Test Ford Focus ST kombi TDCI: Čarovný

Ford má s Focusom ST už slušnú históriu. Prvá generácia mala atmosférické ST170. Druhá prišla s ST225 a tretia s ST250. Tretia je prelomová, lebo do ponuky priniesla aj kombi. A to ešte zďaleka nebolo všetko. Facelift dotiahol ešte jednu novinku.

To, že rýchle auto musí byť len benzínové už dlhšie neplatí. Neplatí to ani medzi kombi nižšej strednej triedy. Nový Ford Focus ST kombi s motorom TDCI bude mať slušnú konkurenciu, teda na papieri. Papierové hodnoty sa veľmi podobajú Seatu Leon ST FR TDI (135 kW/184 k), či Škode Octavii RS Combi TDI s motorom totožným ako v Seate. Trojicu dopĺňa Volkswagen Golf GTD Variant. A to ešte nie je všetko. Svojho zástupcu má aj Peugeot s modelom 308SW GT BlueHDi, aj keď výlučne s automatickou prevodovkou. Lenže od Focusu ST aj s naftou akosi čakáte viac ako od ostatných vymenovaných.

Čierna pištol na pumpe nie je Beretta

Sedíte vo Focuse, to nezapriete. Ani to, že to je verzia ST. Veď naftový žrút vyzerá navlas rovnako ako benzínová verzia. Vnútri je len jedna pripomienka, že toto nie je 250-koňový turbobenzín. Hádate správne, stupnica otáčkomera má výrazne menšie rozpätie. Benzínové končí osmičkou, naftové šestkou. Viac rozdielov nenájdete. Máte dokonca aj tie tri ukazovatele na vrchu prístrojovky hovoriace o teplote oleja, tlaku oleja a tlaku plnenia.

Naštartujete klasicky tlačidlom vpravo za volantom, vedľa rýchlomera. Ak máte agregát ešte studený, počujete, že toto je niečo iné. Teda iné, je to naftový agregát. Zvukovo neohromí a má typický prejav, kým sa nezahreje. Potom z neho máte celkom dobrý zvukový zážitok. Rovnaké čary ako sa uplatnili pri benzínovom motore, ktorý znie ako päťvalec sa dostali aj do naftového modelu.

Ak máte smolu a dostali ste sa na cestu, ktorá je mokrá a má vyjazdené koľaje, tak bude Focus ST s naftovým motorom dosť nervózny a pri prudkej akcelerácii pocítite torquesteer aj na trojke. Že čo budete cítiť? Jednoducho, volant sa vplyvom vysokého krútiaceho momentu bude snažiť utrhnúť z ruky. Ale stačí pevnejšie zovretie a všetko máte pod kontrolou. Na suchu sa efekt skoro úplne vytráca.

Ani naftový motor našťastie nezabíja nadšenie auta v zákrutách. Focus ST aj ako kombi je práve do takýchto podmienok priam určený. V zákrutách nebolo cítiť žiadne nepríjemné chovanie. Na hrane možno trochu zadok uchádzal, ale to už chcelo poriadne gule poriadnu odvahu vôbec dostať sa do tých sfér. Práve kombi je pri ST najmä s naftovým motorom určite lepšou voľbou, kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti ako má hatchback. Pri väčšej karosérii vôbec nie je cítiť ťažší predok.

Ovládanie teda vynikajúce, zákruty to auto miluje. Ale ako je na tom motor? Čapujete z čiernej pištole, na to nezabúdajte. Naftový motor dosahuje slušných 136 kW (185 k) a 400 Nm. No a výrobca udáva spotrebu 4,2 litra. Po úvodnom otáľaní sa od 1600 otáčok rozbehne s poriadnou vervou, ale niekde nad tromi tisíckami sa výkon akosi upokojuje. Nie je to výrazný efekt, ale ak by Ford pod kapotu narval 2,0 BiTDCi z S-Maxu, tak by mal neprekonateľný naftový hotwagon. Tým ale nechceme povedať, že 185 koní na kombi nestačí. Niekedy je ich až-až. Pružnosťou dokáže prekvapiť skoro pri každej rýchlosti. Na príval sily si však musíte zlomok sekundy počkať, naftový motor nemá tak rýchle reakcie ako benzínový.

Malým prekvapením sa stala prevodovka. Jednotlivé stupne sadajú celkom presne a dráhy sú príjemné, žiadne gumové pocity, žiadne divné posuny. To je len dobre, lebo vzhľadom na menší rozsah použiteľných otáčok budete s pravou rukou mávať častejšie ako pri benzínovej alternatíve.

Prelet Homôlka-Bojnice-Jankov Vŕšok-Machnáč-Vršatec

Mali sme čo zapíjať. Nebol to len vymyslený dôvod, ale reálny. Lenže žiaden démon alkohol nejako dole hrdlom nechcel ísť. Nepadlo ani deci chlastu a to sme boli traja. Takže osláviť príležitosť treba inak. Ráno vstávam skôr a zisťujem, že treba spáliť nejaké palivo ako alternatívu oslavného prípitku. Má to byť 150 kilometrov, z toho časť presunových, časť ostrejších.

Začíname hneď ráno. Fiesta ST Mk6 čaká na mieste dohodnutého stretnutia, som teda druhý z troch. Po pár minútach sa pripája aj Leon FR, nie ten najnovší, ani ten predtým, ale prvá generácia s výkonom asi 166 kW (225 k). Atmosféra začína hustnúť a pripadám si s naftičom ako čierna ovca. Ale to mi nebráni ísť prvý.

Dôvodom je, že lepšie poznám cestu. Teda nepoznám ju až tak dokonale, ale čo neviem úplne presne viem pozrieť v navigácii STčka. Ak budete váhať, či priplatiť za veľký displej s mapami, tak choďte do toho! Nie kvôli samotnému cieľovému miestu, ale kvôli tvarom zákrut. V momente ako sa s tým zžijete, tak budete prechádzať rýchlejšie ako naslepo.

Prvý kopec vôbec nepredstavuje problém. Homôlku mám skoro ako domácu cestu. To, čo majú Bratislavčania Pezinskú babu mám ja práve tento kopec. Dokonalý asfalt modrému kombi sedí. Postupne tlačím na pedál úplne vpravo a zdá sa mi, že čím rýchlejšie idem, tým lepšie sa auto cíti. Nadzvukový prelet zrušil len Passat v poslednej štvrtine stúpania. Na vrchu stojíme, robíme pár fotiek, pre istotu som vypol start-stop systém. Aj keď mám diesel, tak by asi nebolo príliš dobrým nápadom, keby sa vypne po zastavení. Pri zjazde až tak nekalíme, ale občas sa nejaký slimák s prívesom pritrafí. Vtedy príde vhod enormný krútiaci moment naftového motora. Predchádzania sa v tomto aute naozaj netreba báť. Začínam veriť, že na okruhu v niektorých tiahlych zákrutách by podvozok vydržal aj 190 kilometrovú rýchlosť. Veriť, nie testovať samozrejme. Vo Valaskej Belej všetci traja spomaľujeme na povinných 50 km/h, veď sme v dedine.

Za dedinou sa znova štverám k pôvodne nastolenému tempu. Teda neštevrám, Focus sa vôbec nezadýchal, zákruty s trochu horším povrchom tiež zvláda bravúrne. Pred Bojnicami sa dostávam do úzkych vracákov. Tu mi raz trochu pískli zadné gumy. Inak príkladné prejazdy. Určite za ne môžu aj pneumatiky Goodyear Eagle F1, ktoré boli aj na benzínovom kombi, na Cliu RS a prekvapivo aj na Transite Sport.

Presun na Jankov Vŕšok je skôr v znamení pomalého tempa. Premávka a zastávka na obed si to logicky vyžiadali. Na Jankovom som akýsi nervózny. Dohodli sme sa na 2-3 jazdy hore-dole. Leon ostáva dole, ide len Focus a Fiesta. Fakt mi ten kopec vôbec nesedí a zdôrazňujem, že to nie je naftovým motorom. Nadchádzanie do protismeru pred zákrutami som nikdy neriešil, skôr zastávam ideálnu stopu v jednom pruhu, ale dnes by ma to tu akosi nebavilo. Možno za to môže občasná vlhká vozovka, ale podvedome viem, že prejazd od Ilavy do Bojníc bol omnoho lepší. Po prvom prejazde viac fotíme ako jazdíme a presúvame sa ďalej, Jankov Vŕšok sklamal. V ten deň mal zlú auru. Kašleme na to. Nabudúce ho asi vypustím z itinerára. Na druhú stranu, v okolí sa fotilo úplne perfektne, tak aspoň čosi.

Z Bánoviec na Trenčianske Teplice volíme kopec Machnáč. Automaticky púšťam Leon FR dopredu, veď túto trasu mal viac ako rok cestou z práce. Pedál sa častejšie dotýka podlahy, Leon určuje trasu dokonale a ukazuje aj jamy. Takto rýchlo som to ešte asi neprešiel. Znalosť trasy je lepším pomocníkom dokonca aj ako navigácia. Palce hore pre mojich ľudí, ktorí vedia trasy.

V Dubnici na Shellke padla dohoda, že záver výletu bude na Vršatci. A tiež sme sa dohodli, že pôjdeme ako ľudia. Šofér Leonu zahlásil, že vedel, že to platiť nebude, keď som šiel s Focusom dopredu. Dynamické tempo, ale striktne vo svojom pruhu. V jednej zákrute ma preto celkom prekvapil nejaký nedotáčavý Golf polkou auta v mojom pruhu. Dostal som sa na výjazde jednou stranou, jasné, že pravou, na štrk a náznak hliny, začína mi odtŕhať zadok a celé auto sa sunie vpravo. Zvieranie žalúdka, pohyb volantom, plyn na podlahu, Focus ma dokonale vytiahol z potenciálneho problému. Na vrchu zase chladíme a hodnotíme. Zo 150 sa akosi rýchlo stalo 190 kilometrov. Jazdili sme 15.9. a ani jeden z nás si asi nepamätá lepšie prežitý sviatok ako toto. Focus ST kombi s naftovým motorom mal priemernú spotrebu 8,2 litra na sto kilometrov. Vzhľadom na využitie výkonu perfektný údaj. Benzínový model by mal aspoň 14.

Kombi? Hatch? Benzín? Nafta?

Pri vrátení auta to bolo jasné. Keď kombi, tak naftový motor. Síce mu chýba taká živočíšnosť ako má benzín, ale bežne sa s ním dá jazdiť so spotrebou tesne nad 5 litrov. A dvojciferné čísla tak jednoducho nedosiahnete. Chýbať bude len občasné postrelenie do výfukového traktu, čo vedia občas spraviť benzínové agregáty. Pri hatchbacku by sme asi zostali pri benzínovom dvojlitri. Teda by sme sa posunuli skôr k 2,3-litrovému Focusu, ak by sme chceli hatchback. Tak teda Focus ST kombi TDCi na každý deň a Focus RS na víkend. Zaujímavé je aj špecifikovanie auta. ST R stačí, ale treba mu xenónové svetlá a navigačný systém. Farbu kľudne dajte túto modrú, je úplne super aj s tmavšími diskami, ale tie by sme oželeli.

ST R ako kombi s naftou stojí bez príplatkov 27 690 eur. K nej by sme zvolili adaptívne bi-xenónové sveltomety (1150 eur), tempomat (320 eur), sadu parking so zadným parkovacím senzorom, lebo dopredu neexistuje (365 eur), zadnú parkovaciu kameru (425 eur), ICE 10 s navigáciou (1975 eur) a metalický lak, teda konkrétne túto modrú farbu (495 eur). Celkovo sa tak dostaneme na 32 420 eur.

Popri konkurentoch z koncernu Volkswagen, ktorí majú dvojlitrové TDI s dvoma mapami riadiacej jednotky je najväčším súperom Peugeot 308 SW GT BlueHDi 180. Ten má však iba automatickú prevodovku. Pôsobí ale trochu ľahšie ako Focus ST s naftovým motorom. Avšak celkové zladenie vyšlo, zdá sa, lepšie Fordu.

Ford Focus ST kombi TDCi

Motor R4
Objem 1997cm3
Výkon 136 kW (185 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000-2750 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4563 mm
Šírka 1823 mm
Výška 1486 mm
Rázvor osí kolies 2648 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1488/- kg
Batožinový priestor 490/1516 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 217 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,0/3,8/4,2
Emisie g CO2/km 110