Test Honda ZR-V: Skvelá práca, Honda

Nový crossover Honda ZR-V pochádza z Japonska. A tým nemyslíme len pôvod značky, ale hlavne modelu ako takého. ZR-V sa totiž už v Japonsku nejaký čas predáva a automobilka sa rozhodla ho doviezť aj do Európy. Stredný model medzi HR-V a CR-V je prezentovaný ako športový. No a my sme jazdili výbavou zvanou Sport so 184 koňovým hybridom, ktorý je jedinou dostupnou motorizáciou pre toto auto. 

Honda prezentuje ZR-V ako športový crossover. Aj keď je toto slovné spojenie časté klišé, tak súdiac čisto podľa vzhľadu, dizajnéri odviedli výbornú prácu. Naša výbava Sport jazdí na čiernych 18″ kolesách, čo sa v dnešnej dobe môže zdať málo, ale v tejto karosérií to funguje a vôbec nepôsobia malé. Výrazná modrá metalíza Still Night je tiež super, je výrazná ale nie až tak, aby nevkusne kričala. Veľká a otvorená predná maska s rozmerným šesťuholníkovým výpletom je práve jeden z tých prvkov, ktoré dodávajú vizáži dynamiku. Rovanko tak čierne postranné žiabre nárazníku. Predné LED svetlá sú v pomere k maske pomerne úzke a vôbec to nevadí. Honda ZR-V je síce crossover, čo znamená že má zvýšený podvozok, avšak samotný profil karosérie je športovo prikrčený. Tu hovorím hlavne o streche, ktorá sa od stredu veľmi mierne zvažuje. Vzadu na hrane nájdeme malé krídlo, okolo kolies čierne lemovanie a vzadu čierny lesklý difúzor s dvojicou výfukov. Zatmavené koncové svetlá sú moderné a pekne kontrastujú s modrou karosériu. A my s kľudom uznávame, že ZR-V sa Honde mimoriadne vydarila. Nepôsobí ako zbytočne veľké a mohutné auto, jej tvary sú ale výborne vyvážené a vybalancované. Previsy nie sú príliš veľké a nič tu ani nepôsobí zbytočne naviac. Za nás super, jedno z najkrajších áut v triede.

Interiér na prvý dojem pôsobí až mierne prémiovo. Opäť to klišé, ale čo iné povedať na príjemne mäkkú palubovku a vlastne kvalitné obklady a plasty takmer všade, kam sa oko pozrie? Kvalitné sedadlá s dobrým vedením v kombinácií koža-látka sa dajú, na pomery crossoveru, nastaviť aj na pomerne nízky posed a tak máte volant vyššie než zvyčajne, čo nám rozhodne sedí. Architektúra kokpitu je moderná a minimalistická, veľmi sa nám páči kovová mriežka ventilácie tiahnúca sa po celej šírke. Stredový tunel zaujme medzerou či akýmsi premostením v strede. Páči sa nám to, je to originálne ale akosi podvedome máte chuť ZR-V zaň chytiť, ako by to bola akási rukoväť 🙂 To ale nie je vôbec výčitka, právne naopak. Na stredovom tuneli nájdeme aj štyri tlačidlá P, R, N, D . To je tradičné riešenie Hondy, na ktoré si veľmi ľahko zvyknete. Ak chcete ísť napríklad z P do D, nemusíte prejsť voličom cez N a D ako pri klasickej páke, ale rovno stlačíte tlačidlo. A to je proste fajn. ZR-V má aj bohato dimenzované a stabilné stojany na nápoje, bezdrôtové nabíjanie telefónu a USB C aj A. No a tiež sú tu pekné a funkčné fyzické ovládače klimatizácie. Honda teda ide modernou cestou digizalizácie, ale počúva svojich zákazníkov a v prípade plnej digitalizácie kokpitov býva práve absencia týchlo ovládačov kritizovanou. Rovnako tak prístrojový panel je síce digitálny, ale iba čiastočne. Rýchlomer je analógový s ručičkou, zvyšok je TFT displej. Podľa nás je to celkom praktické a funkčné, aspoň sa nestrácte v prílišnej záplave informácií a možností. Ak ale niekto hľadá úplnú digitalizáciu a super moderný displej, ohrnie nad týmto riešením asi nosom. Kabína je vážne vzdušná a priestorná, vpredu bez debaty. Vzadu tiež, ale iba pre dvoch. Na kolená aj hlavy to je pre dve osoby úplne super, dokonca nadpriemer. Avšak v strede je iba rovná, nevytvarovaná lavica, takže dospelý človek tu bude chcieť stráviť maximálne pár desiatok kilometrov. Ruku na srdce, koľko krát ale v priemere jazdít v aute obsadenom päticou dospelých? Objem kufra je iba 380 litrov, čo je, ehm, podpriemerné. Avšak využiteľnosť a tvarovanie su výborné, takže v praxi to tak zlé vôbec nie je.

Jedinou motorizáciou pre Hondu ZR-V je dvojlitrový Hybrid e:HEV. A to, že je jediný, nás vôbec nemusí mrzieť, keďže je výborný. Rovnaký nájdeme aj v Civicu, ktorý je ale o kus ľahši a tým pádom dynamickejší. Lenže ani v ZR-V nestráca dych. Výkon 143kW/184 koní a 315 Nm stačia na to, aby aj nie najmenší crossover vyrazil na stovku za 7,9 sekundy. A to fakt nie je zlé. Pružnosť je tiež výborná, utlmenie ešte lepšie. O vyslovene športovom prejave, zvuku či výkone sa tu hovoriť nedá. Pravda ale je, že ZR-V rozhodne s týmto motorom jazdí svižne a prejav je zábavný a záživný aj pre vodiča, ktorého šoférovanie baví. CVT, konkrétne eCVT prevodovku sa Honde v tomto prípade podarilo odladiť dobre a tak radí rýchlo a hladko a nezmyselné vytáčanie motora sa tu nekoná. Pádlami pod volantom tu neradíte, ale nastavujete si úroveň rekuperácie energie, čo príde vhod. Celková spolupráca prevodovky a hybridného pohonu je tu vážne dobre vyladená a jazdný prejav je na špičke. ZR-V má štyri jazdné režimy, konkrétne Eco, Normal, Sport a Snow. Ten posledný sme, pochopiteľne, nevyužili 🙂 Väčšinou sme jazdili v Eco a Normal a po jazde poväčšine na diaľniciach sme sa so spotrebou dostali na 5,9 l/100 km. A to je pri relatívne veľkom aute so slušne výkonným motorom úplne super! Jazdné vlastnosti sú, ako je pre Hondu typické, veľmi sebaisté. Dokonca si dovolíme tvrdiť, že toto je jedno z vodičsky najlepších áut triedy. Riadenie má odpor aj odozvu, je príjemne strmé a na pokyny volantu reaguje veľmi ochotne. Náklony sú, avšak menšie ako priemer triedy. V režime Sport je odozva riadenia ešte lepšia. Samotný podvozok je tuhší a skvelo drží stopu, na pohodlí to ale žiadno výrazne nepocítite. Za nás je tento podvozok aj jazdný prejav jedným z naj, čo viete v segmente dostať.

Honda ZR-V je jedným z najvyváženejších a najlepšie vybalansovaných áut, akými sme tento rok jazdili. Vyzerá super, nie je prehnane veľká, má kvalitnú kabínu. No a k tomu dostatočne výkonný a svižný motor, ktorý jazdí za veľmi málo, skombinovaný so skvelým podvozkom. Ťažko hľadať negatíva, snáď len, že displej infotainmentu by mohol byť o trochu modernejší a lepšie čitateľný na slnku a niekomu môže prekážať iba čiastočne digitalizovaná prístrojovka. A vzadu je miesto skôr pre dvoch a kufor je menší. Ako celok ale ide o vynikajúco postavené auto. Stojí od 41 790 eur s DPH, čo samo osebe nie je málo, avšak za takto vybavené a vyvážené auto s moderným pohonom nám to nepríde nijako prehnané.

Honda ZR-V e:HEV Sport

Motor R4 benzín + elektro
Objem 1993 cm3
Výkon 135 kW (184 k) pri 4500 ot/min
Krútiaci moment (elektromotor/spaľovací) 315 Nm/186 Nm
   
Prevodovka Automatická CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4568 mm
Šírka 1898 mm
Výška 1620 mm
Rázvor osí kolies 2657 mm
Hmotnosť (prevádzková/maximálna) 1604 kg/2130 kg
Batožinový priestor 380/1312 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 173 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,9 s
Spotreba (WLTP.) 5,8
Emisie g CO2/km 131