Test Opel Astra PHEV GS Line: Športovo pôsobí nielen vzhľad

Opel Astra začala svoju púť v portfóliu ako nástupca modelu Kadett. Prišiel v roku 1992 a aktuálne máme generáciu, ktorá je označená L, keďže vozidlo začínalo ako Astra F, tak toto je už šiesta generácia. Je špecifická tým, že je prvým vozidlom v tejto histórii, ktoré vychádza zo spolupráce s novým materským koncernom. Teda prvou Astrou, ktorá vznikla na podvozkovej platforme EMP2 tretej generácie. To predurčuje nielen rozmery, ale aj samotnú technologickú výbavu a pohonné systémy modelu.

Po 1,2-litrovom turbe som si mohol vyskúšať najvýkonnejšiu verziu plug-in hybrid, ktorá ponúka možnosť jazdy na elektrickú energiu. Oproti iným vozidlám z koncernového koláča prináša len alternatívu s nižším celkovým výkonom 132 kW (180 k). Nie je to úplne poznať, a Astra aj napriek tomu pôsobí relatívne dynamicky.

Keď Astra dáva pocit športovosti

Ponuka modelu prinesie hneď niekoľko verzií. Kým kolega skúšal alternatívu s výbavou označenou Elegance, tento kus je už športovo ladený GS Line. Dalo by sa očakávať, že automobilka siahne aj po novodobej reinkarnácii verzie GSi, len s plug-in hybridným pohonom. Tá by sa mohla volať GSe, podobne ako je tomu v prípade modelu Grandland. Uvidíme, auto by sa rozhodne ešte ostrejšie tvarovanie hodilo a tiež by mu sedeli vyššie výkony.

Časy kedy automobilka vyrábala modely GSi a OPC sú už dávno preč, ale to nezabráni využitiu športovejšieho vzhľadu aj pre bežnejšie modely. Astra GS Line predvádza iné nárazníky a hlavne špeciálne zliatinové disky s priemerom 18 palcov. Tie majú plastové prvky, ktoré prinášajú ku monochromatickej kombinácii štipku farby. Červené pásiky na jednotlivých lúčoch sú rozhodne osviežením a vôbec nepôsobia vulgárne. Na auto sa perfektne hodia.

Astra vyzerá dynamicky a môže za to určite aj tvár, ktorej výzor je daný prednou maskou s označením Vizor. Predný čierny pás je, v tomto prípade, doplnený o malé otvory a nadväzujú naň aj svetlomety. Aj keď je v ponuke systém s adaptívnym lúčmi a tradičným označením IntelliLux, toto vozidlo nimi vybavené nie je, sú za príplatok 1 100 eur. Do tohto kusu sa pokročilý systém svietenia nedostal a preto si treba vystačiť s automatickým prepínaním diaľkových. To však funguje celkom spoľahlivo a ani raz na mňa nikto neblikal, čo je celkom príjemný bonus. V spodnej časti nárazníka sú ešte LEDkové hmlové svetlá, ktoré pekne sadli do otvorov prichystaných iným tvarom týchto partií.

Astra vyzerá omnoho subtílnejšie ako predchádzajúca generácia. To však neznamená, že je menšia. Veľkosť sa zmenila, dĺžka narástla len o 4 milimetre, šírka je o 10 milimetrov menšia a rázvor pridal ku celku 13 milimetrov.

Moderný pohľad na vec

Opel v interiéri siahol po dvoch základných prvkov. Vlastne po troch. Siahol po dostatočnom priestore, výborných sedadlách a modernom vzhľade prístrojovej dosky. Priestorové pomery sú naozaj veľmi rozumné a až na batožinový priestor, ktorý je kvôli použitiu plug-in hybrid menší od bežnej alternatívy, je Astra celkom príjemné veľkým vozidlom. Ja si sám za seba sadnem, čo znamená, že priemerný človek si za seba sadne tiež. Veľkosť batožinového priestoru je teda 352 litrov v základnom stave a ubudlo 70 litrov oproti výlučne spaľovacej možnosti v ponuke.

Tým bodom, čo dáva kráľovskú korunu Oplu Astra je certifikácia sedadiel komorou ortopédov v Nemecku a odznak AGR. Sedadlá sú naozaj veľmi príjemné, aj keď možno trochu tvrdšie. Majú však rozumné nastavenie a cesta v nich vôbec nie je únavná. Dokonca sa zdá, že chcú ponúknuť aj akú-takú silu bočného vedenia.

Predná časť interiéru dostala naozaj futuristický kabát. Dva displeje v horizontálnom usporiadaní sú prepojené akýmsi čiernym lesklým plastom a predvádzajú jednoduché vizuálne prvky. Automobilka musela prevziať všetky tieto systémy od materského koncernu, ale v tom najlepšom svetle. Astra totiž funguje na najnovšej generácii informačno-zábavného systému, ktorý koncern má. V preklade to znamená, že už teraz prichádza s lepšie spracovanou navigáciou a úplne iným menu. Mapy dodáva TomTom, ale ak ich nechcete využiť, tak môžete stále siahnuť po bezdrôtovom zrkadlení mobilného telefónu oboch najčastejších platforiem.

Zaujímavý aj volant samotný, ktorý ma zvláštny spodný lúč zužujúci sa smerom k vodičovi. Je to dizajnérskych prvok, ktorý má odlíšiť Astru od ostatných vozidiel v triede a vlastne aj celkovo. Ukazuje akým smerom sa budú vyvíjať volanty tejto automobilky. Na volante nájdeme stále klasické tlačidlá, ktoré dokážu priniesť aj dostatočnú odozvu po stlačení.

Vlastne interiér astry je veľmi príjemným miestom na trávenie času. Našťastie si svoje miesto zachovalo niekoľko tlačidiel pod displejom, ktoré ovládajú nielen funkcie infotainmentu, ale aj vyhrievanie sedadiel a volantu. Sú pekne po ruke a aj napriek tomu, že sú dotykové, je veľmi jasné, či ich stláčate. Majú predsa aj kontrolku hovoriacu o zapnutí. Najväčším problémom interiéru sú jednoznačne roletky v strede prístrojovej dosky na stredovom tuneli vedľa štrbiny s prepínačom prevodovky. To, že je okolo nich čierny klavírny lak akosi nebudem brať do úvahy, aj keď má veľkú šancu zachytiť škrabance. Horšie sú gumové plochy, na ktorých tie škrabance budú určite a omnoho skôr. Určite sa nájde nejaký úpravca, ktorý miesto tohto problematického povrchu vymyslí niečo iné.

Koľko na nabitie? Koľko na nádrž?

Princíp využívania plug-in hybridu je veľmi jednoduchý. Nabíjate čo najviac, aby ste čo najviac jazdili na elektrickú energiu. Ak nejazdíte na elektrickú energiu, tak máte síce spaľovací motor, ale toto auto bolo konštruované hlavne na využívanie oboch palív. Bolo konštruované najmä s ohľadom na elektrickú jazdu a čo najväčšie zníženie spotreby fosílnych palív. O tom ako sa elektrická energia v ktorom kraji vyrába teraz nebudem hovoriť, stačí povedať, že na nabitie batérie s kapacitou 12,4 kWh prejde Astra až 40 kilometrov (WLTP 60 km), teda skôr 35 kilometrov v treskúcej zime. Na jar a na jeseň je to určite lepšia hodnota a nebojím sa tvrdiť, že by som určite dal aj 45 kilometrov s prehľadom.

Zásadným problémom tejto Astry nie je elektrická sústava, ale malá nádrž. Avšak dôležitou správou je, že ani na výlučne benzínový pohon nie je spotreba nijako šialená. Bez snahy sa dá držať v okolí 6,5 litra. V takom prípade dokážete na plnú nádrž, ak od jej celkového objemu odrátame 5 litrov rezervy, prejsť až 540 kilometrov. Stále máte dojazd s hodnotami relevantnými v každodennom svete.

Poďme na to, z čoho sa skladá tento hybridný pohon. V prvom rade máte teda elektromotor a batériu, o ktorej už teraz niečo vieme, v druhom rade je súčasťou sústavy 1,6-litrový benzínový štvorvalec, ktorý má sám o sebe výkon 110 kW (150 k). Celkový výkon sústavy je však až 132 kW (180 k), predný elektromotor má 81,2 kW (110 k). Astre to stačí na stovku za 7,6 sekundy a výrazná výhoda je v tom, že na samotný elektromotor dokážete jazdiť rýchlosťami až 135 km/h.

Astra síce neponúka športovú alternatívu GSi, ani OPC, ale GS Line dokáže, v tomto prípade, zastúpiť ostrý hatchback úplne seriózne. Má výkon ako mali kedysi reálne hothatche a k nemu pridáva naozaj nízku spotrebu. Trochu športovejšie je naladený aj podvozok na 18-palcových zliatinových diskoch. Jazda je vyvážená a zjavne je vyvážený aj hmotnostný pomer tejto alternatívy v ponuke. Jediným zádrhlom by mohlo byť…

Batéria je umiestnená v zadnej časti vozidla. To by nebol problém, lebo tým pádom je rozumnejšie rozloženie hmotnosti bližšie ku ideálnym 50:50. Avšak s umiestnením prichádza jedna anomália a je to charakteristika, ktorú by čakal málokto. Auto je vďaka batérií vzadu odľahčené v prednej časti a nemá taký tlak kolesá. V realite sa to prejavuje častejším pretáčaním a odľahčením prednej nápravy. Nie je to nič vážne a pri bežnej jazde si to nevšimnete, ale pri ostrejšom prejazde zákrut sa vám môže stať, že vozidlo bude predvádzať marginálne zhoršenú trakciu. Optimálnym riešením pre potenciálne GSe by bolo použitie pohonu všetkých 4 kolies, podobne ako má aj najvýkonnejší PHEV v koncerne.

Táto trieda nesmie zmiznúť, Astra tiež nie

Hatchbacky nižšej strednej triedy, čiže segmentu C sú stále vynikajúcou formou skĺbenia praktickosti a použiteľnosti aj v mestách. Nie sú síce také malé ako vozidlá segmentu B, ale ponúkajú stále rozumné parkovacie možnosti. Možno to bude znieť zvláštne, ale Astra s pohonom plug-in hybridným stavebným prvkom je fantastickým vozidlom vďaka jednoduchosti parkovania. Stačí vám predplatiť si karty na nabíjanie na stojanoch a máte nezriedka aj 180 minút státia. Za ten čas sa vám akurát nabije batéria a reálne vás tých 12 kWh bude stáť necelé 4 eurá, akurát maximu, ktoré Astra dokáže prijať je 7,4 kW.

Nabíjanie AC je aktuálne stále najlacnejšie a vychádza približne toľko, čo elektrická energia v domoch vrátane transportu. Astra je jedným zástupcom preplnenej triedy, ale rozhodne je výborným bojovníkom pri snahe o poskytnutie čo najlepšieho vozidla. Predchodca mohol byť jemne nudný a sterilný, ale nový model dokáže zaujať v prípade vhodnej farebnej kombinácie. Dokonca je takou aj biela s čiernou strechou. A aby som nezabudol, a Astra plug-in hybrid je aj cenovo prístupná, lebo jej základná cena je 35 990 eur a s výbavou GS Line začína na 40 290 eurách. Tento kus, čo vidíte na fotkách, môže byť teda za približne 42 000 eur. Bez aktuálnej zľavy, kľudne si auto nakonfigurujte.

Opel Astra GS Line 

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1598 cm3
Výkon Benzín: 110 kW (150 k) pri – ot/min
Elektro: 81,2 kW (110 k)
Celkovo: 132 kW (180 k)
Krútiaci moment Benzín: 250 Nm pri – ot/min
Elektro: 320 Nm
Celkovo: 360 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4374 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1441 mm
Rázvor osí kolies 2675 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1678/2150 kg
Batožinový priestor 352/1268  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 225 km/h (EV 135 km/h)
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 s
Spotreba (WLTP) 1,5-1,9 l/100 km (14,2-15,1 kWh/100 km)
Emisie g CO2/km 34-43