Test Renault Austral Esprit Alpine: Športový duch bez agresie

Renault pomaly transformuje svoju ponuku a vnáša do nej rôzne elektrifikované vozidlá. Prvou takou lastovičkou, ktorá predvádza všetky motory elektrifikované a úplne zabudla na naftové motory je Renault Austral. Po prvých jazdách v januári sa ku mne dostal tento prakticky riešený model aj na dlhšie. Zatiaľ to nie je vrcholná full hybrid verzia, je to iba štandardnejší kus s rozumnou výbavou a mild hybridom.

Model Austral vznikol na platforme CMF-CD, Ktorá podporuje všetky najnovšie technológie a najnovšie ekologické a bezpečnostné prvky. Je taktiež priekopníkom z pohľadu interiérového dizajnu. Dobre, nie úplne priekopníkom, nadväzuje na nový elektrický Megane. Ako sa teda dá žiť s Renaultom Austral Esprit Alpine?

Austral nechce byť temný

Vonkajší dizajn predvádza druhý najnovší štýl automobilky. Hovorí teda jasnou rečou a vpredu má obrovskú masku chladiča s novým logom. Logo to však nie je hocijaké a za ním je schovaný radar a všetky predné senzory, ktoré auto môže potrebovať, okrem parkovacích. Predné svetlá, ešte stále potiahnuté do nárazníka, disponujú maticovým LED systémom, ktorý dokáže autá okolo pekne vykrajovať tak, aby ste ich neoslepovali, aj ak idú priamo oproti vám. Jediná nevýhoda je, že maticové LED svetlá sú príplatkové aj v prípade tejto výbavy a zaplatíte za ne ďalších 900 €.

Bočný profil predvádza klasické hatchbackovo-SUVčkové usporiadanie s dvojpriestorovou karosériou. Jeden priestor je pre motor, druhý pre posádku a batožinu, ak by ste nevedeli. Toto archaické označenie karosérie má ešte stále zmysel. Ďalšou dôležitou vecou zvonka je použitie kolies s priemerom až 20 palcov. Je to určite záležitosť tejto vrcholnej výbavy a vyzerá naozaj famózne. Toto auto je jednoducho krásne a priťahuje pohľady, pokiaľ nemá čiernu, alebo sivú farbu. Jasné, sivá môže byť aj matná, ale stále nie je optimálnou voľbou.

V zadnej časti sú znova LEDkové svetla, ktoré vytvárajú akýsi štrukturovaný pás skoro cez celú časť kufra. V noci je svetelná hra fascinujúca a veľmi dobre vyzerá najmä kombinovaná s peknou farbou karosérie. Červeno-čierna pekná rozhodne je. Čierna je nielen na streche a stĺpikoch, ale aj na spodnej časti vozidla. Práve tu vidno, že výbava Esprit Alpine s týmito prvkami je naozaj na vrchole. Je na vrchole ak zvolíte verziu Iconic. Ale pozrime sa na to ako vyzerá detailnejšie. Veľké 20-palcové disky sú v sériovej výbave, ale za túto farbu si priplatíte 1 700 €, ak zvolíte kombináciu s čiernou strechou.

V čom je teda Esprit Alpine iný od bežnej alternatívy? Líši sa v detailoch. Nie je to len použitie iných diskov a odznaku na prednom blatníku, ale aj celý predný nárazník vyzerá inak vďaka rozdielnej lište v spodnej časti. Oproti úplnému základu má nielen iný tvar, ale aj iné farebné prevedenie. Kým úplný základ Techno to hrá, v prvom rade, na eleganciu, tu je vidno výraznejší športový duch.

Priestoru je dosť, ale prekvapí variabilita

Nie je zlé začať časť interiéru pohľadom do tabuľky. Batožinový priestor tohto vozidla má veľkosť 487 až 575 Litrov. Prečo? Austral má totiž zadné sedadlá nielen s naklápacím operadlom, ale má ich aj s posúvaním. Takúto variabilitu v triede ponúka málokto a práve tu dokážete variovať veľkosti batožinového priestoru v rôznych dimenziách. Samozrejmosťou je sklápanie operadiel, ale to už asi ani netreba zvýrazňovať.

Ak sú sedadlá úplne vzadu, tak ponúkajú dostatok priestoru aj pre pasažierov na kolená. Vďačia za to slušnému rázvoru s dĺžkou 2 667 mm. Problém nebude mať vlastne asi žiadny dospelý s konfekčnou veľkosťou. Lenže aj tu musí byť jasné, že každý bude chcieť sedieť vpredu. Tam sú predsa všetky zaujímavosti.

Predné sedadlá majú čalúnenie kombináciou látky s alcantarou a predvádzajú pohodlné cestovanie s dostatočnou bočnou oporou. Ak by ste náhodou zabudli v akej verzii sedíte, tak štylizované písmeno A je na každej z opierok hlavy a na nástupných lištách je napísané čarovné slovíčko Alpine. To síce nič nehovorí o výkonoch, ale hovorí o prevedení a použití alcantary nielen na sedadlá, ale aj na prístrojovú dosku a na volant. Našťastie volant má z alcantary len jednu časť, aj to vnútornú, takže sa nešmýka.

Stvárnenie prístrojovej dosky nadväzuje na to, čo nastolil nový Megane na elektrickú energiu. Usporiadanie displejov je takmer rovnaké, Austral môže mať aj head-up displej so zobrazením priamo na sklo, ale ten svieti v príplatkovej výbave. Zaujímavé riešenie predvádza stredový tunel, kde je masívne držadlo slúžiace ako opora pri ovládaní infotainmentu s posuvným krytom odkladacieho priestoru. To ale znamená, že úplne zavretú stredovú konzolu jednoducho mať nebudete. Dokážete zavrieť to, čo máte pod lakťom, ale dokážete zavrieť to, čo je v strede, alebo to čo je vpredu. Aj to nie úplne.

Nevadí, aj tak vyzerá interiér Australu veľmi dobre. Pod centrálnym displejom s novým systémom Open R Link je dokonca mala lišta s niekoľkými prepínačmi fyzickými. Môžete si na nej zvoliť teplotu a niekoľko ďalších atribútov. Chvíľku som síce hľadal výstražné svetlá, ale potom som si ich dokázal nájsť aj potme. Ďalšia lišta s ovládaním bezpečnostných systémov a kufra je zase po ľavej strane pod volantom. Zaujímavé však začne byť pozorovanie šarád s páčkami pod volantom. Je ich akosi veľa. Ľavá je klasická, obsluhuje svetlá a smerovky, vpravo je tiež celkom klasická stieračová. Ale pokračujeme. Vpravo dole je pre Renault znova celkom charakteristická páčka s ovládaním rádia. No a vpravo hore si svoje miesto našla páka prevodovky. Táto kombinácia môže občas vyvolať zmätok a niekedy som kvôli nej miesto rýchleho zaradenia Drive zapol stierače. Páka v priestore však mi kazí dojem a priestorovú pohodu, toto je čistejšie riešenie. Dôležité je, že si na to viete zvyknúť a ovládanie Renaultu Austral je jednoduché aj vďaka pekne tvarovanému volantu opúšťajúcemu kruhový tvar v prospech jemného štvorca so zaoblenými cípmi.

Výkonu je dosť, dynamika by mohla byť aj lepšia

Pod kapotou tieto verzie Renaultu Austral je osvedčený motor s objemom 1 332 cm³. Je výborný a má veľmi dobrý prejav. V tomto prípade je však doplnený o mild hybridnú časť a spojený je s úplne inou prevodovku ako doposiaľ. Kým v Arkane, staršom Megane a všetkých ostatných implementáciách, vrátane veľkého Koleosu, máme motor spriahnutý s dvojspojkovým automatom so siedmimi prevodovými stupňami, tu nie. Tu zaúradovala aliančná kooperácia a kvôli úspore pár gramov CO2 a niektorých servisných nákladov, tu máme prevodovku s kontinuálne meniteľným prevodovým pomerom. CVT, variátor, to, čo je aj v skútroch.

Prevodovka tu však funguje celkom obstojne a ukazuje, že sa dokáže vysporiadať so všetkými parametrami agregátu. Stále však vozidlo s výkonom 116 kW (158 k) môže byť aj trochu dynamickejšie. O niečo menšia Arkana je totiž na stovke s rovnakým výkonom a dvojspojkou o poznanie rýchlejšie. Austral potrebuje 9,7 sekundy. Čas síce neurazí, ale rozhodne neohúri. Dynamický prejav je teda stavaný viac na komfort a nízku spotrebu.

Keď sme pri nízkej spotrebe, tak treba povedať, že na diaľnici potrebuje Austral s týmto pohonným ústrojenstvom 6,8 litra benzínu na 100 km. Mimo diaľnice to tiež nie je príliš slávne, stále si musíte vystačiť s prísunmi okolo 6,2 litra. Ak tajne lovím v pamäti a spomínam si na model Kadjar s rovnakým výkonom, tak ten bol možno o niečo úspornejší. Pritom veľkostne boli, teda sú, oba dva modely veľmi podobné.

Kým motor teda neohúril, podvozok je iná šou. Aj napriek 20-palcovým zliatinovým diskom je celkom pohodlný a neposkakuje príliš. Austral síce nemôže mať natáčanie zadnej nápravy, ale aj tak je dobre obratný. Nemá príliš dlhý rázvor a dokáže posádku v komforte odviesť aj na dlhšie trasy. Ak si myslíte, že dvadsiatky sú na auto príliš, tak si zvoľte inú výbavu ako Iconic Esprit Alpine, ktorá má menšie zliatinové disky až o dva palce, napríklad základ Techno.

Kúpil by som si ho?

Nech robím, čo robím, v kombinácii mojich ciest, ktoré sú hlavne diaľničné, sa neviem dostať pod 6,5 litra. Avšak sme v dobe, kedy je toto príjemná a použiteľná hodnota, lebo Austral je predsa relatívne veľké SUV. Ale to by som ho nesmel porovnávať s predchodcom s predokoľkou a inou prevodovkou. Bol možno niečo ľahší, ale zároveň dokázal poskytnúť väčšiu dynamiku. Vyzerá to, že všetko je stavané na príchod výkonnejšieho full hybridu s 1,2-litrovým trojvalcovým motorom ako základ. Austral je veľmi pekné auto, ktoré má určitý príťažlivý prvok. Tou horšou správou je, že kus na fotkách strieľa cenu až nad 40 000 €. Je to niekde okolo 42 000 €, aby som bol presnejší. Ak zalovím v pamäti, tak Koleos s podobným výkonom, pohonom prednej nápravy a sedemstupňovou dvojspojkovou stál o niečo menej aj s výbavou Initiale Paris. O 5 000 € menej. Lenže ten si už tak ľahko nový nekúpite a rozhodný si ho nenakonfigurujte. Moje kacírske myšlienky sú teda zostrelené v rozlete a vlastne sa ani neodpútali od pristávacej plochy.

A či by som si kúpil Austral? Áno, ale skôr s mild hybridom, ktorý má výkon 103 kW (140 k) a šesťstupňovú manuálnu prevodovku. V papieroch má síce len o štipku nižšiu spotrebu, ale verím, že by som sa dokázal dostať ešte nižšie ako sú tabuľkové hodnoty. A ešte musím dodať, čo ma naozaj prekvapilo. Austral má až 55 litrovú nádrž. Čiže na natankovanie dáte takmer 900 km.

Renault Austral Iconic Esprit Alpine mild hybrid 160 auto

Motor R4 benzín
Objem 1332 cm3
Výkon 116 kW (158 k) pri 5250-5500 ot/min
Krútiaci moment 270 Nm pri 1800-3750 ot/min
   
Prevodovka Automat bez stupňov CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4510 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1644 mm
Rázvor osí kolies 2667 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1539/2003 kg
Batožinový priestor 478-575/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (WLTP) 6,2-6,5
Emisie g CO2/km 140-147 (WLTP)