Volkswagen Golf prichádza s vylepšenou verziou seba samého a predstavuje facelift ôsmej generácie. Je na to najlepšia doba, lebo súčasná generácia je nielen v polovici životného cyklu, ale zároveň je tento rok oslavuje 50. výročie od predstavenia prvej generácie v roku 1974. Volkswagen sa preto pripravil na jubileum naozaj dôkladne a vylepšená verzia dokáže zaujať vďaka zmeneným tvarom, ale aj novým formám pohonu.
Základom zmien je teda vzhľad. Predné svetlá sa zmenili, majú štandardne LEDky, ale za príplatok sú aj IQ.Light s prepojením vo vrchnej časti masky a s podsvieteným znakom. Myslím, že toto nebude legálne úplne všade, takže sa bude dať podsvietenie znaku automobilky určite vypínať. V rámci IQ.Light budú aj zadné svetlá, ktoré prinesú 3 druhy svetelných show a 3 druhy rozmiestnenia svetelných elementov. Zadné svetlá sa až tak veľmi nezmenili, ale tie predné si vyžiadali aj zmeny nárazníka. Bočný profil zostal rovnaký ako pri kombi, tak pri hatchbacku, ale prinesie až 5 nových zliatinových diskov s priemerom 16 až 19 palcov.
Do vzorkovníka pribudnú 4 farby a to by azda zvonka stačilo. Interiér sa zmenil tiež celkom zásadne a skôr pripomína niektoré nové modely. Ak tipujete Passat Variant a Tiguan, tak ste na správnej adrese. V základe bude mať displej v strede uhlopriečkou 10,1 palca a ponúkne to, čo si žiadali zákazníci a novinári pri testoch. Ponúkne podsvietenú ovládaciu lištu pod ním. A zmeny na podnet zákazníkov budú pokračovať v klasickom tlačidlom volante. Ale vráťme sa k displeju. Infotainment novej generácie bude v lepšie vybavených kúsok bežať na displeji s uhlopriečkou 12,9 palca.
Veľká zmena však nastane pri pohľade pod kapotu. Okrem toho, že umrie verzia Alltrack, Volkswagen celkom pochová v Golfe aj trojvalcový litrový motor. Úplný základ bude teraz 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 85 kW (115 k) a s manuálnou prevodovkou. V ponuke bude aj jeho verzia s výkonom 110 kW (150 k) a rovnaký výkon prinesie aj mild hybrid. Motor eTSI bude možné kombinovať iba s automatickou sedemstupňovou prevodovku.
Medzistupeň medzi štandardnými verziami a výkonnou verziou GTI bude možnosť v podobe dvojlitra dosahujúceho 150 kW (204 k). Ten bude štandardne spojený znova so sedemstupňovou automatickou prevodovkou rovnako ako v GTI. Najvýkonnejší výlučne benzínový golf GTI bude mať motor s výkonom 195 kW (265 k), čo predstavuje nárast o 15 kW (20 k), ale tiež to predstavuje jednu nepríjemnosť. Najgeniálnejšia verzia s manuálnou prevodovkou, ktorú som aj testoval, už v ponuke nebude. Toľká škoda!
Zástancom naftových motorov a firemných flítov poteší prítomnosť dvojlitrového TDI s výkonom buď 85 kW (115 k), alebo s výkonom 110 kW (150 k). Štvorkolka už pre Golf s naftou v ponuke nebude. Ale ponuku rozšíri potenciál dvoch plug-in hybridov. Slabší bude mať výkon 150 kW (204 k) a bude sa spoliehať na nový 1,5-litrový spaľovací motor a tiež na väčšiu batériu s kapacitou 19,7 kWh. Celkový výkon výkonnejšieho prevedenia GTE bude až 200 kW (272 k), čím o 5 kW (7 k) preskočí výlučne benzínový model Golf GTI.
Nech sú zmeny akokoľvek veľké a môžeme akokoľvek žialiť za manuálnou prevodovkou v GTI, za litrovým trojvalcom a verziu Alltrack, všetko sú to rozhodnutia podporené štatistikami a predajom jednotlivých verzií. Veď tieto boli naozaj okrajové a tým pádom boli zvýšené náklady na ich výrobu, keďže sa nedostávali úspory z rozsahu.