Nemci nespomaľujú. Platforma MEB ponuka základ pre stále viac a viac automobilov. Medzi tie najmenšie patrí určite Volkswagen ID.3, ale teraz už konečne aj Cupra Born, ktorá predvádza vlastne podobný recept, ale pridáva do neho trochu športového korenia. Cupra Born je to vozidlo, ktoré vlastne možno chcete aj viac ako pôvodný usadlý Volkswagen ID.3. Pridáva to, čo súrodenec nemá a ukazuje, že elektrické vozidlo môže mať aj dynamický vzhľad.
Keď vozidlo predstavili, šoféroval som nenápadný sivý kus, ktorý bol síce zaujímavý, ale veľmi neviditeľný, bol zahalený v neviditeľnom plášti ako Harry Potter. Novinka a nevidno ju. Zaujímavé auto Born začína byť najmä vďaka farebným kombináciám. Skombinovať medenú farbu doplnkov a zaujímavý lak je minimálne nutné a každému musí byť jasné, že pri tejto kombinácii je iný každé druhé auto. Veď nudne vyzeral aj Golf Variant a to bolo veľmi príjemné vozenie.
Dynamika už v stacionárnom režime
Existuje niekoľko áut, ktoré majú dynamický charakter tvarov, ale pritom stačí keď stoja. Vyzerajú dynamicky a nemusia sa ani hýbať. Cupra Born je určite jedným z takýchto áut, najmä ak vezmeme do úvahy líniu kapoty nadväzujúcu na líniu okna a tiež ostro rezané zadné svetlá. Predné svetlá sú zaujímavé, lebo majú plné LEDkové osadenie, ale zároveň dokazujú, že všetko skryjú v malom priestore.
Všetko je okorenené rafinovanými líniami, ktoré perfektne dávajú priestor medeným prvkom ako je napríklad znak, či nápisy. Predná časť nie je zložitá, ale je jednoducho pekná. Bočný profil trochu deklasuje použitie 19-palcových zliatinových diskov s naozaj jednoduchým tvarovaným. Nepomáha im ani medené lemovanie, matná čierna ho akosi devalvuje. Práve tu prichádza ako záchranca nádherný tmavomodrý lak s nádychom zelenej na priamom slnku.
Zadná časť vozidla s názvom Cupra Born predvádza, že spojené svetlomety majú čím ďalej, tým viac čo povedať. Aj tu všetko pôsobí jednoducho a dynamicky. Môže za to aj masívny difúzor v nárazníku. Áno, je to len imitácia, nie je to realita.
Ak teda chcete Cupra Born, tak si určite siahnite po zaujímavej farebnej kombinácii a rozhodne po zaujímavejších diskoch ako sú tieto. Tieto sú ale výborné na spotrebu, k čomu sa ešte dostanem, ale vizuál auta trochu zhoršujú.
Born vs. MEB vs. Priestor
Platforma MEB je výborná z pohľadu priestoru vnútri. Na krátkom dĺžkovom parametri dokáže ponúknuť extrémy rázvor a tiež extrémy interiérový priestor. Born je tak veľkosti Leonu, ale ponúka interiér o triedu väčšieho auta, ktoré v ponuke výrobcu absentuje. Vzadu je priestor pre pasažierov naviac nepredelený tunelom, lebo dozadu netreba ťahať kardan. Toto všetko ukazuje pokročilosť platformy a výhody elektrického pohonu. Jednou z nevýhod môže byť, že práve batéria vyhadzuje vnútornú výšku o niečo nahor.
Aj napriek užite batérie ostáva batožinový priestor celkom rozumný s objemom 385 litrov a do neho dokážete napratať všetko. Dokonca dokážete pod podlahu umiestniť káble a nezavadzajú vám v prípade, že ich súrne nepotrebujete. Priestorovo je teda Born veľmi rozumne spravený a využíva pôdorys vozidla najviac ako sa aktuálne dá.
Najdôležitejšia časť interiéru je, samozrejme, vpredu. Predné sedadlá majú integrovanú hlavovú opierku a vyzerajú naozaj extrémne. Až tak, že možno úplne neladia s displejovým usporiadaním z ostatných modelov elektrického portfólia koncernu. Neberte to zle, nie je to výčitka, predsalen sú na displeji trochu inak umiestnené zobrazovacie prvky, ale aj tu by sa možno pýtalo niečo exkluzívnejšie a extrémnejšie. Tavascan to asi dostal a postupne sa to dostane aj do modelu Born pri budúcom facelifte o pár rokov.
To, čo je však iné od ostatných je vysoká stredová konzola s masívnym otváracím priečinkom vpredu. Tá je prevedená v mäkkom modrom plaste. Vlastne modrá je spájajúcou farbou aj v interiéri. Toto auto má príplatkovú, ktorá stojí asi 1 700 € a je to jeden z tých prvkov, ktoré potrebujete dokúpiť. Vyzerá totiž perfektne. A to pri tomto aute chcete. Keby nechcete aby vyzeralo perfektne, tak si dokážete kúpiť akýkoľvek iný elektromobil.
Dojazd závisí od ťažkých topánok
Sústava pohonu pozostáva z elektromotoru na zadnej náprave a batérie. Tá nie je úplne najväčšia zo všetkých, ktoré Born ponúka, ale je dostatočná na každodenné jazdy a predvádza kľudne dojazd aj cez 400 km, pokiaľ nemáte príliš ťažkú nohu. Má totiž kapacitu 58 kWh a práve tu je spotrebová mágia aj s kolesami. Toto auto som skúšal aj na nádherných 20-palcových zliatinových diskoch, ktoré mali širšie zimné pneumatiky a na týchto škaredších 19-palcových. Rozdiel spotrieb bol takmer 3 kWh na 100 km pri celotýždňovom jazdení. Na zimných som skončil s priemerom 21 kWh, s lednými priemer ukázal 18 kWh aj sa diaľnicami. Predtým sa po diaľnici nedalo ísť pod 22, teraz som zvládal 19.
Rovnako to bolo aj mimo diaľnic. V zime, kedy bežalo aj tepelné čerpadlo, ktoré je ďalším povinným príplatkovým prvkom, som mal 18 kWh spotrebu. Teraz, keď som sa snažil, tak sa mi podarilo jazdiť za 13 kWh. A to už je extrémny rozdiel. Veľký rozdiel ale robí aj počasie a hlavne hmotnosť pravej nohy. Čím viac na auto tlačíte, tým logicky viac berie z batérie. Aj napriek kapacite 58 kWh v zime stačila na vzdialenosti výrazne do tristo kilometrov. V lete a teda hlavne na jar viete s prehľadom prebehnúť aj viac ako 400.
Ak chcete väčšiu batériu, tak neváhajte, ale budete mať výrazný hendikep hmotnosti. Verzia s batériou s kapacitou 77 kWh, čo je o 19 kWh viac, má hmotnosť vyššiu o 110 kilogramov. Toto znamená aj horšie zrýchlenie. Preto sa práve teraz pozeráte na najvýkonnejšiu a najlepšie akcelerujúcu verziu modelu Born. Má totiž 170 kW (231 k) ako verzia eBoost. Realita je taká, že zrýchľuje naozaj okamžite, čo ale od elektromobilu čakáte, ale úvodný kopanec nie je spojený s radikálnym znížením výkonu v ďalšom čase.
Vlastne, keď to zoberiem kriticky, tak toto je najlepšia verzia Bornu. Má dynamiku takú, akú sľubuje vzhľad, ale zároveň ma aj rozumný dojazd. Ak chcete väčší dojazd, tak si určite počkajte na Tavascan. Ten bude mať primárne väčšiu batériu. A o toto vlastne pri elektromobiloch ide, musíte si zvoliť alternatívu, ktorá je vhodná pre vás.
Stále lacný elektromobil
Máte elektromobil, ktorý má všetky modernej vymoženosti, má asistenčné prvky, má všetko, má dokonca slušnú batériu a rozumnú spotrebu, ak ho netlačíte a ak nemáte nesprávne obutie. Stojí 44 600 eur, čo vôbec nie je zlé, vzhľadom na ponúkané výhody. Nevýhodou je, že musíte napríklad priplatiť za tepelné čerpadlo a musíte si nejako zlepšiť vzhľad, lebo základ je síce fajn, ale toto auto si nekupujte kvôli tomu, že vyzerá fajn. Toto auto si kupujete kvôli tomu, že vyzerá brutálne. A na to potrebujete priplatiť ešte minimálne 4 000 €. Kvôli sedadlám, kvôli laku, kvôli kolesám. S týmito však nepreháňajte. Devätnástky stačia, ale krajšie. Cupra Born vyzerá ako naozaj veľmi dobrá alternatíva v ponuke, preto je možné ju ľahko odporúčať, ale stále zvážte, že či nestiahnete rovno po väčšom modeli, ktorý ponúkne ešte viac priestoru a vyšší výkon s väčšou batériou. V prípade Bornu tú väčšiu batériu nepotrebujete.
Cupra Born eBoost
Motor |
Elektromotor vzadu |
Kapacita batérie | 62 kWh brutto/58 kWh netto |
Výkon | 170 kW/231 koní |
Krútiaci moment | 310 Nm |
Nabíjací výkon maximálny | 170 kW (DC), 11 kW (AC) |
Prevodovka |
Automatická (s pevným prevodovým pomerom) |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4322 mm |
Šírka | 1809 mm |
Výška | 1540 mm |
Rázvor osí kolies | 2771 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1847/433 kg |
Batožinový priestor | 385/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Spotreba (kWh/100km) | 15,5 |
Dojazd | 421 km WLTP |