Ja chcem byť prezidentom tohto štátu, ja sa tu stanem predsedom. Toľko spieva Para v jednej zo svojich pesničiek a prezident sa musí predsa aj voziť v adekvátnom aute. Aj sa vozí, ale mám pocit, že v horšom ako v tom, ktoré mi pristálo na test. Toto je Mercedes-Benz S580 Manufaktur s predĺženou karosériou, osemvalcom a všetkým možným luxusom, ktorý v aute môžem chcieť. Veď stupienok vyššie je už iba Maybach. Alebo Rolls-Royce, ale ten logicky spomínať nebudem. Možno.
Vlastne, kriticky povedané, Mercedes-Benz triedy S s predĺženým prevedením je tým, ktoré si ešte môžete šoférovať sami. Ak by ste mali Maybach, už by to vyzeralo zvláštne. Veď s takým autom potrebujete šoféra. Čo sa teda skrýva za temnou matnou farbou tohto kusu? Aké je žitie s Mercedesom S580 s prívlastkom Manufaktur?
S580 v temnom štýle Darth Vadera
Mercedes triedy S prešiel modernizáciou, ktorú vlastne ani nie je vidieť. Je stále zaujímavým a použiteľným autom, ktoré až tak nevytŕča z davu, lebo Mercedesov triedy S jazdí pomerne veľa. Mám pocit, že ich je viac ako BMW radu 7. V tejto najnovšej generácii som si tým takmer na 100% istý. Mercedes triedy S má v ponuke tri verzie karosérie. Jedna je krátka, ktorá je len o štipku dlhšia ako aktuálny Mercedes triedy E, druhá je predĺžená a tretia je spomínaný Maybach. A práve predĺžená verzia dáva v poňatí tohto vozidla úplne najväčší zmysel.
Mercedes triedy S vyzerá elegantne a vyžaruje všetky atribúty, ktoré luxusná limuzína vyžarovať má. Akurát si nie som úplne istý tou matnou čiernou farbou, ktorá dáva S580 jemne gangsterský nádych.
Preto tá korelácia s prezidentom. Ale inak treba uznať, že čierna so striebornými a chrómovými lištami vyzerá jednoducho vynikajúco. Ten kontrast je potrebný a kto ho odstráni a spraví z auta, ako sa hovorí, black–on–black, tak nemá žiadne estetické cítenie. Toto môže spraviť maximálne Brabus na niektorej zo svojich kreácií. Keď máte na aute logo na paličke, tak musí byť elegantné aj za cenu balíka AMG.
Disky majú priemer extrémnych 21 palcov a S580 s nimi vyzerá exkluzívne. Veď musí, toto je prevedenie Manufaktur, ktoré stojí úplne niekde na vrchole celého ponukového listu predĺženej triedy S. Tu netreba dvojfarebné lakovanie, tu netreba žiadne výstrelky naviac. Takto to má byť a takto vlastne podobné auto chcete mať nakonfigurované.
Takže áno, aj napriek matnému tónu nie je triede S a S580 s výbavou Manufaktur cudzia elegancia. Elegancia a noblesa je presne to, čo auto vyžaruje a už je jedno, či sedíte vpredu, alebo vzadu ako prezident, minister, či reálne úspešný človek.
Luxus a noblesa
Áno, áno, toto auto má kufor, ale o ňom netreba hovoriť. Je síce úzky a sedadlá neviete sklopiť, ale na to sa tu asi hrať nikto nebude. Mercedes S580 Manufaktur je o tom, ako sa sedí v kabíne a aké má kto funkcie, prípadne aké má dostupné technológie. Funkcie teraz rozhodne nemyslím na vizitke a v straníckych štruktúrach, ale funkcie vozidla.
A tu sa žiada začať odpredu. Predné sedadlá sú priam fantastické, čalúnené sú jemnou kožou s bielou farbou a bielou farbou je čalúnená aj vnútorná časť volantu. Kedysi by som povedal, že tento volant sa mi nepáči, ale kombinácia čierneho venca s lesklým povrchom a bieleho vnútorného pásu kože s čiernymi dotykovými tlačidlami a touto obyčajnou tvarovou charakteristikou tu jednoducho funguje. Možno by som prijal obyčajné tlačidlá, miesto tých dotykových, ale to už je len vŕtanie do dokonalosti, lebo tieto sú vlastne perfektné a sú rozhodne najlepšími dotykovými tlačidlami na volante.
Takisto je perfektný vlastne aj systém MBUX, ktorý si nevyžaduje žiadne obyčajné tlačidlá. Jediná zmena tohto vozidla oproti ostatným prevedeniam triedy S je, že toto má naviac nápis Manufaktur na úpätí prístrojovej dosky pod displejom. Vlastne, táto čierno biela kombinácia je priam dokonalá a v prednej časti pôsobí honosne.
Lenže rovnako honosne pôsobí aj vzadu, kde sú dve samostatné sedadlá, rozdelené sklopnou opierkou. To stredné sedadlo asi nikto používať nebude, aj keď tam je. Po sklopení prichádza na rad Androidový tablet, ktorý je previazaný so systémom auta.
Vyrába ho Samsung a dajú sa ním ovládať sedadlá, ale aj hudobná aparatúra. Mercedes-Benz S580 Manufaktur je priam brutálnym autom pre pasažierov vzadu. Ten vpravo si môže tlačidlom preklopiť sedadlo spolujazdca vpredu a vytvoriť si priestor pre nohy a luxusné sedenie.
Táto verzia S580 je vhodná nielen pre šoféra, ale aj pre každého iného člena posádky. Vlastne by som povedal, že najlepšie sa cíti práve vodič a tento spolujazdec vpravo vzadu. Nemusí to byť zrovna diktátor, ani iný šéf režimu banánovej republiky.
Poctivý V8, ale s mild hybridom
Nenechajte sa zmiasť označením. Aktuálne vo svete Mercedesu triedy S existuje nielen Mercedes S580, ale aj Mercedes S580e. To druhé je plug-in hybrid, kdežto S580 je poctivý osemvalec s mild hybridnou dopomocou. Celkový výkon má 370 kW (503 k) a krútiaci moment až 700 Nm.
Na stovku sa vraj dokáže dostať za 4,4 sekundy. Ale ak ste šofér, tak toto používať nebudete. Budete skôr využívať príjemný chod motora, ktorý je značne utlmený a nevydáva osemvalcové zvuky na pospas ušiam pasažierov.
Mercedes-Benz S580 je tichý a luxusný kočiar, ktorý sa aj zmestí do každej zákruty, lebo má natáčanie zadnej nápravy až do 10 stupňov. Spočiatku natáčanie zadnej nápravy pôsobí ako zo sci-fi a trochu neprirodzene, ale v momente, ako si naň zvyknete, tak ho budete požadovať od každého auta, ktoré má dĺžku viac ako 5 metrov. Je to veľký rozdiel pri parkovaní, ale aj pri jazde samotnej.
Lenže Mercedes-Benz S580 nie je rozhodne o drsných a extrémnych prejazdoch. Je o komfortnej a príjemnej jazde, ktorú zabezpečuje špeciálne naladený podvozok. Vysporiada sa aj s extrémne veľkými zliatinovými diskami, ktoré majú naozaj nízky profil pneumatík.
Lenže vy možno chcete vidieť aj spotrebu, aspoň aby ste mali predstavu, za koľko bude váš vodič jazdiť. Je to veľmi jednoduché, v prípade využívania dynamiky je priemer skôr okolo 12 až 13 litrov, ale mne sa podarilo dostať za celý čas testu na 10,5 litra.
Pri diaľničných presunoch totiž v znižovaní čísel pomáha deviaty stupeň prevodovky a celkovo výkon motora dokáže predstaviť možnosti rozumného zaobchádzania. Veď ak sa budete snažiť, tak sa viete dostať kľudne na 7 litrov. Ale od svojho vodiča to žiadať nebudete. Iba ak si auto budete riadiť z postu kormidelníka. Kormidelníka tejto luxusnej jachty.
Áno, cena je inde
Nedávno prebehlo médiami, že isté Ministerstvo zadovážilo pre svoju reprezentantku s blonďavú hlavú a niekedy zvláštnymi názormi a maniermi aj novú limuzínu za 158 000 € (aspoň podľa plánu malo). Mala by byť práve vo forme Mercedesu triedy S, čo mi ale nevychádza. Veď toto prevedenie, ktoré som si vyskúšal, stojí 225 000 €. Nie úplne, pár stoviek pod týmto číslom sa hodnota zastavila. Ale aj tak je to suma, ktorú bežní smrteľníci niekedy neinvestujú ani do bývania.
Lenže v prípade luxusných áut je Mercedes triedy S reálnym pojmom a konkurenciu mu má robiť BMW radu 7, ktoré ale nemá motor V8 a Audi A8, ktoré ho síce môže mať, ale nemá až takú noblesu. Veď nemá znak na paličke vpredu na kapote!
Mňa by pri tejto sume asi najviac v hlave šteklila myšlienka, či si za podobné peniaze nekúpiť pár rokov starý Rolls-Royce Ghost, ktorý je predsa bližšie ešte k Maybachu a horšie sa servisuje. Veď najbližší servis je v Prahe, Viedni, prípadne vo Varšave, alebo Budapešti. Mercedes má tých servisov omnoho viac a je nimi homogénne posiate Slovensko, takže si viete ľahko nechať vymeniť kvapaliny, či opraviť čokoľvek, čo bude treba. A to je najväčšia výhoda Mercedesu a vlastne značiek, ktoré majú na Slovensku reálny import a servisnú sieť.
Mercedes-Benz S580 4Matic Manudaktur
Motor | V8 benzín + MHEV |
Objem | 3982 cm3 |
Výkon | 370 kW/503 koní pri 5000 ot/min |
Krútiaci moment | 700 Nm pri 2000-4600 ot/min |
Prevodovka | Automatická 9-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5289 mm |
Šírka | 1954 mm |
Výška | 1504 mm |
Rázvor osí kolies | 3216 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2160/660 kg |
Batožinový priestor | 535/- l |
Palivová nádrž | 76 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,4 s |
Spotreba (WLTP) | 10,0-10,6/100 km |
Emisie g CO2/km | 228-242 |