Test Mercedes-Benz C220d All-Terrain: Imidž prevláda nad terénom

Sú autá, ktoré instantne ukážu svoje kvality a vodič/redaktor, v mojom prípade, ostáva v nemom úžase. Taký presne bol zadokolkový Mercedes-Benz C220d, ktorý som mal minulý rok. Ale ponuka modelu sa rozšírila a C220d môže mať tri rôzne verzie. Okrem elegantne ladených sedanov a kombi sa dostalo, prvýkrát, aj na verziu All-Terrain.

Už pri Éčku som skonštatoval, že Mercedesom terénnejšia vizáž naozaj svedčí. Jasné, hovorím o kombi. A je fantastická správa, že automobilka posunula túto možnosť aj do nižšej triedy. Reálne, C220d All-Terrain vyzerá veľmi dobre a je optimálnym konkurentom pre už zabehnutý model Audi A4 Allroad a tiež pre Volvo V60 Cross Country.

Terénne ambície

To, čo odlišuje All-Terrain od ostatných Céčiek je jasné už na prvý pohľad. Terénne detaily sa veru zaprieť nedajú. Najmä ak sú kombinované s bledým lakom. Avšak aj tu by bol krok hore použitie červenej farby, ktorá by naozaj spôsobila hlavne to, že by takéto auto všade pútalo pozornosť. Takto sa dokáže jemne skryť.

Plastové lemovanie karosérie prináša potenciálnu ochranu pred poškriabaním samotného laku karosérie, avšak tu treba skonštatovať, že aj tak je nutné jazdiť obozretne, lebo plastové diely tiež vedia škriabance pekne prezentovať. Neskúšal som, ale toto musí byť jasné každému. Na druhú stranu, keď si dokatujete auto na týchto častiach, tak ich netreba lakovať.

To, čo si príliš s terénom nebude rozumieť je výška podvozku. Bez prekvapenia je, že C220d All-Terrain pribudlo slušných 40 milimetrov svetlej výšky. To určite zlepšuje priechodnosť terénnymi nerovnosťami. Ale tou trochu menej fantastickou správou je, že takto je svetlá výška v najnižšom bode stále len 175 milimetrov. Keď si pozriete svoj Galaxy S22, tak ten má asi len o niečo menšiu výšku. Ale pozrime sa na to z iného pohľadu. Aj Toyota RAV4, ktorá je koncipovaná ako SUV, nemala v minulej generácii ani 190 milimetrov. Céčku takto zväčšená priechodnosť terénom absolútne stačí.

Netreba mu upierať unikátnosť. Táto karoséria, teda skôr verzia karosérie, bude vždy niečo iné ako bežné kombi, nech aj s balíkom nárazníkov a doplnkov AMG. Bude vyžarovať viac slobody ako zväzujúca korporátna politika. A to je len dobre, toto Céčko je tak trochu rebel, ktorý má denný job jasný, ale po víkendoch ide úplne preč a počúva alternatívne songy. A je viac cool.

Hej, Mercedes!

Už je to klišé stále o tom hovoriť, ale aj tento Mercedes, ako vlastne každý nový, či inovovaný, má hlasové ovládanie a umelú inteligenciu. Systém MBUX reaguje na oslovenie “Hej, Mercedes!”, tak som ho povedal a nie. Nič. Niekto tento oslovovací systém zjavne vypol, čo by som vlastne aj ja spravil hneď ako by som vyskúšal jeden povel. Pre väčšinu ľudí to môže byť fajn, ale ja naozaj necítim potrebu konverzovať s autom. Mám kamarátov.

Ale displeje sú famózne. Dobre, možno nie som úplne pripravený ovládať všetko dotykom na veľkom tablete, ale v tomto Mercedese je to vynikajúco spravené. Mám samostatnú časť na klimatizáciu a mám dokonca aj softvérové tlačidlá na prehadzovanie pesničiek. Toto je jeden z tých najlepšie použiteľných displejov, ktoré som kedy v aute zažil. Možno tu ani nepotrebujem riešiť absenciu dodatočného ovládača.

Sedieť vpredu, ale aj vzadu je zážitok najmä v noci. Už som to hovoril, ale nepriame osvetlenie s meniacimi sa zónami je úplný overkill. Dokonalé. Akosi som si zvykol, že nastavujem Grand Theft Auto Vice City režim. Nie v zrážaní chodcov a kradnutí áut, ale v nočnej téme tyrkysovo-madžentového podsvietenia. To sa dokonca trochu mení a je úplne najlepšie, ktoré auto ponúka.

Priestor auta je výborný, zadné sedadlá sú optimálne aj pre vyššie postavy a vpredu sa dá nazvať priestor luxusným, veď sa na lakťovú opierku zmestia dva lakte. Batožinový priestor nie je príliš hlboký, ale otvára sa pekne, najskôr samotné dvere a potom sa vysunie elektrická roleta. Ak je trochu plytší, tak dĺžka vynahradí všetky deficity. Menšie sánky? Nech sa páči! Vlezú.

Optimálny pohon

Aktuálna ponuka motorov All-Terrainu z Céčka je trochu užšia, ale vlastne jej nič nechýba. Veď požadovať AMG verziu by bolo trochu šialenstvo, nie? Preto je dvojlitrový naftový motor úplne dostačujúci a vlastne pre túto terénnejšiu verziu netreba hľadať nič iné. Veď výkon stačí, spotreba je rozumná, dynamika adekvátna. A jediné, za čo musíte priplatiť je zväčšená nádrž.

Základná palivová nádrž v Triede C má objem 40 litrov. To je trochu málo aj pri spotrebe 6,5 litra. Áno, spotreba je asi o liter vyššia ako v prípade podobne používaného C220d so zadokolkou. Veď má prečo byť. Z tohto pohľadu je naozaj príplatok za 66-litrový objem nevyhnutný a bude to najlepšia voľba, ktorú pri konfigurácii môžete spraviť.

Trošku prekvapením pri skôr pohodovom výzore auta je tvrdší podvozok. V zákrutách sa s ním dá ísť dynamicky, čomu ideálne sekunduje krútiaci moment a perfektne radiaca deväťstupňová prevodovka, ale na trochu horšom povrchu cítiť, že tu nebol hlavným cieľom maximálny komfort. Tu je primárna jazda po dobrých cestách a po obstojných poľných. Do reálneho terénu s týmto autom netreba blúdiť, svetlá výška ho trochu diskvalifikuje.

O to lepšie si však vedie na ceste, kde je, pri dobrom povrchu, takmer dokonalý. Vlastne mu nič nechýba a jazda je príjemná. Znova však dávajte pozor aké výbavové prvky zvolíte. Ak si nezvolíte balík asistentov, tak udržiavanie pruhu bude len veľmi symbolické. Práve výbava je to, čo jednotlivé kusy Céčka od seba odlišuje a môže predstavovať výhodu aj pri ďalšom predaji.

C220d je optimálna voľba na všetko

Jasné, môžete si kúpiť tradičné kombi, možno s balíkom AMG a bude to super. Ale C220d All-Terrain dáva taký pocit, že môžete ísť vlastne kamkoľvek. Dokonca ani cena nie je úplne extrémna. Celkovo sa dostala na 75-tisíc eur. A keďže 60 je len základná, tak to je naozaj slušne vybavené auto za celkom rozumnú cenu. Jediná škoda je, že nemôže mať vzduchový podvozok, ktorý by odstránil hendikep svetlej výšky, potom by žiadne auto naozaj nebolo treba. Určite si však priplaťte za Head-Up displej, ten je brutálny.

Mercedes-Benz C220d All-Terrain

Motor R4 nafta
Objem 1993 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 4200 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1800-2800 ot/min
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4755 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1494 mm
Rázvor osí kolies 2865 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1800/600 kg
Batožinový priestor 490/1510 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 231 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8 s
Spotreba (WLTP komb) 4,9-5,6 l/100 km
Emisie g CO2/km 129-147