Test SEAT Leon Sportstourer FR: Doba digitálna a prepojená

Pre veľa ľudí je hatcbhack malý. To dokazujú aj výsledky predaja tretej generácie SEATu Leon. Takmer tri štvrtiny z predaných kusov sú kombíky. Hatcbhack tak hrá druhú husle a to aj vďaka tomu, že praktickejšia verzia je dostupná, teda bola dostupná a bude dostupná aj ako športový model Cupra.

Nový Leon je skôr evolúciou toho staršieho, štvrtá generácia nie je vizuálne úplne prelomová, teda zvonka nie. Ale má dve na pohľad odlišné  verzie. Okrem štandardnej vizáže a verzie Xcellence má aj trochu ostrejšie vyzerajúcu alternatívu FR. Nie je výlučne športovým autom, ale približuje sa mu a tvary naznačujú, že majiteľ má rád dynamickejšie línie.

Nie je Leon ako Leon

Tentoraz nezačnem o filme s Jeanom Renom a Natalie Portman, ale o aute. Vlastne aj to je výborné. Ale ponúka dve verzie, teda ak rátame vrcholné výbavy. Xcellence je skôr luxusne zameraná a FR má radšej športové prvky. Aj preto sa líšia už na prvý pohľad maskami chladiča. Kým Xcellence má chrómové lemovanie a hviezdy v nej, FR má mriežku a matný sivý lem.

Rozdielny je aj nárazník. Spodná časť je iná, má omnoho výraznejšie línie, ktoré optiky celé auto rozširujú a približujú k zemi. Iné sú aj disky kolies a zrkadlá sú v rovnakom šate ako lem masky chladiča. No a teraz zamyslenie, pri preberaní bolo pripravených niekoľko kusov Leonov. So sedemnásťpalcovými diskami mali väčšinou Goodyear Eagle F1, čo je fajn pneumatika ako na rýchlu jazdu, tak na komfort. Ale na osemnástkach boli Bridgestone Turanza, ktoré vystrelili na titulky BMW M235i Gran Coupe pri “losom teste”. Racionalizácia je jasná, kto ponúkne nižšiu sumu vyhráva, ale tie Turanzy sú celkom podpriemerne držiace pneumatiky.

Ale naspäť k Leonu Sportstourer. Je jasné, že je dlhší a tým pádom pri pohľade zboku vyváženejší. Kým pri jednom z horších uhlov sa hatcbhack môže ponášať na malé MPV, kombi je stále tým istým a vďaka predĺženej zadnej časti pôsobí naozaj veľmi nízko, aj keď je výška rovnaká, možno o trochu väčšia ako v prípade krátkej karosérie.

No a ku konkrétnej špecifikácii tiež netreba veľa hovoriť. Síce originál na SEATe je, rovnako ako na Ferrari, červená, ale ja biela sa na karosériu naozaj hodí. Najmä ak je skombinovaná s parádnymi osemnásťpalcovými zliatinovými diskami. Brutálne pôsobia aj zadné prepojené svetlá, ktoré vytvárajú kontrastnú líniu s bledým lakom.

Jaskynný typ

Dobre, začneme zo zadného konca. Kufor je megalomanský. Je fakt obrovský. Má 620 litrov. To je len o pár litrov menej ako má Octavia Combi, ktorá je stavaná okolo samotného kufra. Dobre, už je veľmi dobrá, ale stále musí mať obrovský batožinový priestor. Plus môžete zložiť zadné sedadlá a získať fakt obrovský priestor. Jaskynné maľby si však musíte spraviť už sami, SEAT ich v príplatkovej výbave nemá.

Keď už sme takto začali, tak je nutné spomenúť priestor na zadných sedadlách. Núdzovo to nevyzerá ani tu. Je ho hojne aj v tomto smere. Nie je to znova úplne pre troch, kvôli tvaru sedadiel, ale oproti predchodcovi je aj na šírku miesta viac. Ak sa však pozorne pozriete, tak bočné sedadlá majú dokonca predĺžený sedák, čím zabezpečili väčší komfort pasažierom.

O priestore vpredu ani netreba hovoriť, je ho akurát. Len by sme zmenili jednu vec, prepínanie voliča prevodovky. To malé, čo vyzerá ako vrch holiaceho prístroja, by sme presunuli pod displej a dali tomu formu tlačidiel a vytvorený priestor by sme oddelili roletou a presunuli do neho držiaky na nápoje a podobné srandičky. Ale aj takto je to pekné, najmä keď dáte kľúč naľavo od páčky, do pripraveného miesta.

SEAT sa pri novom Leone vzdal takmer všetkých tlačidiel a sústredil všetko do displeja a dotykových plôch pod ním. Treba uznať, že vizuálne je nový systém naozaj pekný a nám fungoval bez akýchkoľvek problémov a seknutí. Niektoré koncernové autá s tým vraj mali problém. Výrazným pozitívom je možnosť prepojiť auto s mobilným telefónom. Na diaľku sa tak dá monitorovať kam auto jazdí, akú má spotrebu a aký je stav nádrže. Plus vždy viete, kde ostalo zaparkované. A ak ho neviete nájsť, tak do 150 metrov viete cez aplikáciu v mobile spustiť trúbenie. Cool!

Mild-hybrid útočí

Každé auto bude mať niečo na elektrickú energiu, lebo musí. V SEATe má tento systém zatiaľ len motor eTSI. Celých 110 kW (150 k) z 1,5-litrového agregátu na Leon stačí. Bonusom je lepší priebeh v strednom pásme otáčok, ale zároveň treba povedať, že kombi maskuje rýchlosť ešte viac ako hatchback, čo znamená, že môže vytvárať ilúziu o slabších výkonoch auta.

Ak teda chcete rýchlejšie reagujúcu prevodovku, tak prepnite režim na Sport. Že kde sa to dá? Aj my sme si chvíľku lámali hlavu, ale niekoľko swajpov po displeji a úplne vpravo je widget, ktorý prepína práve toto. Prevodovka sa trochu zrýchli, trochu viac točí, ale stále je tá rýchlosť dobre maskovaná. Toto je ideálne služobné auto, tým pádom.

Reálne mild-hybrid pomáha pri zrýchlení, čiže motor sa menej namáha, má nižšiu spotrebu. Reálne sa dá, mimo diaľnic, s veľkým kombi, jazdiť aj za 5,5 litra. S diaľnicami približne za 6,3. S takým veľkým priestorom to je fakt nízka spotreba. Možno TDI bude mať nižšiu, ale stále bude drahšou voľbou z pohľadu prvotnej investície. Inak, treba zvážiť aj manuálnu prevodovku a výkon motora 96 kW (130 k), ten tak nemaskuje rýchlosť a pôsobí asi ešte dynamickejšie ako tento výkonnejší agregát.

Nastavenie podvozku je tvrdšie pri FR ako pri Xcellence, za čo z časti môžu aj o palec väčšie disky. Nie je to neznesiteľné a nevšimnete si, že auto je tvrdšie, ak nemáte priame porovnanie v krátkom časovom úseku. Stále však platí to, čo sme písali pri hatcbhacku, treba zvážiť, či nebude dvojliter s výkonom 140 kW (190 k) lepšou alternatívou, verzia FR si ho priam pýta.

Ideálne portfólio

Keď sa tak pozeráme na ponuku áut SEATu, tak má perfektne vyvážené portfólio. Má aj klasické modely, má aj zvýšené a má stále aj Alhambru. Tú berte dokým je, lebo automobilka už oznámila, že pomaly tento model končí. Avšak ani potom nebude problém s tým, že by ste nenašli veľké auto v cenníkoch. Ak zvažujete Atecu, skúste si aj Leon Sportstourer. Za približne 25-tisíc je vynikajúce auto a jedinú dilemu, ktorú budete riešiť je, či ísť elegantne-luxusným smerom Xcellence, alebo športovo ladeným FR. U nás je to jasné. FR a červené s dvojlitrom. S tým chybu nespravíte ani náhodou.

SEAT Leon Sportstourer eTSI DSG FR

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4642 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1437 mm
Rázvor osí kolies 2584 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1410/2000 kg
Batožinový priestor 620 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 217 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (WLTP komb) 5,6-6,4 l/100km
Emisie g CO2/km 127-145