BMW X5 a X6 modernizáciou neprešli k avantgarde, sú decentné

Nemecká automobilka z Mníchova, ktorá občas šokuje svoju vizážou predstavila facelift modelov X5 a X6. BMW ukázalo, že vie aj decentné dizajny a práve tieto dva modely sú také ťažiskové v ponuke, že ich jednoducho radšej nechalo konzervatívne. Výstrelky sú predsa záležitosťou okrajových modelov a prípadne krpcov na trhu. Čo všetko teda prináša facelift?

V prvom rade si modernizáciu všimnete zvonka. Predná maska chladiča, čiže klasické ľadvinky, je stále obrovská, ale akosi optický zmenšuje svoju veľkosť vďaka ostatným elementom predkov. Takým je napríklad stvárnenie nových svetiel. Sú o 35 mm užšie a využívajú maticové LEDky. Nikde v tlačovej správe však nie je nič o laserových svetlách. Možno to bola slepá ulica, možno ešte prídu. Rozdiel medzi X5 a X6 bude spredu použitý nárazník. Pri X6 bude mať trochu menej štandardné stvárnenie s veľkým 8-uholníkovým čiernym dizajnovým prvkom. Podsvietenie masky Iconic Glow bude teraz dostupné pre obe verzie. Zvonka sa zmenila ešte aj zadná časť, ktorá prinesie inak rozmiestnené elementy jednotlivých svetiel. Do ponuky farieb pribudne modrá Blue Ridge Mountain, sivá Skyscraper, sivá Brooklyn a matná siva Frozen Pure. Novinkami vo farebnosti sa budú prezentovať aj vrcholné modely jednotlivých verzií karosérie. BMW X5 M60i xDrive dostane špeciálnu modrú Marina Bay a X6 M60i xDrive zase získa zelenú Isle of Man.

Zvonka by asi stačilo, vnútri je toho tiež relatívne dosť. Ale najväčšie zmeny sa odohrávajú v prednej časti interiéru, v samotnom kokpite. Veľkostné parametre zostali predsa rovnaké, tu sa nemenilo nič. Predná časť však dostala zakrivenú sklenú plochu s dvomi displejmi. Ten stredný má až 14,9 palca a celok funguje s novou generáciou iDrive 8. Tá má mierne iné rozloženie a treba chvíľu čas na jej pochopenie. Výrazné vylepšenie však nie je sprevádzané tým, čo sa udialo v malých modeloch. Áno, hovorím o koliesku. To zostalo na svojom mieste a dá sa ním ovládať aj tento moderný systém. Priamo pri koliesku je však prepínač prevodovky, ktorý už tak štandardný nie je. Miesto obligátneho joysticku, ktorý sme mali už celkom dlho a mohol mať sklené prevedenie máme teraz malý prepínač. Toto sa postupne dostane do všetkých modelov. BMW používa prepínač kvôli tomu, aby vizuálne nerušil pri pohľade na celú prednú časť. Zmena sa prejavila aj na prevedení osvetlenia interiéru nepriamym svetlom, ale to nie je nič zásadné.

Kým toto boli očakávateľné zmeny, teraz sa môžeme vrhnúť na zmeny v agregátoch. BMW pridá ku každému jednému agregátu mild hybridný doplnok, pokiaľ to nie je plug-in hybrid. A začneme rovno tým. BMW X5 je samotné pri použití tohto systému, X6 ho nemôže mať. Z označenia xDrive45e je označenie xDrive50e a prináša adekvátne zvýšenie výkonu. Celkový výkon sa dostáva na 360 kW (490 k), čo predstavuje nárast o 70 kW (96 k). Krútiaci moment poskočil o 100 Nm na 700 Nm. Z tohoto pripadá 230 kW (313 k) na samotný benzínový agregát, čo predstavuje nárast zase o 20 kW (27 k). Elektromotor zabudovaný do 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic Sport prinesie ešte väčší šok. Má 145 kW (197 k) a nárast o 62 kW (84 k). Na stovke je X5 xDrive50e za 4,8 sekundy. Tým, že je to plug-in hybrid, tak je možné nabíjať jeho batériu s kapacitou 25,7 kWh novým výkonom až 7,4 kW pri striedavom prúde. Nárast kapacity je o štvrtinu a nárast výkonu nabíjania až o 100%. Na nabitie dokáže najľahšia verzia X5 prejsť teoreticky až 110 km v cykle WLTP.

Pri mild hybridoch je situácia veľmi obdobná. Radový naftový šesťvalec však prešiel ešte väčšími zmenami. Miesto hliníkových má teraz oceľové piesty, má iné vstrekovanie a iný systém odlučovania oleja. Celkový výkon je až 219 kW (298 k) a krútiaci moment 670 Nm. Verzia xDrive30d sa na stovku dostane za 6,1 sekundy, čo platí pre obe karosérie.

Výkon verzie xDrive40i, čiže benzínového radového 6-valca s objemom 3 litre stúpol až na 280 kW (381 k). To predstavuje nárast o 35 kW (47 k) a krútiaci moment je o 70 Nm vyšší. Dosahuje štandardne 520 Nm. Mild hybridný doplnok k nemu dokáže pridať ešte 20 Nm v prípade potreby razantného zrýchlenia. Na stovke je základná benzínová verzia za 5,4 sekundy.

Kráľovskou formou pohonu bude verzia M60i xDrive, ktorá príde s výkonom 390 kW (530 k) a krútiacim momentom 750 Nm. Tieto výkony generuje vidlicový osemvalec, ktorý je odvodený od vysokovýkonných modelov z dielne BMW M. Má stále objem 4,4 litra a na stovku dokáže obe verzie dostať za 4,3 sekundy.

Decentný facelift vôbec modelom X5 a X6 neuškodil, obe karosérie sú stále pohľadné a dokážu zaujať zákazníkov. Nie sú príliš extravagantné, aj keď vidno moderný štýl presadzovaný nemeckou automobilkou v súčasnosti.