Honda CR-V asi oficiálne začínala triedu SUV v Európe. Najnovšia šiesta generácia sa ale vracia ku koreňom, už žiadne naftové motory, vozidlo bude spaľovať iba benzín, ale tentoraz mu veľkú pomoc predvádza elektrický pohon. Vlastne CR-V je elektrické auto, ktoré, podobne ako Civic, poháňa kolesá výlučne elektrickou energiou a motor slúži ako generátor, ak to chápem tak ako to reálne je.
Lenže prečo nadpis Florida Dreamin’? Jednoducho preto, že auto pôsobí celkom americky, vďaka odrazkám v prednom nárazníku. No a Florida? Veď v známej pesničke je California, nie? California striktne presadzuje prístupy ku glorifikácii elektromobilov a preto je Florida, aj keď možno trochu viac pozadu, stále viac benzínová. No a toto auto rozhodne benzín spaľuje a využíva pohon všetkých štyroch kolies. To napovedá, že je full hybrid.
CR-V narástla
Honda spravila nový model CR-V výrazne väčší. Vidno to nielen v batožinovom priestore, ale aj priestore celkovo a hlavne v tom ako auto pôsobí. Má na dĺžku až 4 706 milimetrov, čo hovorí, že sa posúva na vrchol triedy. Zvyšný priestor v ponuke vyplnil model ZR-V, ktorý je vlastne americké HR-V, len prehodené do Európy. Na našom trhu situácia mätúca nie je, ale pri troche globálnych znalostí je prístup zaujímavý. CR-V to ale neohrozuje, ZR-V je veľkosti predchodcu, nová CR-V je omnoho väčšia a paktuje s vyšším segmentom.
Trochu americké sú aj tvary prednej časti. Masívna maska a zrezanie do žraločieho nosu sú viac očividné ako pri nových BMW. Auto vyzerá rozhodne ako off-road kvôli klasickým plastovým lemom v spodnej časti. Je to znak terénnosti a CR-V ho napĺňa bez zbytku. Honda stavila na celkom nenápadné, ale o to nadčasovejšie tvary. Myslím si, že prevedenie generácie CR-V bude aktuálne ešte zopár rokov, ak nie kľudne aj desaťročia. Pohľad zozadu tiež neprináša žiadne šokujúce línie. Svetlá sú umiestnené vyššie, v spodnej časti sú zase dve falošné koncovky výfuku a o pohone hovorí malý nápis e:HEV a AWD pod logom modelu.
Nič extrémne, nič výrazné, zozadu len evolúcia tvarov predchádzajúcej generácie. Mne sa do rúk dostala výbava Advance s farbou Canyon River Blue Metallic, ktorá určite stavila na nenápadnosť všetky žetóny. Aj keď nerád, musím konštatovať že zliatinové disky s priemerom 18 palcov a tmavosivou farbou úplne zanikajú. Vyzerajú ešte menšie ako v skutočnosti sú. No a pomocníkom nie je ani modrá farba. Ak ste mali predchádzajúcu CR-V v podobnom farebnom prevedení, tak po voľbe novej generácie s týmto štýlom je jasné, že susedia si možno ani nevšimnú, že ste vymenili vozový park.
U mňa by ale skôr vyhrali bledé farby, nech sú aspoň disky v kontraste a trochu viac kričia. Ale skôr by som zvolil aj klasické strieborné disky, nech vyniknú pekné línie auta aj do budúcna. Možno by som, priznám sa verejne, na CR-V dal béžovú metalízu Gold Titan, alebo červenú Premium Crystal Red.
Priestor áno, ale tie uhly!
Batožinový priestor má základný objem 579 litrov, pričom ponúka aj možnosti sklápania sedadiel. To je taký štandard. Ale niečo úplne bežné nie je. Prístup na zadné sedadlá dostáva nové dimenzie vďaka otváraniu zadných dverí do uhla takmer 90°. Honda vyslyšala všetky náreky rodičov, ktorí musia na zadné sedadlá nakladať deti, prípadne umiestňovať detské sedačky.
No a okrem prístupu so štedrým prevedením je veľmi štedrý aj priestor vzadu. Tu vidno nárast najviac. Honda CR-V je omnoho väčšia a prináša benefity vo forme výrazne väčšieho priestoru pre pasažierov. Je to znova americký štýl, lebo svojím prevedením pripomína niektoré modely spoza oceánu. Hlavne najvyššia výbava s vyhrievaným sedačiek, krajných, aj vzadu a koženým čalúnením. Veď nechýba veľa a Honda by mohla pomýšľať na sedem miest!
Síce k presvetleniu zadnej časti výbavy Advance prispieva aj presklená strecha, ale tie správne miesta, kde chcete sedieť, sú vpredu. Honda použila kreslá s vyhrievaným aj ventiláciou a priniesla vodičovi aj spolujazdcovi komfort väčší ako v minulosti. Nie som si totiž istý, či vôbec ventilované sedadlá mohla mať CR-V v minulosti. Naspäť do reality, všetko tu je rozľahlé a aj lakťová opierka predvádza, že lakte tých, čo cestujú vpredu sa dotýkať nemusia.
Vodič sa ale rozhodne dotýka prepínača prevodovky s trochu zmätočnými ovládaním, zmätočným zo začiatku. Keď si na štyri tlačidlá s neštandardne ovládaným spiatočkovým prepínačom zvyknete, už beháte prstami po tlačidlách ako po klavíri intuitívne. Ďalší bod vpredu je príjemný volant, aj keď možno s trochu tenším vencom. Za volantom zase našli miesto páčky na ovládanie rekuperácie.
Toto auto má vlastne všetko, čo môžete potrebovať. A k tomu má aj ľahko pochopiteľný informačno-zábavný systém a samostatnú klimatizáciu. Pre Hondu je to výborná správa, lebo euroNCAP nebude strhávať modelu CR-V body za absenciu tlačidiel.
Hybrid vs. elektro
Honda zobrala hybridný systém naozaj vážne a už druhá generácia CR-V využíva verziu, kedy sa o primárny pohon kolies stará výhradne elektromotor a spaľovací motor je najmä vo forme generátora elektrickej energie. V novej Honde CR-V systém funguje úplne bezchybne a zvláda priniesť dostatočný výkon na pohon relatívne ťažkého auta. Veď CR-V s pohonom všetkých štyroch kolies váži 1 820 kilogramov.
Pritom sa nedá hovoriť, že by toto vozidlo bolo extrémne dynamické. Je dynamické presne toľko, koľko budete potrebovať pre stredne veľké SUV, aj keď najväčšie SUV od Hondy na našom trhu. Dôležité je, že máte pod prstami pádla na ovládanie rekuperácie. Rekuperáciou dokážete dobíjať batériu a aj šetriť brzdy. Ja som takmer vždy jazdil s brzdením na maximum v režime B, pokiaľ som nepotreboval tempomat. Tempomat jednoducho potrebuje režim D ako Drive, bez brzdenia.
Komfort vozidla netrpí, dokonca je od podvozku CR-V veľmi tichým autom. A ak sa nezapne spaľovací motor, tak nepočujete takmer nič. Môžete si len pustiť aparatúru Bose. Aby ste mali nejaký zvuk. Zatiaľ teda všetko vynikajúce, štvorkolku som v teréne neskúšal.
Pri takto veľkom aute, ktoré možno veľkosťou preskočilo o kúštik Toyotu RAV4, je dôležitý aj faktor spotreby. No a hneď, bez zbytočných prieťahov, diaľnica spotrebu celkom masívne ničí. Kým v meste viete jazdiť do 6 litrov, mimo mesta do 6,5 litra, v prípade jazdy po diaľnici je to nezriedka hodnota blížiaca sa ku 9 litrom benzínu na 100 km. Zase musím skonštatovať aj to, že CR-V je veľké auto a vlastne nič iné čakať nemožno.
Veľa muziky
Honda rozhodne prešla dlhou cestou pri modeli CR-V. Súčasný je najvyspelejší a najlepší aký som kedy v rukách mal. Možno má trochu vyššiu spotrebu na diaľnici, ale to sa asi dá prepáčiť. Prepáčiť sa určite dá aj menšia nádrž kvôli tomu, že auto je hybridné. Lenže príliš pozitívne správy trochu poupraví cenovka modelu. Toto, na čo sa pozeráte je za 52 740 eur. Má ale všetku výbavu, aj tú, čo potrebovať nebudete.
Pamätám si, že svojho času sa za podobnú sumu dalo kúpiť základné BMW X5, ale inflácia a zvyšovanie cien základných komponentov hovoria jasnou rečou. CR-V má cenovku adekvátnu. Dokonca pri pohľade na výbavu a parametre aj celkom výhodnú.
Honda CR-V e:HEV AWD Advance
Motor | R4 benzín + elektro |
Objem | 1993 cm3 |
Výkon | 135 kW (184 k) pri – ot/min |
Krútiaci moment | 335 Nm pri – ot/min |
Prevodovka | Automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4706 mm |
Šírka | 1942 mm |
Výška | 1684 mm |
Rázvor osí kolies | 2700 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1820/2350 kg |
Batožinový priestor | 579/1643 l |
Palivová nádrž | 57 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 187 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Spotreba (WLTP) | 6,7/100 km |
Emisie g CO2/km | 151 |