Renault Rafale je stíhací stroj v tele SUV kupé

Že čo zas somariny hovorím? Nie, je to pravda! Toto auto je pomenované po športovej stíhačke z roku 1934, ktorá má motor od Renaultu a je historickým dedičstvom Francúzska. Novinka s menom Renault Rafale teraz ale nebude úplne stíhací stroj ako brat od Dassault, ale každý nejako dospievame. Toto meno dospelo do formy SUV kupé segmentu D, čiže strednej triedy.

Pamätám si to ako včera, keď automobilka Renault ohlásila koniec modelu Talisman a fakt, že ho nahradí SUV. Vtedy som si klopal na čelo, ale dnes to asi dáva zmysel. Nové SUV kupé Rafale je teda dôstojným nástupcom s dĺžkou 4,71 metra a šírkou 1,86 metra. Časť tejto plochy dokáže pokrývať panoramatická presklená strecha so šírkou 1 117 mm a dĺžku 1 460 mm. Ak by ste na takúto strechu dávali roletu, tak by sa zaťahovala asi 20 sekúnd, možno viac. Určite dlhšie ako sa otvára strecha na niektorých kabrioletoch. Renault preto siahol po inovatívnom a inom riešení. Využíva elektronické zatemnenie. Dokáže prejsť cez 4 stupne od úplnej priehľadnosti až po úplné zatemnenie. Dokonca ponúka aj dva segmenty, ktoré sú na sebe nezávisle. Predná časť tak môže byť temná a zadná priehľadná.

Interiér je dostatočne presvetlený a bude aj dostatočne veľký vďaka veľkému rázvoru osí kolies. Dĺžka zase hovorí o fakte, že vzadu bude batožinový priestor s objemom 530 litrov. Tieto atribúty sú celkom rozumné a použiteľné aj ako náhrada spomenutého nízkeho modelu. Slzičku zatískame naspäť a môžeme sa tešiť na nový dizajn, ktorý v prednej časti prinesie úplne inú masku a celkový štýl podobný malému modelu Clio. Zadok bude, naproti tomu, celkom ostro rezaný.

Do interiéru modelu sa nasťahuje rovnaká prístrojová doska ako má model Austral a Espace, vrátane posuvného držadla na stredovej konzole a všetkých tlačidiel pod displejom. Pred vodičom bude displej s uhlopriečkou 12,3 palca zobrazujúci vitálne informácie o jazde a v strede bude portrétovo orientovaný 12-palcový dotykový displej zobrazujúci zase iInformačno-zábavný systém Open R Link, ktorý je postavený na základoch Androidu. To znamená bezdrôtové zrkadlenie obidvoch platforiem, nie iba tej robotickej.

Pod kapotou tohto modelu bude 1,2-litrový trojvalec TCe, ktorý bude mať výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment 205 Nm. Bude doplnený o elektrický motor, ktorý produkuje 50 kW (68 k) a znova 205 Nm. Tretí do tejto rovnice bude štartér-generátor dosahujúci až 25 kW (34 k) a 50 Nm. Celkovo sa Rafale s touto sústavu dostane na 147 kW (200 k), čo je toľko, koľko by mal mať v budúcnosti Austral a Espace. Do budúcnosti sa počíta aj s možnosťou plug-in hybridu, ktorý je ale stále vo vývoji a mal by mať až 221 kW (300 k). Tu však bude jedna zaujímavosť, na zadnej náprave pribudne druhý elektromotor, ktorý ju bude roztáčať. Model Rafale s nabíjaním bude teda štvorkolkou a bude mať aj natáčaciu zadnú nápravu. Je to teda prvýkrát, čo je zadná náprava v Renaulte roztáčaná a tiež natáčaná a dokonca je to prvýkrát, čo je táto kombinácia dopovaná elektrickým motorom.

Nový model sa na našom trhu objaví už onedlho, čomu všetci pevne veríme a bude mať takmer výsostné postavenie v danej triede. Z mainstreamových automobiliek sa totiž do tohto segmentu vozidiel kupé tlačí naozaj málokto. A to by mohlo znamenať aj úspech pre model Rafale, ktorý bude kráčať v šľapajach menšieho modelu SUV kupé Arkana.