Reportáž Ford AWD Experience 2017 (part 2: ktoré auto bolo najlepšie)

Akcie spojené s jazdením sú časovo náročné, najmä ak je nutné vystriedať viac áut. Na hlbšie spoznávanie nie je čas. Preto môžeme len konštatovať iba úplne prvé dojmy z áut na pridelenom úseku cesty. Po reálnom týždňovom teste by boli možno závery iné. Na približne 450 kilometrov sme mali rozdelených 5 áut, tak aké boli tie prvé dojmy?

Ford Focus RS

Itinerár bol jasný, Focus RS sme mali v pláne na prvú etapu cesty z Fordu na Zlatých pieskoch do medzipristátia na odpočívadle v Tekovských Nemciach. A ešte sme sa cestou striedali s kolegom. Vízia nudného zážitku s autom, ktoré je snom viacerých pretekárov sa naplnila do bodky. Diaľnice a rýchlostné cesty nie sú teritóriom, kde by RS exceloval. Naviac novinársky/predvádzací kus mal za sebou už 18 tisíc kilometrov. Vraj Nürburgring násobí počet kilometrov reálne koeficientom 18 adaptované na bežné jazdenie. Ako to násobí novinárska prax na takomto aute? Prekvapivo sa to príliš neprejavovalo. Veď kde na 60 kilometroch po diaľnici by sa to mohlo? Pri presune po ,akiste náramne kvalitných, slovenských cestách označených D1 a R1 Focus nebol vo svojej koži. Pôsobil strašne uskákane, čomu v daných momentoch nepomáhali ani tvrdé sedadlá. Vlastne sedadlá sú strašne vysoko a keď sedíte tak ako rally jazdec so sedačkou kolmejšie, tak máte nad hlavou fakt málo miesta. Ak by vás na horizonte vystrelilo smerom hore, spravili by ste vypuklinu na streche. Focus RS je určite dobré auto, ale na diaľnici bol pozitívny iba pružný motor a vynikajúci zvuk. Dokonca sa podarila aj historicky najnižšia priemerná spotreba, 9,1 litra, veď čo sa dá robiť na rovnej ceste s rýchlostnými limitmi? Preto ak veľa cestujete po diaľniciach, tak zo športových Fordov je určite lepšia voľba slabšie ST.

Ford Edge

Nový prírastok v Európe, americký model Edge bol druhým autom, ktoré nám robilo spoločnosť. Konkrétne na trase z odpočívadla do lyžiarskeho centra Salamandra. Cesta cez Hodrušu-Hámre nepatrila k tým kvalitným, ale Edge si zachoval dostatok komfortu aj vo verzii Sport s dvadsaťpalcovými diskami. Celkovo príjemný pocit z auta umocňoval pohľad dopredu cez výrazne tvarovanú kapotu s akýmisi strieškami na oboch stranách. V Edge nebolo počuť žiadne pazvuky a dokonca aj motor len trochu. Môže za to aktívne znižovanie hluku pomocou protivĺn rynúcich sa z reproduktorov. Prvý Edge, ktorý sme skúsili bol nalakovaný do horčicovej, či skôr nejakej verzie zlatej, ako na panskom koči. V zápätí však Ford oznámil, že práve táto farba, najlepšia vo vzorkovníku, končí v ponuke modelu. To príliš nepotešilo. S Fordom Edge sme jazdili aj druhý deň, tak je zbytočné rozoberať to isté auto dvakrát. Len treba povedať, že Titanium a Sport sú odlišné aj vizuálne nárazníkmi a tým, že Titanium má reálne koncovky výfukov. Plus má o palec menšie kolesá, čo znamená ešte viac komfortu, ale aj pocitovo lepšie reakcie na plyn a lepší pocit zo zrýchlenia.

Ford Kuga

Tu si nie sme istí, pomohol facelift Kuge? Nepomohol? V každom prípade si jazdné vlastnosti zachovala. Lenže po presadnutí z Edge akosi stráca body za komfort. Jasné, má polovičnú cenu, tak sa nehádame, za to je veľmi dobrým autom s dobrým motorom a dobrou prevodovkou. Pozitívom faceliftu však je, že má úplne nový systém SYNC3. Zmena však je najmä vo vonkajšej časti. A kým to nie je ST-line, či iný športovejšie ladený model, tak výzor pôsobí trochu zlátane, trochu nesúrodo. Akoby autu niečo chýbalo. Ale veríme, že ak sa dostane do redakcie na test, tak nás milo prekvapí. Ešte je nutné, z vzhľadovej sekcie, spomenúť zadné svetlá. Doteraz zasahovali do piatych dverí výraznejšie, teraz sú len tesne pri Déčkových stĺpikoch. Istotne je to riešene lepšie pre poisťovne, ale znova autu niečo chýba aj pri takomto pohľade.

Ford S-Max AWD AT

Na poslednú časť cesty sme mali s kolegom Petrom S-Max. A musíme uznať, že má čo ponúknúť. Síce cítite, že auto je veľké a aj to vidíte, ale stále z neho máte dobrý pocit. Môže mať až sedem miest a pohon všetkých kolies ponúkne dostatočnú istotu v akýchkoľvek podmienkach. Dokonca dokáže presmerovať až 100 percent priamo na zadnú nápravu. Na snehu to znamená naozaj zábavu. Zábavu s takmer dvojtonovým MPV. A to je celkom cool. Naviac bokom dokážete jazdiť veľmi jednoducho a bez námahy. Samozrejme na snehu. Motor s výkonom 132 kW (180 k) je, v spojení s automatom, skôr decentne dynamickou voľbou, zázraky sa od neho čakať nedajú. Avšak o tom to nie je, rozbehnete sa a idete. Už nemusíte nič riešiť a komfort máte zaručený aj pri rýchlostiach presahujúcich naše diaľničné limity. Je fakt vyváženým autom.

Aké je teda výsledné poradie? Ktoré auto sa nám zdalo najlepšie?

  1. Ford S-Max
  2. Ford Edge
  3. Ford Focus RS (lebo sme nemali príležitosť vyskúšať čo v ňom je)
  4. Ford Kuga