Skúsil som si nový Mercedes triedy E vo viacerých prevedeniach

Mercedes triedy E prichádza v súčasnosti na náš trh vo svojej desiatej generácii, čo je úspechom modelu samo o sebe. Svedčí aj tom, že ako sedan, aj napriek silnejúcim požiadavkám na ponuku SUV a crossoverov, odoláva. Mercedes triedy E sedan som si mohol vyskúšať v rámci predvádzacích jázd, či skôr roadtripu po Záhorí počas jedného z tých krajších jesenných dní. Veď deň predtým pršalo a deň potom pršalo. Vlastne pršalo už pri návrate.

Ráno teda prichádzam do hlavného mesta a do sídla importu automobilky a okamžite viem s kým budem v aute. Prišiel som druhý a prvý tam bol Miro z Petrolissimo, takže bola voľba jasná. Po brífingu sme teda ako prvá posádka prevzali kľúče od prvého auta. Prvé auto, nádherné farebné prevedenie sedanu E220d je tým najlepšie vybaveným z pohľadu podvozku. Má totiž vzduchové pruženie a natáčanie zadnej nápravy.

Práve vzduchové pruženie je v tomto modeli game changer, ale to si uvedomím až neskôr. Zatiaľ si užívam to, že toto auto, aj napriek AMG balíku pôsobí elegantne a tomu dojmu pomáha aj čierny lem prednej masky. Robí spredu auto väčším, čo zase vyniká pri priamom porovnaní s predchodcom. Inak vyzerá ľahšie a menšie ako predchodca. Ľahká bočná silueta dokáže dokonca evokovať štvordverové kupé CLS. To už v ponuke miesto nemá, Mercedes ho nahradil práve vylepšenou triedou E.

Predné svetlá predvádzajú koncert iný a koncert svetelných lúčov pomocou maticových segmentov pripomínajúcich, že toto auto má naozaj pokročilé technológie. No a vzadu? Tam je to tiež veľmi pekná pesnička hovoriaca o trojcípych hviezdach v jednotlivých častiach osvetlenia. Toto sa Mercedesu podarilo, aktuálne má trieda E najkrajšie zadné svetlá v celkovej ponuke všetkých modelov automobilky.

Mercedes-Benz triedy E

Celkový vonkajší vzhľad skrýva umne rozmery a môže za to aj použitie v extrémne veľkých diskov s priemerom 20 palcov. Úplný základ má ale iba 17 palcov. Toto auto však nenarástlo príliš. Celková dĺžka sa zväčšila iba o 18 mm a to znamená, že Štutgart nejde rovnakou cestou ako Mníchov.

Dlhý rázvor sa však podpisuje na dostatočnom priestore v interiéri. Nie je to prezidentský plac, ale zase nie sme v Číne, kde by bola predĺžená verzia modelu. Na zadných sedadlách sa teda sedí celkom príjemne a adekvátne. Nie sú obrovské, ale nie sú ani malé. Najdôležitejšie sedadlá sú určite vpredu a pri nich je zase najdôležitejšia charakteristika komfort. Tieto v prevedení balíka AMG sú relatívne športové, ale stále hlavne pohodlné. A kým doteraz to vyzerá, že Mercedes s novým modelom triedy E poškuľuje po konzervatívnych zákazníkoch, technologická výbava chce hovoriť niečo iné.

Veď samotná prístrojová doska môže byť superscreen s tromi obrazovkami, pričom tá stredná je stále rovnako veľká a horizontálne umiestnená. Nie je to tak ako v triede S, že by bola jedna časť portrétovo prevedená, tu je vždy displej v strede rovnaký a predvádza najnovšiu generáciu systému MBUX. Prináša nové a vylepšené rozhranie, ale tiež nové a trochu jablčne pôsobiace ikony.

Ani jedno z 5 áut nemá displej pred spolujazdcom a zatiaľ u nás nie je dostupná ani možnosť mať nainštalované aplikácie tretích strán. Takže sme si mohli zahrať maximálne Sudoku, Angry Birds ešte nejde. Takisto v jednotlivých vozidlách nebola doplnková kamera pre videokonferencie. Začína to byť až jemné šialenstvo, ale Mercedes dobre vie, čo robí. Ázijské trhy sa o tento prvok vybaví určite pobijú a rozhodne budú mať radosť aj z prepojenia dokonca aj s ľudskou telemetriou zo smart hodiniek.

Prvá jazda na prvom modrom kuse je teda úplne vynikajúca. Sedím za volantom a užívam si pohodlie a hlavnú časť až na vrch Pezinskej baby. Všetko prebieha absolútne nenútene a auto dokáže pri kľudne jazde spotrebovať okolo 5 litrov nafty na 100 km. To by mohlo znamenať, pri nádrži s objemom 70 litrov dojazd kľudne cez 1300 km až do rezervy.

Mercedes-Benz triedy E

Potom presadám na miesto spolujazdca a už na strane od Perneku cítim, že vzduchový podvozok je asi optimálna voľba. Keby sa neveziem na aute vybavenom týmto prvkom, tak aj klasické adaptívne tlmiče považujem za vynikajúce. Sú vynikajúce, ale vzduch je ešte o niečo komfortnejší. Nič to nemení na fakte, že auto stále vie koho má ako základnú klientelu.

Reálne sa jednotlivé kusy triedy E vlastne ničím zásadným nelíšia. Podvozok je jedinou zmenou a poskytuje dostatočnú variabilitou medzi klasickým komfortným nastavením a dynamickým aj v prípade obyčajného systému s adaptívnymi tlmičmi. A takisto sa autá nelíšia ani použitým motorom. Pri dynamickejšej jazde zvláda Mercedes triedy E s označením E220d kľudne spotreby do 6 litrov.

Dvojlitrový motor využíva EQ Boost s výkonom 17 kW (23 k), ale má aj klasický spaľovací motor dosahujúci 145 kW (197 k). Štvorvalec objemom 2 litre bude určite najlepšie predávanou alternatívou. Avšak tu prichádza aj možnosť variability vo forme viacerých motorov v ponuke. Veď toto auto môže mať aj radové 6-valce s objemom 3 litre nielen na naftovom poli ako E450d, ale aj na benzínovom ako E450.

Ako však jazdí E220d? O spotrebe tejto triedy E sme si čo-to povedali, ale dynamika je druhá vec. Auto váži bezmála 2 tony, čo sa celkom podpisuje pod parametre zrýchlenia. Podľa papierov je zrýchlenie na úrovni 7,6 sekundy, ale realita vyzerá trochu vlažnejšie. Môže za to komfortné naladenie a reálne maskovanie hmotnosti a veľkosti vozidla. Jedno je však jasné, pri klasickej a relatívne kľudne jazde nikomu netreba nič ďalšie a výkonnejšie.

Toto prevedenie bude určite bestsellerom a aktuálne je jediné, ktoré sa vlastne dá objednať v úvodnej fáze. Alebo už úvodná fáza skončila? Ak by som si ja mal vybrať motor, tak by som určite išiel do E450d s naftovým šesťvalcom a nechal by som si karosériu sedan. Veľmi by som však rozmýšľal nad tým, či si nezvoliť výbavu Exclusive, ktorá do hry vracia klasický znak na paličke na konci kapoty.

Dôležitá otázka bude určite o cenách triedy E. Je to Mercedes, nebude lacný, ale základná cena je prekvapivo priaznivá. Dokonca cena každého jedného z kolóny, každého kusu E220d, je okolo 90 000 €. Zdá sa to veľa? Skúste si nakonfigurovať podobných konkurentov, prípadne skúste pozrieť koľko vyjde menej prémiový sedan, ak taký nájdete v podobnej veľkosti.

Realita triedy E je taká, že autá išli cenovo hore a Mercedes nereflektoval celkové zvýšenie až takým výrazným spôsobom ako niektorí ďalší výrobcovia. Mercedes triedy E je aj so 6-ročným servisom veľmi rozumnou a racionálnou ponukou, ak sa o takom niečom vieme baviť v sumách tesne pod 100 000 €.