Škoda Elroq nápadne pripomína Enyaq, má prečo

Škoda kľudne mohla ísť cestou menšieho elektrického auta, ktoré by odvodila od vozidiel Volkswagen ID.3 a Cupra Born. Lenže toto zjavne nebola možnosť v konštruktérskych kruhoch, preto nový model Elroq automobilka odvodila od modelu Enyaq. Niektoré detaily sú až extrémne príbuzné a sú podobné aj niektoré údaje.

Tým základným spoločným prvkom je podvozok. Samotná platforma MEB je totožná a totožný je aj rázvor osí kolies 2770 mm. Ale aj napriek tomu je Elroq kratšie auto, ktoré má dĺžku 4 480 mm, čo je o 170 mm menej ako ma Enyaq. Skrátený Enyaq to ale nie je, čo vidno na prednej časti a čiastočne aj na tej zadnej, aj keď tam nie až tak veľmi.

Zadná časť má veľmi podobné svetlá a veľmi podobné prevedenie, ale predok je úplne iný a skôr pripomína niektoré kreácie od BMW. Pripomína novú sedmičku a BMW X7, ktoré majú dvojposchodové predné svetlomety s denným svietením vo vrchnej časti. Elroq ich má s prepojením čiernym pásom, ktorý našťastie nesvieti. Tento trend sa vozidlu nedostal, čo je len a len dobre.

Spodné poschodie svetiel Škody Elroq patrí hlavným svetlám s maticovýim usporiadaním LED v niektorom stupni vybavenia. Elroq bude mať štandardne disky s priemerom 19 palcov a maximum bude 21 palcov. Výzor ma podporiť nielen čierne lemovanie spodnej časti, ale aj výrazný predný prvok imitujúci ochranu spodnej časti. Ale ochrana spodnej časti tu predsa len je, lebo každý elektrický model musí mať chránenú baterku.

Neskôr pribudne aj prevedenie Sportline s inými nárazníkmi a výrazne dynamickejšími detailami, čo ale model Elroq až tak veľmi nepotrebuje. Veď mu stačí plastové lemovanie spodku a zelená farba pripomínajúca najmä legendárne pistáciové Fabie prvej generácie.

Škola Elroq je teda kratšia ako Enyaq, ale kde sa tieto skracujúce prvky prejavili najviac? Prejavili sa iba na previsoch. Rázvor osi kolies ostáva rovnaký, čo znamená, že vpredu aj vzadu je rovnako miesta. Ale batožinový priestor sa scvrkol na 470 litrov, čo po sklopení zadných sedadiel znamená 1 580 litrov plus ďalších 48 litrov odkladacích priestorov rôzne po interiéri. Simply Clever sa tu rozširuje o rôzne police v batožinovom priestore a o možnosti dvojposchodového umiestnenia dekla batožinového priestoru. Také veci ako škrabka na sklo sú už azda samozrejmosťou.

Škoda Elroq

Predná časť, tá vodičova, pochádza kompletne z modelu Enyaq, čo znamená jediné. Masívny veľký stredový displej ovláda informačno-zábavný systém najnovšej generácie schopný predhriať baterku podľa potreby nabíjania, vzhľadom na stanovenú trasu, a tiež možnosť manuálneho zapnutia vyhrievania batérie pri vedomí blížiaceho sa doplnenia energie.

Ale Elroq sa odlíši nielen spomenutým batožinový priestorom, odlíši sa aj možnosťou iných kombinácii interiéru.

Elroq bude stáť 33 000 € a bude mať označenie Elroq 50. Základné prevedenie predvedie batériu s kapacitou 51 kWh, tou využiteľnou, ale aj motorom s výkonom 125 kW (170 k). Ako velí platforma, motor je umiestnený na zadnej náprave a poháňa zadné kolesá výhradne. Toto prevedenie má maximálnu rýchlosť 160 km/h a maximálny výkon nabíjania 145 kW. Na porovnateľný údaj z 10 na 80 % sa dostane za 25 minút.

Stupienkom vyššie bude Elroq 60 s batériou s kapacitou 59 kWh, ale s výkonom motora 150 kW (204 k), stále s pohonom iba zadnej nápravy. Auto bude dynamickejšie, ale maximálna rýchlosť ostáva, avšak maximálna rýchlosť nabíjania sa zvyšuje na 165 kW, čo v preklade znamená rovnaký čas nabíjaniazs 10 na 80%.

Absolútnym vrcholom toho, čo automobilka pre Elroq zatiaľ ponúkne je prevedenie 85, ktoré bude mať kapacitu batérie 77 kWh, už využiteľnú. Na túto energiu dokáže Elroq prejsť až 560 km bez nutnosti ďalšieho nabíjania cestou. Automobilka oznámila, že toto prevedenie bude mať výkon 210 kW (286 k), čiže najnovšiu verziu výkonného motora.

Najnovšia verzia výkonného motora a najnovšia verzia batérie budú zaručovať, že Elroq 85 využije výkon nabíjania až 175 kW. Výkon nabíjania striedavým prúdom je pre všetky verzie rovnakých 11 kW.

To však nie všetko, koncom budúceho roka má Škoda prísť s verziou Elroq 85x, ktorá bude mať pohon všetkých štyroch kolies. Elroq vyzerá ako optimálne rodinné mestské vozidlo, ktoré nie je príliš malé, ale nie je zároveň ani príliš veľké. Škoda si dala naozaj námahu a spravila zaujímavé auto, ktoré bude mať potenciál vysokých predajov. Veď Škoda Enyaq je u nás dlhodobo najpredávanejším elektrickým vozidlom.

A práve by sa mohlo preto zdať že najväčší konkurent Škody Elroq bude Škoda Enyaq, ale nie je to úplne tak. Najväčším konkurentom bude na rovnakej platforme postavený Ford Explorer, prípadne kompletne iný Renault Scenic, ktorý sa stal Autom roka a ponuka ešte väčšiu batériu. Tak si dokáže odôvodniť aj o 10 000 € vyššiu základnú cenu.