Test Cupra Leon Sportstourer PHEV: Športuje aj elektricky

Modely Cupra tu v poslednej dobe vídate celkom často. Nie je to náhoda, celý line-up je totiž nový, alebo obnovený ako Ateca. Po crossnutých modeloch sme vyskúšali aj Leon, ktorý je aktuálne v ponuke s obidvoma druhmi karosérie, ale zatiaľ iba s jednou pohonnou jednotkou. Evidenčné čísla s odtieňom modrá aqua k tomu veľa prezrádzajú.

Takže Leon Sportstourer pod značkou Cupra má aktuálne len plug-in hybrid, ale onedlho sa k nemu pridá aj benzínový motor. Výlučne benzínový. Bude mať výkon… Vlastne to je jedno, o ňom povieme viac, keď bude reálne v ponuke. Dovtedy bude len pár narážok, najmä pri správe o jazde na PHEV. A teraz začína subjektívna časť, názory testujúceho vodiča nemusia vyjadrovať názor celej redakcie. Aj keď…

Športové gény v praxi

Leony s karosériou kombi vyzerajú super. O tom nie je diskusia. Dokonca vďaka predĺženej zadnej časti vyzerá kombi vyváženejšie ako päťdverový hatchback. A rovnaké, teda veľmi podobné tvrdenie môžem povedať o verzii s logom Cupra na prednej maske a na všetkých iných viditeľných komponentoch.

Okrem farby, ktorá je teraz akosi príliš cool a kedysi sa používala na hrnce je dôležitým prvkom dizajnu predná maska s iným vzorom výplne a tiež s novým logom. To je štandardne medeno-oranžového odtieňu, čo je asi farebne najvýraznejší prvok na celom aute, keďže ostatné prvky sú sivé. Teda hovorím o farebnej výraznosti, nie o výraznosti tvarov.

Výrazné, teda tvarovo, sú aj disky kolies s priemerom 19 palcov. Vyzerajú naozaj mohutne a malé zuby na okrajoch. V strede je povinné medeno sfarbené logo a rovnakú farbu má aj nápis na brzdových strmeňoch. Ale tie zuby vyzerajú ako Drakulove. Agresia je teda aj na týchto diskoch. Naviac malý pásik pneumatiky hovorí, že toto auto chce dobre fungovať aj v zákrutách.

Tak to teda máme peknú karosériu, s farbou, ktorá nemusí sadnúť každému. Mne teda nesadla. Ale chápem, že si ju niekto vyberie. Má tiež pekné veľké kolesá. A má ešte niečo. Má veľkú medzeru medzi kolesami a karosériou. Toto auto by si zaslúžilo klesnúť o približne 30 milimetrov k zemi. Praktickosť by dostala obrovský knock-out, ale vizuál by sa posunul nahor tým posunutím nadol. Najhorší vizuálny prvok je však modré aqua evidenčné číslo.

Veľké kombi má šport aj vnútri

Začnem prakticky. Leon Sportstourer je veľké kombi, ktoré svojou veľkosťou dokáže poraziť aj o triedu väčšie autá. Vôbec sa nezdá, že je len z nižšej strednej triedy. A pritom zvonka je taký, ako by som to povedal, normálne veľký. Lenže kufor má až 470 litrov. Jasné, je to menej ako pri štandardných Leonoch Sportstourer, ktoré nesú logo SEAT, ale je na to dôvod. Vzadu je batéria s kapacitou 12,8 kWh.

Pozitívom však je, že napriek miernemu zmenšeniu kufra sú zadné sedadlá po sklopení v úplnej rovine. Naviac ak nie sú sklopené, tak ponúkajú naozaj veľa miesta a to nielen nad hlavou, keďže toto je kombi, ale aj na kolená. Leon oproti predchodcovi narástol v tých dobrých miestach. A pribudla aj tretia zóna klimatizácie, čo je tiež cool. Cool v lete, warm v zime.

O tom koľko miesta je vpredu asi netreba hovoriť, ale rozhodne treba hovoriť o sedadlách. Tie sú športovo ladené so zabudovanou opierkou hlavy. Nevieme ako sa v nich cítia tí, čo majú cez dva metre, ale klasická konfekčná výška 1,8 metra je úplne v pohode. Naviac majú príjemné bočnice, ktoré nie sú ani vysoké, ani nízke, ani tvrdé, ani mäkké. Taký ideál na to, že s autom budete jazdiť denne a nebudete trpieť pri každom nasadaní a vysadaní.

Miesto pre vodiča je výborne spravené, akurát mi chýba podsvietenie dotykovej plochy pod displejom. Nevidím kde mám pridávať a uberať hlasitosť. Jasné, dá sa to aj na volante, ale po vypnutí zapaľovania to nejde. Inak, volant je veľmi dobrý, najmä má trojstupňové vyhrievanie a nechcete ho. Nie to vyhrievanie, ten volant. Nech je akokoľvek dobrý, v ponuke je ešte lepší volant s označením Supersport s dvomi tlačidlami naviac. A ten je nielen krajší, ale má taký wau efekt ako máloktorý volant v koncerne.

Elektrošport

Dobre, tento Leon Sportstourer je plug-in hybrid. A má s tým spojené všetky výhody aj nevýhody. Dokáže jazdiť na elektrickú energiu, ale má malú nádrž a veľa kíl naviac. Naviac vzadu. To znamená ale aj to, že pri bežnom jazdení má lepšie rozloženie hmotnosti ako benzínová verzia keď konečne bude. Ako to teda je s tou elektrickou jazdou?

Na nabitie, ktoré sa dá prevádzať aj z domácej zásuvky prejdete vraj až 67 kilometrov. Vraj… Až… Reálne sa mi v zime podarilo dostať na 36 kilometrov, ale s tým, že stále šlo vyhrievanie sedadla vodiča a volantu tiež vodiča. Veď nikto iný volant nemá. Takže neviem či toto je relevantné zhodnotenie. V lete to bude určite viac, ale som si takmer istý, že to nebude tých 67 kilometrov.

Skúsil som aj to, čo je dosť divné, dať si jednu z obľúbených ciest bez spaľovacieho motora a čo najrýchlejšie. Dobrá správa, nedostal som sa do pokutových sfér. Teda je to dobrá správa? Je, lebo zákruty to nedovolia takmer ani na spaľovací systém. Pritom elektromotor má slušných 85 kW (115 k). Takže vie potiahnuť. Druhá skúška však bola ťažšia.

Zapínam navigáciu kvôli tvaru zákrut, idem inde, tam kde nie som úplne zvyknutý. Zapínam hybridný režim. Auto fakt rýchlo reaguje na plyn a ide vpred s poriadnym nadšením. Začínam sa do toho dostávať, akurát mi trochu vadia zimné pneumatiky. Už mi to ide, už idem fakt rýchlo a zrazu okolo mňa preletí niekto omnoho rýchlejšie. Roomster. Asi teda nejdem na hrane, idem na hrane mojej psychickej pohody, aby som necítil hrozbu stretu so stromom, či čímkoľvek iným. S týmto plug-in hybridom sa dá ísť rýchlo, ak sú nabité batérie a ak je splnených niekoľko ďalších predpokladov. Toto auto má pomôcť priemerným emisiám. A to sa mu asi darí. Veď niekto by dokázal 5 dní jazdiť elektricky a až cez víkend by zapojil spaľovaciu 1,4-ku.

Má zmysel?

Jasné, má zmysel, predsa znižuje tie priemerné emisie. A má zmysel aj pre niekoho, kto chce jazdiť športovo? Nie, tu to nie je až tak vhodná voľba. Cupra Leon Sportstourer PHEV je ideálny pre tých, čo denne najazdia do 40 kilometrov, majú v garáži zásuvku a v noci nabíjajú. Do bytu to nie je. Tento Leon nebude bytové zvieratko s nabíjaním na verejných nabíjačkách. Má totiž iba klasické nabíjanie pomaly. Kúpil by som si ho? Ak by som bol nútený, tak áno, ale inak by som siahol skôr po benzínovej verzii bez elektrickej pomoci.

Cupra Leon Sportstourer PHEV

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1395 cm3
Výkon Spaľovací: 110 kW (150 k) pri 5000 ot/min
Elektro: 85 kW (115 k)
Celkovo: 180 kW (245 k)
Krútiaci moment Spaľovací: 250 Nm pri 1550 ot/min
Elektro: 330 Nm
Celkovo: 400 Nm
   
Prevodovka Automatická šesťstupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4657 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1437 mm
Rázvor osí kolies 2681 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1717/2090 kg
Batožinový priestor 470/1450 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,0 s
Spotreba/kapacita batérie/dojazd WLTP EV 1,4 l na 100 km/12,8 kWh/68 km
Emisie g CO2/km 35