Test BMW i4 M50: Úplne iné podanie výkonu

Niektoré elektromobily dokážu spôsobiť zmenu postoja k celému druhu vozidiel. Takýmto autom je určite BMW i4 M50. Je to elektromobil, ktorý dokáže prehovoriť na elektromobilitu aj niektorých tvrdohlavých odporcov. Má na to výkon, má na to tvary, má na to vlastne všetko.

Avšak vôbec nevyzerá na to, že by mohol mať až taký extrémny výkon, veď vyzerá ako obyčajná štvorka Gran Coupe. Dokonca ani extrémne nehlása svoju príslušnosť k elektrickým vozidlám. Decentné rozšírenia má aj benzínový protipól s omnoho nižším výkonom, M440i. A keďže plnohodnotná M4 v ponuke Gran Coupe nebude, tak toto je práve tá najvýkonnejšia verzia.

Reálne, aj keby M4 Gran Coupe v ponuke bola, tak bude mať stále i4 M50 stále vyšší výkon. Výkon taký, že dokáže zaraziť do sedadla a niektorým jedincom zo zrýchlenia môže byť aj trochu zle. Veď dva elektromotory, jeden vpredu, jeden vzadu, odovzdávajú celkový výkon 400 kW (544 k) a krútiaci moment naozaj extrémnych 795 Nm.

Ak si sadnete za volant prvýkrát, tak si najskôr vyskúšajte normálne režimy a Sport Boost dajte až v prípade, že už ste si istí tým, že auto zvládnete. Je už som našťastie v takejto i4-ke sedel a presne viem, čo robí. Prepínam do Sport Boost a dávam akceleračný pedál na podlahu. Aj v šesťdesiatke, aj v osemdesiatke, aj v 120-tke to vyzerá ako keby mi do kufra napálil kamión a vystrelil na vpred. Senzácia zo zrýchlenia je naozaj masívna, veď na stovku toto auto zrýchli za 3,9 sekundy a nie je tak dôležité ani aký je časový údaj, ale ako podáva a sprostredkúva toto zrýchlenie. Elektromotory majú prísun výkonu a krútiaceho momentu okamžite a presne tak to aj vyzerá. Až mám chvíľu strach koľko vydržia poloosi a ostatné prvky nápravy, ktoré prenášajú všetok ten krútiaci moment na cestu.

To, čo je na i4 M50 super je, že sa nenechá, aj napriek hmotnosti, zahanbiť ani v zákrutách. Preťaženia, ktoré dokáže ponúknuť sú priam extrémne a rýchle prejazdy podporuje určite a nízko položené ťažisko vďaka batérii v podlahe. Batéria má iba 11-centimetrovú hrúbku a môže byť tým pádom aj v takto dynamicky pôsobiacom kúpe a nezvyšovať zbytočne boky. Dovolím si tvrdiť, že práve i4 M50 dokáže na kľukatej ceste zahanbiť nejedno rýdzo športové auto, ktoré je v ponímaní petrol headov naozaj cenené. Stačí prepnúť do adekvátneho režimu a nebáť sa. Aj napriek vyššej hmotnosti je auto stále obratné a i4 M50 poskytuje takú miernu priľnavosti, akú naozaj máločo. Tam, kde normálne jazdím 60 môžem ísť kľudne dvakrát toľko. A stále to auto zožerie a prejde zákrutou bez akéhokoľvek vážneho problému. Za priľnavosťou stoja aj výborné pneumatiky Pirelli P Zero, ktoré vydržia aj naozaj šialené prejazdové rýchlosti. Jediné, čo i4 M50 chýba je zvuk spaľovacieho motora. Tento nahrádza zvukmi, ktoré skomponoval Hans Zimmer a adekvátne sedia ku jednotlivým situáciám a jednotlivým jazdným režimom.

Nie vždy však jazdíte v športovom nastavení, občas aj ja prepínam do režimu Eco Pro, aby som znížil spotrebu a niekam aj došiel. V takom prípade sa viem pohybovať niekde medzi 18 a 19 kWh na 100 kilometrov, možno menej, ale aj v tomto prípade je nástup výkonu podmanivý, aj keď nie taký naliehavý a masakrálny. Oproti jednomotorovej eDrive40 je i50 M50 menej úsporná, čo sa ale dá čakať, lebo má ohromný výkon, dva elektromotory a veľkú baterku. S kapacitou 83,9 kWh, z čoho je využiteľných 80,7 kWh sa dá prejsť až 520 kilometrov, podľa údajov WLTP, ale realita je trošku iná. Reálne dokážem prejsť na jedno nabitie 350 až 400 kilometrov aj s občasným využívaným potenciálu masívneho krútiaceho momentu. Veď predbiehanie je úplne návykové a netreba sa ho vôbec báť, pokiaľ si vodič zvykne na ten prvotný kopanec. Ak sa hovorí, že V-TEC od Hondy dokáže nakopnúť v starých modeloch, tak to je len slabý odvar toho, čo dokáže práve elektrická energia v tomto prípade.

Takže, čo tomuto autu chýba? Vlastne nič. Má rýchle nabíjanie? Má. A má dostatočný dojazd? Má. Veď viac by ste nemali ani s rovnako výkonným Mustangom, či skôr menej výkonným Mustangom. Myslím teraz ten benzínový. Má výkon? Má a niekedy až priveľa. Jedine interiér je stále trochu stiesnenejší, lebo auto stále patrí do strednej triedy a nemôže mať toľko miesta ako Trojka, pretože má siluetu päťdverového kúpe. Áno, čítate správne, má bezrámové dvere a zadný kufor sa otvára spolu s oknom. Otvára tak masívny priestor na naloženie naozaj čokoľvek a ani objem nejako výrazne nezaostáva. Má 470 litrov. To však znamená, že i4 M50 je každodenne použiteľné auto a platí to aj v prednej časti.

Tu by i4 aj chcela pripomínať ostatné modely značky, ale aj sa trochu odlišovať. V preklade to znamená využitie širokého skleného povrchu skrývajúceho dva displeje. Pred vodičom nezaprie príbuznosť témy s BMW iX a ostatnými novšími modelmi značky s týmito usporiadaním. Stredný využíva najnovšiu generáciu systému iDrive 8 a stále si necháva nielen ovládanie dotykom a gestami, ale aj fantastické koliesko. Toto ovládanie stále ostáva neprekonané a žiadne dotyky ho určite nenahradia.

Je mi jasné, že existujú určite pokročilejšie elektromobily. Veď len BMW má v ponuke iX. Ale mňa nikto nepresvedčí, že niektorí môže byť aj lepší ako je i4. Tá je dobrým elektromobilom a tiež aj dobrým autom Nepotrebujem mať image elektrického vozidla, ako majú modely Tesla, stačí mi, že viem, že moje auto je dobre spracované, pekné a extrémne rýchle. Jediné, čo by som určite vynechal je matná modrá farba Portimao. Spôsobuje síce brutálny wau efekt, ale je náročnejšia na údržbu ako akýkoľvek lesklý lak. Disky by som pri konfigurácii nechal rovnaké. Možno by som sa zamýšľal ešte nad zmenou sedadiel, lebo tieto majú veľmi divnú opierku hlavy. Akonáhle sa o ňu opriem, hlava mi skĺzne na jednu, alebo druhú stranu. Ale toto môže byť výlučne subjektívny problém, inak je práve toto asi najlepší elektromobil. Má zásadného konkurenta v podobe Tesly Model 3, ale pre mňa konkurentom naozaj nie je. Tesla je počítačové auto a BMW i4 je automobilový počítač. Je to prechod z úplne opačnej strany a viac mi sedí práve takýto prístup.

A keďže som nechcel laku ublížiť, naviac keď mal nový predný nárazník, čerstvo nalakovaný, tak som starostlivosť o karosériu pri vyčistení prenechal odborníkom v Level Up Detailing Center.

BMW i4 M50

Motor

2 elektromotory/pohon oboch náprav

Kapacita batérie 80,7 kWh
Výkon 400 kW/544 koní
Krútiaci moment 795 Nm
   
Prevodovka

Automatická jednostupňová

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4783 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1448 mm
Rázvor osí kolies 2856 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2290/520 kg
Batožinový priestor 470/1290 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,9 s
Spotreba WLTP (kWh/100 km) 18-22,5 
Dojazd WLTP 416-520 km