedysi koliesko a ešte nedávno externá dotyková plocha.

A ešte prinieslo vylepšenie modelu, vrátane B250e? Je úplne skryté očiam a výrazne skrylo svoje neduhy ušiam. Toto vylepšenie sa týka výhradne kvality spracovanie. Kým predchádzajúca verzia pred faceliftom trochu vŕzgala hlavne v okolí klavírneho čierneho plastu, teraz už nevŕzga. Už je spracovanie na úrovni Mercedesov tak, ako malo byť od začiatku.

Mercedes zapracoval na všetkých častiach, aj keď to nie je vidieť. Toto auto je jednoducho lepšie ako kedykoľvek predtým a ponúka technológie, ktoré ho robia naozaj prémiovým. Je však jasné, že za tento balíček musíte zaplatiť. Bezpečnostné prvky sú však v rozumnej konfigurácii už v základe. Priplácate hlavne za technológie na palube. Potrebujete hlavne dva veľké displeje, ktoré sú už štandard a potrebujete AMG volant. Reálne je volant jediným krokom späť. Má všetky ovládacie prvky dotykové, čo nie je úplne optimálne z hľadiska náhodného stlačenia.

Lepšie na tom boli volanty s klasickými mechanickým tlačidlami, či skôr normálnymi tlačidlami, nie dotykovými poliami. Všetci ale dobre vieme prečo automobilky siahajú po dotykových prvkoch. Sú výrazne lacnejšie na výrobu ako spínače jednotlivých funkcií v manuálnom prevedení. Výhodou triedy B stále ostáva samostatný panel klimatizácie a niekoľko fyzických tlačidiel okolo malého bazénika v strede stredového tunela.

Výborný motor, výborná elektrika

Plug-in hybrid využíva batériu s kapacitou 15,6 kWh, ktorá dokáže s autom prejsť na plné nabitie, podľa papierov, až 77 kilometrov. Realita je skôr taká, že prejde 60 a kúsok naviac. Už to je veľmi schopný údaj. Realita všedných dní hovorí o elektrickej spotrebe okolo 16 kWh mimo diaľnic a v meste dokonca možno aj menej. Diaľnice sú však v intenciách necelých 20 kWh. To B250e pasuje na výrazne podobné hodnoty ako majú výlučne elektrické modely vozidiel.

Na elektrický motor dokážete ísť až 135 km/h a teória za plug-in hybridom je, že celý týždeň využívate elektrickú energiu a potom cez víkend môžete ísť na dlhšiu trasu, kedy sa zopne benzínový motor. V tomto prípade agregát s objemom 1332 cm³, ktorý poháňa predné kolesá. Má výkon 120 kW (163 k) a spolupracuje s automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a ôsmimi prevodovými stupňami. Práve toto môže byť jeden zo zádrhelov. Niekto, kto jazdil s autom predtým ako som ho zobral do rúk ja, ho zabehol na drsnejšiu ostrú jazdu. Preto sa občas stane, že pri rozbehu, keď stupím na akcelerátor, trošku uberiem a znova pridám, automat trhne ako keby nebolo zladené použitie jednotlivých komponentov. V iných situáciách je však pohon veľmi príjemný. Dokonca aj s vybitou baterkou sa viete pohybovať po diaľnici so spotrebu do 7 litrov a mimo diaľnic okolo 5,5 litra.

To je doteraz všetko fajn, všakže! Ale nie je to úplne tak, ak si vezmeme do úvahy ako auto jazdí. Nové rozloženie hmotnosti v B250e ukazuje, že pridaná hmotnosť na zadnej náprave nesvedčí podvozku. Pri žiadnej inej alternatíve toto nie je cítiť, ale pri plug-in hybrid tlak na zadné kolesá, v niektorých situáciách, výrazne odľahčuje predok a tým pádom spôsobuje nekontrolované pretáčanie. A to stále nie je najhoršia stránka auta. Ale má s tým niečo dočinenia.

Tým najhorším, čo sa B250e mohlo stať, je, že má pneumatiky Bridgestone Turanza T005. Tie sú na úrovni Vraníkov. Vôbec nefungujú tak, ako by mali. Sú koncipované ako luxusné pneumatiky, čo nikdy nie je dobrá správa. Na tomto aute jednoducho nedržia a nevedia sa vysporiadať s masou. Nie je to len pri rozbehu, ale istotu nedávajú ani v zákrutách. Ak budete mať možnosť, tak si určite zvoľte normálne pneumatiky, nie tieto luxusné veci, choďte proti prúdu. Ale naspäť ku pozitívnym veciam, B250e má DC nabíjanie výkonom až 22 kW.

Nehodnoťte B250e podľa gúm

Mercedes-Benz B250e má všetky predpoklady stať sa rodinným autom na každý deň s menšou uhlíkovou stopou, ak ho budete nabíjať. Tak to vybavené auto stojí 60 000 €. Za plug-in hybrid podobnej veľkosti je to akurát, lebo jediným konkurentom, ktorý aktuálne na trhu figuruje, je BMW 230e Active Tourer. To je cenovo veľmi podobné, akurát ponúka menší dojazd, ale za to väčší výkon. Takže je len na vás ktoré auto si zvolíte. Ak si že budete špecifikovať Mercedes triedy B, tak veľká batéria v zadnej časti trochu rozhadzuje rozloženie hmotnosti a tým pádom potrebujete poriadne pneumatiky.

Poriadne pneumatiky myslím niečo, čo má skôr športovú ako ekologickú špecifikáciu. Na ekologických pneumatikách, ktoré sa môžu akokoľvek hrdiť prívlastkom luxusné sa môžete snažiť o rozumné jazdenie akokoľvek, stále nebude jazda taká ako chcete. Alebo druhá možnosť je, že siahnite po úplne inej motorizácií. Lenže to už je na vás a na tom, ako dokážete využiť plug-in hybrid. A ešte existuje jedna možnosť. V nižších autách predsa táto alternatíva funguje lepšie, tak možno stojí za zváženie aj štvordverové kupé CLA, prípadne jeho verzia kombi, ktorá je už tak veľká ako kedysi bývala trieda C.

Mercedes-Benz B250e

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1332 cm3 batéria 15,6 kWh
Výkon Benzín: 120 kW (163 k) pri 5500 ot/min
Elektro: 80 kW (109 k)
Celkovo: 160 kW (218 k)
Krútiaci moment Benzín: 270 Nm pri – ot/min
Elektro: 300 Nm
Celkovo: 450 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová, dve spojky
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4419 mm
Šírka 1796 mm
Výška 1574 mm
Rázvor osí kolies 2729 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1670/2240 kg
Batožinový priestor 405  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 233 km/h (EV 135 km/h)
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 s
Spotreba (WLTP) 0,9-1,2 l/100 km (15,4-17,4 kWh/100 km)
Emisie g CO2/km 20-27