Niektoré generačné obmeny trvajú dlhšie a niekedy je nutné dlhšie počkať aj na facelift. Rovnaký prípad je to aj v novej Škody Octavia, ktorá od roku 2019 fungovala viac ako 4 roky. Teraz prichádza s modernizáciou, ktorá zahŕňa niekoľko základných aspektov a vylepšení, ktoré pomôžu k lepšiemu využitiu vozidla. Zmenili sa atribúty viditeľné okamžite, ale aj atribúty trochu schované pred zrakom. Aké sú novinky?
Kým sa dostaneme k najväčšej novinke, tak sa pozrime na motory. Litrový trojvalec je už dávno preč, ale teraz jeho miesto zaujal 1,5-litrový motor TSI Evo 2, ktorý predvádza výkon 85 kW (115 k) v základnom nastavení a v druhom hneď nad ním má 110 kW (150 k). Môže mať buď manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo 7-stupňový automat. Ak má automat, tak má zároveň s ním automaticky aj mild hybrid.
Úplne nový vyzerá aj dvojlitrový štvorvalec, ktorý príde v roku 2025 a bude mať výkon 150 kW (204 k). Je to veľmi prepracovaný motor s dvomi režimami a nízkou spotrebou. Bude dostupný iba s automatom a pohonom všetkých 4 kolies. Rovnako dvojliter bude mať aj verzia RS, ponúkne výkon zvýšený zo 180 kW (245 k) na 195 kW (265 k) a bude mať iba automatickú sedemstupňovú prevodovku. Manuál už v Škode Octavia RS nenájdete.
Automobilka nezanevrela ani na naftové agregáty a dvojlitrové TDI ponúkne buď 85 kW (115 k) a manuálnu prevodovku, alebo 110 kW (150 k) a 7-stupňový automat. To je taký štandard, ktorý je odkukaný už od vozidla Volkswagen Golf. Obe autá predsa spoločné základy a facelift prišiel v takmer rovnakom momente.
Novinkami budú dýchať aj asistenčné systémy, ktoré budú všetky vylepšené. A vylepšené bude aj automatické parkovanie a tiež parkovanie cez mobilnú aplikáciu MyŠkoda s možnosťou pohybu len vpred a vzad bez zatáčania. Aj keď to tak nevyzerá, Škoda vylepšila aj Simply Clever detaily.
Jeden z tých Simply Clever vecí je určite škrabka vo viečku nádrže. Tú konštruktéri prepracovali. Predstavujem si, že kvôli tomu bol niekoľkohodinový míting. A rovnako je prepracovaná aj polica pod deklom batožinového priestoru, do ktorej je možné dať viac vecí a na jej strany zavesiť tašky s hmotnosťou až 2 kg na dva nové háčiky.
Pokračovanie vylepšení hovorí o novej prednej časti s novým svetlami a predĺžením pozdĺž masky chladiča. Predĺženie spojené sivou lištou opticky rozširuje vozidlo. Svetlá sú tiež nové a už v základnej výbave budú mať LED osadenie. Za príplatok bude dokonca maticové LED svetlo druhej generácie, ktoré ponúkne ešte viac segmentov a tým pádom jemnejšie vyrezávanie jednotlivých prvkov, ktoré nemajú byť ožiarené. V týchto nových svetlometoch si nájde miesto aj subsystém na kompenzáciu počasia, čiže hmlovky v klasickom označení.
Predná maska a svetlá vyústili aj do úpravy nárazníka so širokou spodnou mriežkou s novou štruktúrou. Zato široká mriežka opticky rozširuje vozidlo a rovnako je to aj vzadu. Nová lišta v spodnej časti nárazníka tiež opticky auto rozširuje a zároveň zadok predvádza aj nové svetlomety so sekvenčnými postupne sa zapínajúcimi prvkami smerových svetiel. Z vizuálu ešte treba spomenúť 3 nové tvary zliatinových diskov s aerodynamickými krytmi a novú červenú farbu Velvet pre prevedenie RS.
Zvonku by zmien asi stačilo, môžeme sa presunúť do interiéru. Interiér vylepšenej Škody Octavia ozvláštni väčší dotykový displej s uhlopriečkou až 13 palcov, na ktorom beží najnovšia verzia systému odolná voči kyberútokom. Vylepšenia a aktualizácie tohto programu bude možné vykonávať aj bezdrôtovo a bez pripojenia klasický over-the-air, ako niektoré automobilky predvádzajú už dlhodobo. V interiéri ešte pribudnú možnosti nových tém, ktoré Octavia prevezme od modelu Enyaq. Škoda tvrdí, že Octavia využije udržateľné materiály a minimálne udržateľné procesy aj pri spracovaní kožených dielov.
Nová Octavia bude rozhodne ešte lepším autom v každom ohľade. Musí, veď tvorí jeden zo základných stavebných prvkov ponuky českého výrobcu vozidiel.