Cupra Terramar eTSI Dark Void

Test Cupra Terramar eTSI: Môže byť základ takto dobrý?

Cupra Terramar je vynikajúce auto. To som skonštatoval už pri prvých jazdách v Barcelone a okolí a tiež aj pri prvom teste dvojlitrového VZ. Lenže štruktúra motorovej ponuky začína úplne niekde inde a začína pri slabších motoroch. Úplným základom je 1,5-litrový motor TSI, ktorý má štyri valce a dva z toho vypína.

Čiže reálne vzaté, toto je Cupra Terramar jednom z najzákladnejších prevedení, ktoré vlastne môžete mať. A to ho nerobí horším autom. Je stále výborným vozidlom a stále sa s ním jazdí rovnako dobre, aj keď by ste to nepredpokladali podľa jednotlivých prvkov výbavy. Ako teda vyzerá a funguje tento Terramar s úplným motorickým odrazovým mostíkom?

Dark Void je pre Terramar najlepšia farba

Cupra Terramar má jednu výraznú výhodu, ale aj nevýhodu. Záleží od toho ako sa na to pozeráte. Ak sa na túto výhodu pozeráte z pohľadu základného modelu, tak je to super, ale ak máte vrcholný, tak je to trošku divné. Cupra Terramar totiž vyzerá pre všetky prevedenia rovnako a rozdiel medzi základným vozidlom s výkonom 110 kW (150 k) a vrcholným dosahujúcim 195 kW (265 k) nie je, vizuálne, žiadny. Žiadny Vizuálny náznak neexistuje. Dokonca tým náznakom nie sú ani len koncovky výfukov. Jednoducho ich nemá. Ani jedna verzia.

Akurát toto auto je o niečom inom ako o koncovkách výfuku. Je o dynamických tvaroch celkovo a svalnatých bočných častiach. Jednoducho povedané, Terramar vyzerá dynamicky aj keď stojí a nemožno mu uprieť snahu o oslovenie čo najväčšieho spektra zákazníkov. Veď by mal, svojím vlastným spôsobom, nahradiť aj Seat a Cupra Ateca.

Cupra Terramar eTSI Dark Void

Spredu vidno výraznú masku chladiča, ktorá je posunutá celá do nárazníka a je lakovaná šedou farbu Palladium, ktorá je iná ako Dark Void na karosérii. Dark Void ide až do fialová a vyzerá na modeli Terramar absolútne vynikajúco. Toto auto chce byť videné a chce, aby bolo z neho vidieť. Preto má štandardne LED svetlá.

Toto prevedenie ale nemá adaptívne maticové LED svetlá, ktoré dokážu premietať na zem rôzne varovania a piktogramy. Má len štandardné LED a to je asi najväčšia nevýhoda modelu. Ak si budete konfigurovať svoje auto, tak na príplatkové lepšie svetlá nezabudnite. Budete jednoducho vidieť lepšie! A každý kúsok, ktorý je lepšie osvetlený vám dá viac istoty a menšiu šancu stretu napríklad so zverou.

Bočný profil má dynamicky sa zdvíhajúcu líniu okien, ale zároveň predvádza klasické obyčajné kľučky, ktoré sa dajú ľahko používať aj na zadných dverách. Vzadu je zase pás prepájajúci svetlá s rozžiareným logom. Všetko vyzerá exkluzívne a jediné, čo autu chýba, sú vlastne koncovky výfuku, ale to sme si už povedali. Dokonca tu nie je ani nápis s označením modelu, Terramar nepotrebuje byť okamžite identifikovateľný nápismi, lebo je okamžite identifikovateľný dizajnom.

Nadpriemerná kvalita

Interiér Cupry Terramar ponúka batožinový priestor s objemom 508 až 642 litrov, ktorý sa dá variovať naklápaním zadných operadiel. Dobre Terramar má teda slušný objem batožinového priestoru, ale má aj rázvor 2 676 milimetrov. To by mohlo znamenať dostatočný priestor na zadných sedadlách.

Lenže predné sedadlá sú celkom masívne a to znamená jediné, zadné sedadlá môžu trpieť trochou stiesnenosti, ktorá je aj vizuálne podporená čiernym stropom. Jednoducho bledé prevedenie strechy pôsobí vzdušnejšie. Ale to neznamená, že by si dospelý za seba nesadol. Skôr to je o tom, že pocitovo bolo napríklad v Cupra Ateca priestoru o štipku viac, aj keď parametre hovoria inou rečou.

Cupra Terramar eTSI Dark Void

Čo je však jasné, tak predné sedadlá so športovým tvarom a vstavanou opierkou hlavy budú tými správnymi. Veď tu sa hrá nielen na priestor, ale hlavne na kvalitu. Cupra Terramar je, dovolím si tvrdiť, najkvalitnejším modelom automobilky. Dokonca využíva aj kvalitne pôsobiace materiály, za čo hovorí aj mäkčená časť pred lakťovou opierkou.

Inak je Cupra Terramar autom, aké chcete. Má klasické tlačidlové ovládanie funkcií na volante, veľký displej s dobrým zobrazením, ktorý má logickú štruktúru prvkov a v sedadlách sa naviac dobre sedí. Cupra Terramar využíva vnútri medené doplnky, ktoré teda majú aspoň farbu medi. Jednoducho povedané, interiér je príjemným miestom na život a jediným prvkom, ktorý vás bude spočiatku miasť bude radiaca páka pod volantom a ovládanie všetkého ostatného na páčke vľavo.

Čo so základom?

Základný motor v ponuke Cupra Terramar je 1,5-litrový agregát eTSI s mild hybridom a automaticky automatickou prevodovkou so 7 prevodovými stupňami. Je to síce štartovací bod ponuky, ale už ten je výborný a naviac využíva zadnú nápravu s viacprvkovým zavesením. Cupra nehrá koncernovú stratégiu jednoduchých náprav pre slabšie kusy.

Cupra Terramar so základným motorom predstavuje aj základnú dynamiku. Na stovke je za 9,3 sekundy, čo vôbec nie je zlé, ale v prípade pružnosti autu pár kilowattov chýba. Z tohto pohľadu sa možno javí ako lepšie zvoliť dvojliter s výkonom 150 kW (204 k) a pohonom všetkých 4 kolies. Ale potom bude v hre aj rozdiel spotrieb.

Cupra Terramar eTSI Dark Void

Spotreba je výraznou devízou modelu 1,5 eTSI. Má totiž nielen mild hybrid, ale aj vypínanie dvoch valcov, čo by malo znamenať ekonomickú prevádzku. Aj s diaľnicami sa viete dostať na 6,7 litra, prípadne 6,9 litra, ak budete viac využívať všetky možnosti pohonu. Ak teda budete auto naháňať, tak sa dostanete aj vyššie, ale dôležitejším faktom môže byť, že keď budete jazdiť kľudne, tak bude vaša spotreba vykazovať hodnoty do 6 litrov. Mimo diaľnic sa dostanete na 5,3 až 5,5 litra. S relatívne vysokým autom je to rozhodne dobrý výsledok.

Ale Terramar je ešte niečím zaujímavý. V ponuke máme dva druhy podvozku. Jeden je adaptívny s dvomi ventilmi na tlmič a druhý je štandardný. Práve toto prevedenie, tento kus, má štandardný podvozok, ktorý je vlastne úplne dostačujúci, pokiaľ naň nezabijete príliš veľké disky. Tieto s priemerom 19 palcov sú asi ideálne. Nielen, že s nimi auto vyzerá dobre, ale poskytujú aj dostatočný jazdný komfort. Je celkom prekvapením ako dobre je nastavený už základný podvozok Cupry Terramar. Ak teda nechcete jazdiť naozaj dynamicky, tak možno DCC 2 bude pre vás zbytočnou investíciou. Veď už tento základ jazdí naozaj príjemne.

42 je odpoveď na všetko

V knihe aj filme Stopárov sprievodca galaxiou bola základná odpoveď na všetko 42. Otázku sa nikto nepýtal a nikto ju nevedel, ale jedna z tých otázok by mohla byť, koľko tisícok stojí tento Terramar. Stojí 42 000 €, čo je len o 3 000 € viac ako je základná cenníková cena. Takže má k tomu adekvátnu aj výbavu a motor.

Motor je milým prekvapením, lebo má nízku spotrebu a dostatočnú dynamiku a výbava by si zaslúžila minimálne tie maticové LED svetlá. Inak je v nej všetko, čo môžete potrebovať. Obsahuje totiž adaptívny tempomat, rozumné ozvučenie, veľký displej, ale hlavne kvalitné spracovanie.

Dobre Terramar ale nie jediným zástupcom tejto triedy na trhu. Je ich extrémne veľa a výber je preto zložitý. Cupra Terramar boduje tým ako vyzerá, ale aj tým ako jazdí a koľko si za to vypýta. Je až prémiovo dobre spracovaným modelom, ktorý dokáže zaujať aj tých, čo sú zvyknutí na prémiové vozidlá so znakmi Audi, Mercedes, BMW a prípadne aj kedysi Jaguar.

Cupra Terramar eTSI 150

Motor R4 benzín + MHEV
Objem 1398 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická dvojspojková 7 stupňov
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4519 mm
Šírka 1859 mm
Výška 1586 mm
Rázvor osí kolies 2676 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 1679/461 kg
Batožinový priestor 508-642/- l
Palivová nádrž 55 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Spotreba (WLTP) 6,1-6,6/100 km  
Emisie g CO2/km 139-152