Prvá jazda BMW X7 M60i: Úplne iné zviera

BMW ma v repertoári inovovaný model X7, ktorý získal hlavne nový predok, čo sa týka zovňajšku. Zvonku môže mať aj masívne 23-palcové zliatinové disky, ale ešte zaujímavejší je interiér, ktorý sa posúva od klasických proporcií a klasického výzoru ku úplne moderným stvárneniam. Toto auto som si mal možnosť vyskúšať v rámci prvej jazdy a zistil som, že ho asi nutne potrebujem, aj verziu M60i.

Začneme teda zvonka. Predná časť má dvojposchodové svetlomety, pričom vrchná časť patrí dennému svieteniu a spodnú časť okupujú všetky ostatné svetelné systémy maticových adaptívnych LED svetlometov. To je vlastne najväčšia zmena, vzadu ich nebolo treba robiť takmer žiadne, ale aj tak sa trošku zmenil nárazník a zadné svetlá. Obrovská zmena je použitie obrovských kolies. Aj doteraz síce boli v ponuke disky s priemerom 22 palcov, ale teraz môžete mať ešte o jeden palec viac. Aj tento kus je vybavený práve nimi. Tým, že toto je verzia M60i, má aj zmenené nárazníky a dokonca aj výročné znaky na všetkých vonkajších aplikáciách. Aké výročné? Ku 50 rokom divízie M.

To, čo by málokto čakal je schované za zadným nárazníkom. Koncovky, ktoré v ňom nie sú jednoúčelové iba pre vzhľad. Sú deravé a za nimi je reálna štvorica výfukov, veď toto auto má predsa brutálny motor.

Vonkajšok síce ozvláštňuje matná siva farba Frozen Pure Grey, ale interiér v kombinácii sivej a bielej s kožou kam oko dohliadne, dokonca aj na prístrojovej doske, je naozaj perfektný. Nevadí mi ani menší počet ovládacích prvkov ako pred modernizáciou. Jedine mi chýba, zo sentimentu, radiaca páka v strde. Scvrkla sa do formy malého prepínača zo skla. Je pekný, ale predtým mi to radenie sedelo trochu viac. Použitie prepínača znamená aj fakt, že nemôžem radiť manuálne pákou, ale iba pod volantom. Ozvučenie Bowers & Wilkins má síce dobrý zvuk, ale omnoho lepší zvuk má pohonná jednotka s ôsmimi valcami. Krátke rozhliadnutie po interiéri hovorí o tom, že toto je 6-miestna verzia a aj stredný rad dvoch kapitánskych sedadiel má nastavenie elektrickými motormi. Ako vodič mám pred sebou čierny zaoblený sklený povrch, ktorý zobrazuje nielen mapu, ale aj informácie o jazde. Všetko je prehľadné a už som si na toto zobrazenie zvykol z ostatných nových modelov BMW. Pozitívom ostáva, že na stredovej konzole stále nájdem koliesko na ovládanie informačno-zábavného systému iDrive 8.

Štartujem stlačením skleného tlačidla pri prepínači prevodovky a tlmene ku mne prichádza mohutný zvuk osemvalca. Mám v pláne spraviť pár fotiek niekde v okolí blízkeho maďarského mesta a odviezť sa po okreskách tesne za hranicami. Vyrážam a z Lamača až do maďarskej malej Bratislavy, čiže Rajky mám spotrebu okolo 11 litrov. Mám ale 390 kW (530 k) zo 4,4-litrového osemvalca dopovaného dvomi turbami. Využívanie výkonu je priam návykové a musím sa krotiť, aby som sa vôbec vopchal do limitov rýchlostí stanovených zákonom. V športovom režime dokáže dokonca X7 chrchlať pri radení nahor a dokáže aj strieľať do výfuku. Toto som naozaj nečakal!

Pocit rýchlosti umocňuje prevodovka športovom režime, ktorá dokáže pomôcť autu ku katapultu na stovku za 4,7 sekundy. A pritom stále sedím ako v obývačke na fantastických odvetrávaných sedačkách s masážou. Musím sa priznať, nemám rád takéto veľké autá, lebo väčšina z nich pôsobí trochu neohrabane. Ale X7 s natáčaním zadnej nápravy maskuje svoju hmotnosť a veľkosť. Na veľkosť prichádzam až pri parkovaní v obchodnom centre. Šírka 2 m a dĺžka 5,18 metra nie je na bežné parkovacie miesta. Ale do bežného parkovacieho miesta sa nezmestí ani X5. Neberte to zle, trafiť do miesta nie je problém, manévrovanie je vďaka natáčacej zadnej náprave naozaj hračka, ale šírka miesta je malá a vystúpiť z auta chce trochu gymnastického nadania, ktorým vôbec neoplývam.

Nepamätám si ako sa volá to prvé mesto smerom na juh, ale je celkom pekné a je z neho pár fotiek. Už som tam fotil zopár áut, ale nikdy cez týždeň a miesta, ktoré som bral ako samozrejmosť boli zrazu preplnené. Tak som mestom vlastne len prefrčal s niekoľkými letmými fotografiami. Na okreskách sa viem hýbať aj do 11 litrov, ale nerobím to, lebo chcem cítiť to zrýchlenie a chcem, aby mi výkon a zvuk pripomínali, že toto nie je obyčajné auto, akých je na ceste už relatívne veľa. Toto je predsa M60i.

Aj tu dvomi turbami dopovaný osemvalec pracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou, čo je celkom logické, ale má aj vzduchový podvozok a adaptívne nastavenie podľa situácie, prípadne podľa požiadavky. Dokážem ho nastaviť v 5 úrovniach a pri nakladaní vecí do kufra viem zadnú nakladaciu hranu znížiť. Vlastne ani nechcem vedieť koľko tento kus stojí, suma bude určite nad 150 000 eurami. Ale chcem ho. Iné takto veľké auto s úplne ľahkým a príjemným ovládaním asi ani neexistuje. Jasné, máte hviezdnu alternatívu. Máte tiež Cadillac, máte aj čosi ďalšie, určite, napríklad Ford Explorer, ale s takýmto ľahkým ovládaním prichádza iba BMW a pocit sa nedá úplne ľahko replikovať konkurenciou. Jedinú dilemu by som asi mal, či už pri potrebe 8-valcovej X7 nesiahnem po novej akvizícii BMW, teda po Alpine XB7. Ale celkom dobre si spomínam aj na X7 M50d, ktorá sa už nevyrába.