Šoféroval som Renault Austral, je výborne postavený

Ten kto banoval za Kadjarom a za modelmi Scenic dvoch veľkostí má teraz asi dostatočnú náhradu. Automobilka Renault predstavila model, ktorý bude veľkostne spĺňať požiadavky na náhradu všetkých troch modelov, ak vezmeme do úvahy aj Grand Scenic, ale iba v päťmiestnej verzii. Každému je asi jasné, že postupne pribudne aj 7-miestne vozidlo, ale aktuálne máme príjemný päťmiestny crossover.

Austral je veľmi elegantne spravené vozidlo, ktorému, podľa konfigurátora, nevadí ani základný stupeň výbavy na našom trhu. Aj s ním vie vyzerať naozaj dobre. Je to na rozdiel od niektorých automobiliek z ázijskej produkcie, ktoré jednoducho potrebujú vrcholnú výbavu, aby mali línie dávajúce zmysel. Renault pôsobí elegantne už od začiatku a výbava Esprit Alpine pridáva jemného športového ducha. V tomto prípade je ešte obohatená o maticové LED svetlomety, ktoré konečne ponúknu aj v tejto triede Renaultov adaptívne lúče. Zadné svetlá zase predvádzajú zložitejšiu štruktúru jednotlivých vizuálnych prvkov.

Ako celok pôsobí Austral menší ako reálne je. Môžu za to aj výrazné 20-palcové zliatinové disky. Tie sú však veľkým otáznikom, či je možné ich odporučiť, lebo pridávajú tú štipku tuhosti, ktorá už auto robí akosi dynamickejšie nastaveným.

Interiér modelu prináša variabilitou, začneme teda od kufra. Má základný objem 487 litrov a dokáže zhltnúť naozaj veľkú batožinu. Ak by sa zdal batožinový priestor malý, tak je možné naklápať zadné operadlá a posúvať sedačky celkovo. Takáto variabilita je stále relatívne ojedinelá. Austral teda preberá, z tohto pohľadu, líderstvo na trhu. Kým zadná časť teda ponúka dostatok priestoru, ak sú sedadlá úplne vzadu aj pre relatívne vysokých pasažierov, dokonca sa dá povedať, že by sa teoreticky zmestili aj traja vedľa seba, vpredu vyzerá priestor trochu menší. Nie je to však úplne pravda, lebo za týmto dojmom je výrazné obstavanie priestoru pre vodiča a spolujazdca. Naviac vzdušnosti neprispieva ani tmavý strop. Nie je to čierna farba, je to skôr antracit a najbližšie je k látkam, ktoré bývajú na pohovkách. Aj toto je iba detail, ale aj tak sa vďaka nemu cítite v modeli Austral ako v prémiovom vozidle. Pocit prémiovosti dopĺňa, v prípade vybaví Esprit Alpine, aj použitie veľmi kvalitných materiálov. Pred spolujazdcom je dokonca alcantarový pás a alcantara je aj na sedlách. Vodič má pred sebou 12-palcový displej a druhý 12-palcový displej je v strede. Pre úplný základ nebude až takto veľký, ale taký základ ešte u nás nie je v ponuke. Ovláda sa výlučne dotykovo, čo však nie je problém, lebo systém Open R Link funguje bezproblémovo. Renault si dal v tomto záležať a na vysokej úrovni je prevedené aj zrkadlenie mobilných telefónov, či už Androidu, alebo Applu bez akýchkoľvek zádrhelov. Dokonca sa dá povedať, že systém auta postavený na Androide o niečo lepšie komunikuje s jablčnými mobilnými telefónmi. Toto tvrdenie však mám už z prvých jázd s Renaultom Megane E-Tech na elektrickú energiu.

Po dôkladnom prešetrení vizáže vozidla môžem naštartovať. Renault Austral je postavený na platforme CMF-CD, ktorá je určená pre vozidlá segmentov C a D. V reále to znamená nové hybridné vozidlá a nielen hybridné, ale aj mild hybridné. Full hybridy budú dostupné neskôr, zatiaľ si musíme vystačiť práve s mild hybridmi. Ten základný so zdvihovým objemom 1332 cm³ ponúka výkon 103 kW (140 k). Je spojený s manuálnou prevodovkou, čo je ešte stále celkom prekvapenám, ale verzia dosahujúca vyšší výkon 116 kW (158 k) prináša výlučne automat. Ak by ste tu čakali dvojspojkové EDC, ktoré ma sedem stupňov, tak by ste boli na omyle. Renault siahol po novej prevodovke CVT, ktorú vyrába firma Hitachi. Patrí medzi tie najlepšie CVT, vraj, ktoré sú aktuálne dostupné. Realita je taká, že pri jazde ani nepostrehnete aká prevodovka vlastne v aute je. Všetko sa deje úplne prirodzene a neutrálne, akurát surové auto má akosi vyššiu spotrebu. Na diaľnici to bolo 7,6 litra pri dodržiavaní predpisov. Možno si to ešte sadne a uvidím pri reálnom teste. Čo si však nesadne je čas potrebný na preradenie z chodu dopredu na chod dozadu. Ten je podvedome dlhší ako pri iných prevodovkách.

Veľkým prekvapením modelu Austral je aj podvozok. Na 20-palcových diskoch, môžem povedať, je nastavený celkom agilne a športovo. Relatívne tuhé podvozkové komponenty vytvárajú dojem väčšej športovosti. Je to možno trochu na úkor pasažierov, ale povedzme si to na rovinu, ak budete jazdiť po dobrých cestách, tak nebude mať nikto problém. Lenže skúste cestu, ktorá je úplne bez akýchkoľvek problémov nájsť u nás. Stále treba povedať, že dynamickejšie zameranie neznamená úplnú stratu komfortu. Prední pasažieri komfort rozhodne mať budú vďaka príjemné nastaveným sedadlám. A vzadu si budú tuhšie nastavenie aj tak všímať len pár minút.

Aký je teda záver? Auto s cenovkou približne 42 000 € vyzerá elegantne a je príjemné na jazdenie, na dynamickejšie jazdenie. Motor funguje vynikajúco a najväčším problémom súčasného Australu, tohto nového, je model Koleos, ktorý má v ponuke rovnaký agregát ešte bez mild hybridu a s dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Má rovnaké zrýchlenie na stovku za 9,7 sekundy a v papieroch má len o pár decilitrov, konkrétne o päť decilitrov vyššiu spotrebu. Reálne však budú obe autá jazdiť približne s rovnakými prísunmi paliva. Akurát Austral je úplne nový model, ktorý využíva najmodernejšie technológie automobilky a Koleos je už trochu starší.

A ak nespoznávate kde boli tie fotky na snehu fotené, tak pri Čičmanoch a hlavne v stredisku Bachledka.