Test Cupra Formentor Veloz: Zvláda všetky úlohy

Cupra je jedna z najnovších značiek športových áut. A Formentor je zatiaľ jediným vlastným modelom. Je fantastické, že sa podaril hneď na prvý pokus a funguje znamenite v každej situácii a v každom okamihu. Vlastne ak potrebujete len jedno auto, tak nemusíte ďalej hľadať. Toto prejde ľahkým terénom, je vnútri dosť veľké a má výkon ako hothatch. Nič viac netreba písať. Koniec testu, pozrite si galériu a hotovo.

Vlastne ani tak nie, mám ešte niekoľko poznámok, ktorým by som sa chcel venovať, keď o Formentore hovorím. Napríklad o tom, že nie je Formentor ako Formentor. V ponuke je síce aj bežný s 1,5-kami TSI, dvojkami TSI a dvojlitrovými TDI, ale reálne chcete Veloz. VZ5 určite, ale 60-tisíc je celkom veľa. Ako rozumný kompromis sa javí práve verzia s dvojlitrom a výkonom 228 kW (310 k).

Veloz si nikto nekúpi priamo kvôli tomu koľko má priestoru v interiéri. Tým správnym dôvodom je akútne nutkanie mať výkonné auto. Dvojlitrové TSI s výkonom vonkoncom problém nemá a dokáže ho výborne prezentovať. Štartujem! Po zvyku z ostatných vozidiel od materskej značky, teda od SEATu, stláčam podvedome tlačidlo pred tou zvláštnou páčkou na radenie režimu prevodovky.

Nič sa nedeje! Čo to? Niečo som spravil zle? Brzdu mám predsa stlačenú. Aha, toto je volant Supersport, ktorý má trochu inak tlačidlá. Vľavo je jedno s logom výrobcu, ktoré prepína režimy. Pri ňom treba vedieť hlavne to, že dlhším podržaním viete okamžite prepnúť do režimu Cupra bez nutnosti preklikávať všetky ostatné. A potom sa vráti do toho pôvodného. Rovnaké tlačidlo na opačnej strane je na štartovanie.

Keď sa tak rozhliadam po interiéri, nedokážem prehliadnuť početné detaily s farbou medi. A to je fajn osvieženie v celočiernom interiéri. Ja osobne by som si nakonfiguroval modré sedadlá, ale tieto sú tiež super, hlavne škrupinové sedadlá sú úplne optimálnou kombináciou športového pocitu a držania tela a tiež komfortu. Vážne, s týmto Formentorom sa dá jazdiť celý deň bez toho, aby sa vodič cítil nekomfortne. Môže za to aj podvozok s nastavením tlmičov. Dynamic Chassis Control konfiguruje nastavenie podľa toho aký režim zvolíte.

Dobre, už sa dostávam k tomu naštartovaniu. A hneď mi hlavou prebleskne jedna myšlienka. Cupra Ateca znie lepšie. Je to z dôvodu, že má výfuky od Akrapovića. Ale musím uznať, že na voľnobeh má Formentor veľmi civilizovaný zvuk. Po zohriatí dokáže trošku strieľať do výfuku, ale určite sa informujte o možnosti domontovať práve taký výfuk ako má Ateca. Bude znieť omnoho drsnejšie. A má sa dostať aj priamo do ponuky Formentora.

Zohriate, prepínam režim Cupra a vyrážam. A zvuk mi vyráža dych. Zo sústavy Beats sa rynie niečo medzi nabrúseným päťvalcom, ktorý má VZ5 a osemvalcom. Počuť tam môžete všetko. Pre takéto prípady je tu režim Individual, v ktorom sa dá zvuk vypnúť. Nie je úplne tragický, ale aj tak je faktom, že už samotný motor so sériovým výfukom majú pekný, aj keď dosť utlmený zvuk. Kto sa sťažoval, že GR Yaris nemá poriadny zvuk? Tu to vyrieši iná výfuková sústava. Dúfame, že sa bude dať domontovať aj dodatočne na kusy, ktoré už behajú.

Veľmi veľké prekvapenie prichádza v zákrutách. Nastavenie podvozku je dokonca také, že pri obmedzenej trakčnej kontrole chce zametať zadnou časťou. Ale to musíte veľmi chcieť a vedieť ako to rozhodiť. Inak je Formentor veľmi ostrý a presný. A potom si to uvedomujem, sedím vlastne v crossoveri. Nie je to úplne SUV, čo pomáha jazde, toto je nižšie, toto je vlastne niečo ako SUV-kupé. Teda ak porovnávam s Atecou.

Nižšie ťažisko tiež funguje a akosi je Formentor brutálne rýchly nielen v zákrutách, ale aj na rovinkách. Je mi jasné, že pri tejto jazde dostávajú zimné pneumatiky celkom zabrať, keďže teplomer ukazuje hodnoty výrazne nad nulou. Na jeseň by niektorí jedinci pri takýchto teplotách chodili v krátkych nohaviciach a tričkách. Ale za zimné pneumatiky ďakujem hneď ďalší deň, kedy vidím snehovú pokrývku.

Neostáva však, tak v zábavu v snehu nestíham. Nevadí, aj na suchom asfalte si užívam, aj na mokrom. Naozaj, Formentor je veľmi dobre nastavený a ani sa nedivím, že do tohto podvozku automobilka montuje aj ten päťvalec. Už s týmto dvojlitrom jazdí fantasticky. Vlastne ani neviem, či by som nutne potreboval viac výkonu.

Vizáž nielen zvonka, ale aj vnútri dáva jasne najavo, že tu existuje príbuznosť medzi Formentorom a vozidlami SEAT. Veď prístrojovka je podobná ako v Leone, čo tiež znamená výborný informačno-zábavný systém, ktorému ale chýba podsvietenie pridávania teploty a hlasitosti. Tiež to znamená perfektné nepriame ostvetlenie, ktoré upozorňuje miesto kontrolky na vozidlá v mŕtvom uhle. A tiež zvládne upozorniť ak je auto stojí a idete vystupovať s tým že zozadu sa približuje ďalšie auto. Z bezpečnostných asistentov má asi všetko, vrátane čítania značiek, udržiavania v pruhoch a tiež adaptívneho tempomatu.

A čo je ešte viac šokujúce, Formentor je vnútri naozaj priestranný. Nielen vpredu, ale aj vzadu a ostáva aj reálne použiteľný kufor, do ktorého sa štyria zbalia bez problémov na predĺžený víkend. Len ich presvedčiť, že ísť na Hochalpenstrasse Grossglockner je aj pre nich ten najlepší zážitok. Pritom je jasné, že vzadu im bude zle. V každom aute by im bolo.

Rozmýšľam a prichádzam na to, že Fomentor by som chcel ako trojdverák. Takto je príliš racionálny s piatimi dverami, je príliš usadlý. Ja viem, trojdverový Formentor by si nikto nekúpil, ale skúste si ho predstaviť. Paráda, však! Dobre, dosť bolo fantazírovania, Formentor nie je jediným zástupcom tejto triedy. Existuje predsa aj trochu menšie BMW X2 M35i. To je však trochu menej pohodlné.

Nech sa na to pozerám z ktorejkoľvek strany, Formentor Veloz je výborná voľba. Stojí síce s výbavou okolo 50-tisíc, ale je to naozaj adekvátna cena za to, čo ponúka. A tento kus má priplatené aj brutálne brzdy Brembo. Tie dokážu tiež skrotiť aj omnoho väčší výkon ako má táto  verzia. Tak to predsa má byť!

Formentor teda vie byť športovým autom, rodinným auto, biznis autom a vďaka svetlej výške zvládne aj poľné cesty. Je všestranným vozidlom, ktoré dokáže nahradiť dve, či tri ďalšie. Nie každý má toľko parkovacích miest, predsa.

Na fotenie nám Formentor zvonka pripravili v Level Up Detailing Center.

Cupra Formentor Veloz 2,0 TSI 310 4Drive

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 228 kW (310 k) pri niekoľko ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000-5450 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4450 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1528 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1644/2140 kg
Batožinový priestor 420/1475 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (WLTP) 8,5 l/100km
Emisie g CO2/km 192