Test Jeep Compass 4xe PHEV: Elektromobilita je blízko

Jeep prináša čím ďalej, tým viac modelov podporujúcich aspoň čiastočný elektrický pohon. Veď aktuálne má aj Wrangler iba plug-in hybrid a Compass má buď mild hybrid, alebo plug-in hybrid. Práve plug-in hybrid je jedinou alternatívou ako aktuálne do modelu dostať pohon všetkých 4 kolies.

Aktuálna ponuka Jeepu hovorí, že na výber máte hneď dva plug-in hybridy, oba s pohonom všetkých kolies, ale s rôznymi výkonmi sústavy. Jeden ponúka celkovo 140 kW (190 k) a druhý 176 kW (240 k). Toto je tá výkonnejšia v nedávnej špeciálnej sérii Upland. Má nielen špecifickú exteriérovú farbu, ale aj niektoré doplnky, ktoré inak dostupné nie sú, ale to nie je najdôležitejšie. Najdôležitejšie je ako funguje sústava, ktorá auto poháňa.

Compass sa tvári odhodlane

Jeep spravil auto, ktoré je absolútne odlišné od prvej generácie modelu. Prvogeneračný Compass vyzeral zvláštne, čo sa už vytratilo a súčasná verzia je veľmi pekne spravená. Predná maska s charakteristickými siedmimi vertikálnymi otvormi je trochu znížená a vyzerajú skôr ako štvorce, nie ako obdĺžniky. Ďalšia vec je, že svetlá sú full LED, ale bez akéhokoľvek prepínania, dokonca aj bez automatických diaľkových.

Energia Jeepu vyžaruje aj z nálepky na kapote hovoriacej o tom, že zem je len jedna. Má to byť asi odkaz na použitie plug-in hybridu a teoretickú ekologickosť vozidla samotného. Aká je však realita? K hodnoteniu sa rozbehnem až v ďalšej sekcii. Teraz sa vrátime k tomu ako auto vyzerá. Už napríklad nemá kľučku skrytú v ráme dverí.

Compass 4xe

Jeep Compass vyzerá ako plnohodnotné vozidlo a nie iba ako dizajnérske cvičenie. Vyzerá elegantne, ale zároveň má niektoré črty hovoriace o možnosti prejazdu terénom. O prejazde terénom azda hovorí aj svetlá výška 201 milimetrov, čo je celkom rozumná hodnota vzhľadom na fakt, že má auto aj veľkú baterku sa prevádzkovú hmotnosť takmer 2 tony.

Jeep DNA vidno na modeli Compass aj zozadu. Môžu za to svetlá a práve táto časť najviac pripomína Grand Cherokee minulej generácie, keď ešte nebol tak obrovský. Vlastne ho pripomína aj v novej generácii, lebo tradičné tvary ostávajú na svojom mieste. Toto auto je predsa Jeep každým jedným detailom!

Na priestor sa sťažovať nebudete

Dokonca aj vnútro Jeepu Compass je riešené veľmi špecifickým štýlom, ktorý hovorí o príslušnosti k automobilke. Prístrojová doska dostala po modernizácii výrazne horizontálne členenie napovedajúce niečo o vylepšeniach oproti pôvodnému modelu. Na 10-palcovom dotykovom displeji v strede totiž prichádza aj úplne nový systém. Úplne nový je pre modernizovaný automobil, lebo predtým bol na obrazovke iný štýl skôr pripomínajúci staršie modely. Informačno-zábavný systém tiež prináša niekoľko odkazov do minulosti. Napríklad v rádiu je obrázok historického prijímača, ktorý sa trochu podobá na predok historického modelu Willis, alebo sú zaujímavé detaily ešte silueta auta v rohu okna a jašterica pod stieračom a aj v kufri sa niekoľko pripomienok nájde.

Čo je trochu škoda je, že displej pred vodičom nedostal dostatočnú dávku odlíšenia a DNA Jeepu na ňom absolútne chýba. Jasné, môžete si zvoliť všetky potrebné informácie, ale rozlíšenie a samotné prevedenie je skôr obyčajné ako zaujímavé. Ak by ste chceli vedieť, tak tu je najväčšie miesto na zlepšenie, zlepšenie, čo nebude zložité a drahé.

Compass

Zlepšovať ale netreba volant a celkové možnosti ovládania. Áno, rekuperáciu energie zapínate tlačidlom pod displejom, ale na to si zvyknete. Dôležitejší je volant. Na zadnej strane vodorovných lúčov sú totiž tlačidlá podobne ako v Chrysleroch z minulosti. A na vrchnej časti si našlo miesto ovládanie ďalších prvkov. Pravý lúč patrí výlučne tempomatu a jeho adaptívnym funkciám. Na rozdiel od štandardného Compassu s mild hybridom nemáte možnosť prepínať štandardný tempomat a adaptívny, máte len ten adaptívny.

Poťahy sú z recyklovaných materiálov, na čo upozorňuje výšivka na predných sedadlách. Zadné sedadlá sú zase prijateľne priestranné aj pre štvorčlennú rodinu s deťmi do fázy, kedy s rodičmi ešte chodiť chcú na dovolenky a výlety. Trocha horšia situácie ukazuje Compass s priestorom iba v kufri. Je menší od štandardného mild hybridu a to konkrétne o 18 litrov. Je to nielen papierové zmenšenie, ale vidno ho reálne na vlastné oči. Objem 420 litrov je však stále použiteľný.

Ulej ešte!

Ak by ste boli na svadbe, tak Jeep Compass s plug-in hybridom by bol ten strýko, ktorý by si pýtal ešte dupľu pri rozlievaní drinkov. Ak nenabíjate, tak Compass s týmto systémom pýta viac, ako by ste chceli. Nech som sa snažil akokoľvek, najnižšia spotreba, pri extrémnej snahe, bola stále 7,5 litra. Na to, že je plug-in hybrid príbuzný s tým v Alfe Romeo Tonale je to celkom smutná hodnota. S Alfou sa dalo jazdiť aj o liter a pol menej. A to ešte nehovorím o diaľniciach. Kompas si na diaľnici pýta 8,5 litra. Ale iba ak nenabíjate.

Ak nabíjate, tak viete jazdiť s kombinovanými spotrebami… Vlastne, to je jedno. Ak nabíjate, tak aj v zime viete na batériu s kapacitou 11,4 kWh spraviť až 40 km. Práve elektrická časť je omnoho vydarenejšia ako časť so spaľovacím 1,3-litrovým štvorvalcom. Toto auto jednoducho chcete nabíjať a ak ho nabíjať budete, tak sa viete dostať na naozaj rozumné hodnoty kombinovanej spotreby. Po dvoch týždňoch a 1 600 kilometroch mi na palubnom počítači svietila hodnota 4,3 litra. A to je predsa výborné! Znova sme ale pri tom istom. Toto auto je použiteľné, tak ako má byť, iba v momente, keď dokážete odomknúť jeho plnú kapacitu a jeho pravý zmysel vďaka nabíjaniu.

Compass 4xe

Nabíjať môžete aj zo štandardnej siete, ktorú máte dostupnú, alebo Wall-boxom, prípadne z verejných nabíjačiek výkonom až 7,4 kilowattov. V praxi to znamená, že na noc zapojíte vozidlo do zásuvky a ráno ho máte plne nabité z akejkoľvek zdrojovej zásuvky, čo môže znamenať, že do zamestnania, na nákup a naspäť zvládnete prejsť bez nutnosti spúšťania spaľovacieho motora.

Ale aj tu je celkom zaujímavá logika. Motor sa totiž niekedy spustí aj keď treba viac kúriť a vtedy nedokážete násilne prepnúť režim jazdy na elektrickú energiu. Jednoducho vás nepustí a ostáva v hybridnom stave. Takže ak je zima, nedokážete využívať vozidlo so spotrebou 0 litrov benzínu na 100 km. Aj necelý liter na 100 km ostáva stále ako jedna z možností.

Jeep Compass z plug-in hybridom je jedinou štvorkolkou v ponuke. V základnom stave, keď ide výlučne elektrický motor poháňa zadné kolesá a predné sa pripájajú v prípade, že je treba, alebo zvolíte iný režim. Iný režim znamená športový, alebo niektorý z terénnych. Vtedy je Compass stále plnou štvorkolkou s možnosťou zamknutia pohonu, alebo aj redukcie. Compass je ale aj ako plug-in hybrid stále dostatočne terénnym vozidlom s trochu tuhším nastavením a takým, ktoré zvláda aj prejazdy cez normálny terén. Nie je to off-road ako niektorí jeho bratia, napríklad Gladiator, ale stále je použiteľný na tú cestu ku chate, ktorú s nízkymi autami jednoducho nedáte.

Ako je to teda?

Aj tu platí základné zlaté pravidlo, že ak nabíjate, tak nemáte problém jazdiť s plug-in hybridom, ale ak nenabíjate a beriete ho čisto len kvôli potenciálu nízkeho flotilového emisného zaťaženia, tak robíte chybu. Ak chcete auto, ktoré takto vyzerá a má reálne nízku spotrebu a nízke emisie bez nabíjania, tak berte klasický mild hybrid. To bude určite lepšia voľba. Ale ak máte kde nabíjať, tak aj plug-in hybrid môže fungovať ako optimálne vozidlo. Ale rátajte s tým, že ho budete nabíjať takmer každý deň.

Záleží vlastne od toho koľko jazdíte, Ale pri 800 km týždenne a snahe o čo najrozumnejšie prevádzkové náklady je to nevyhnutnosť. Veľkým prekvapením Jeepu Compass je príjazd na čerpaciu stanicu. Z nuly na plnú natankujete za 38 € (jan 2024). Prečo? Lebo nádrž na benzín je len s objemom 37 litrov. A 10 litrov z toho je rezerva. Za necelých 49 000 eur je plug-in hybrid v tomto aute celkom príjemným prekvapením, ale ak by som chcel plug-in hybrid s takýmito komponentami, siahnem po niečom s talianskym štýlom. Do Compassu by som bral mild hybrid.

Jeep Compass 4xe Upland PHEV

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1332 cm3
Výkon Benzín: 132 kW (180 k) pri 5750 ot/min
Elektro: 44 kW (60 k)
Celkovo: 176 kW (240 k)
Krútiaci moment Benzín: 270 Nm pri 1850 ot/min
Elektro: 250 Nm
Celkovo: – Nm
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4398 mm
Šírka 1819 mm
Výška 1664 mm
Rázvor osí kolies 2636 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1935/2400 kg
Batožinový priestor 420/1230  l
Palivová nádrž 37 l / 11,4 kWh brutto
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h (EV 135 km/h)
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba (WLTP) 1,5-2,1 l/100 km (dojazd na nabitie 47-54 km)
Emisie g CO2/km 35-47