Tesla Model S sa sama rozhodne kam chcete ísť

Tesla Model S je na trhu už od roku 2012 a nejako zásadne sa nemení. Je stále zovňajškom rovnako aktuálna ako Jaguar XF. Ale najnovší refresh prinesie najmä nový a kontroverzný interiér. A ešte aj verziu, ktorá dá stovku za dve sekundy, ale to je teraz vedľajšie.

Zvonka sa zmenil predný nárazník, teda skôr iba jeho spodná časť a sú nové tvary zliatinových diskov. Dalo by sa povedať, že tuto sú tie zmeny veľmi decentné. Ale to, čo sa udialo vnútri je celkom šialené. Dobre, vertikálny displej nahradil horizontálny, podobne ako v 3 a Y. Ale preč sú aj výduchy klimatizácie vďaka systému HVAC.

Ale tým najväčším šokom je volant. Teda na prvý pohľad. Má tvar ovládacieho prvku stíhačiek, čo naznačuje aj názov Yoke. Toto však padlo do oka agentúre NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), ktorá chce prešetriť, či je vlastne takáto alternatíva vôbec bezpečná. V F1 funguje, ale tam nikto nepotrebuje prehmatávať.

Po šoku z volantu prichádza druhý. Toto auto nemá volič prevodovky, čiže prepínať medzi P-R-D bude auto samo. Nerobíme si srandu, pokiaľ si ju nerobí Elon. Na základe okolitých prekážok a mapy sa auto dokáže rozhodnúť, či chcete ísť dopredu, alebo dozadu. Táto voľba sa dá prebiť stlačením softvérového tlačidla na volante. Ale aj tak je to divné.

Ešte divnejšie je vyhadzovanie smeroviek. To, že niektorí vodiči Audi a BMW ignorujú páčku smeroviek si vzali v Tesle k srdcu a vôbec ju tam nedali. Waaaau! Auto znova samo vyhadzuje smerovky, podľa toho kam si myslí, že idete. Možno aj toto sa dá vyriešiť prepnutím na displeji, ale aj tak je to divné. Ani Ferrari síce nemajú páčku, ale tie majú miesto nej tlačidlá na volante.

Nevieme, či by sme zvládli jazdiť s takýmto autom, aj keď sa tvári pokrokovo. Uvidíme tiež, čo NHTSA povie na ten volant. Ale nikto nespochybní novú verziu Plaid+, ktorá dá stovku za 2 sekundy. A tiež vraj zvládne na nabitie 830 kilometrov. Tak čo? Toto, alebo trochu pomalšie BMW M5 CS?

Rovnaké vylepšenia čakajú aj Model X.