Počet elektromobilov stúpa, počet batérií stúpa logicky tiež. Život elektrických vozidiel už nie je na začiatku svojej etapy, ale už má niečo za sebou a tým pádom vzniká otázka, čo sa deje ak sa batéria pokazí. Renault nám, teda aj mne, dal na toto odpoveď a bol som sa pozrieť v špeciálnom závode na opravu batérií v poľskom meste Zabrze.
Doteraz automobilka využívala jedno stredisko na opravu pre celú Európu, ktoré bolo v Paríži. A slovom doteraz myslím do roku 2019. Vtedy pribudlo druhé stredisko v poľskom meste Zabrze u dílera vozidiel Dąbrowscy. Toto nové stredisko za celé 3 roky riešilo 60 batérií. Prečo iba toľko? Je to veľmi jednoduché, batérie sa nekazia a naviac nie každá chyba je nutne spojená s batériou.
Celý postup je ale veľmi jednoduchý, potom, čo základný servis zistí, či je v jeho silách opraviť auto, ak je porucha v modrej základnej zóne, auto opraví. Ak nie posunie vozidlo servisu E-tech Expert, ktorý môže vykonať aj opravy elektrických časti ak nie sú pod prúdom. Samotná batéria však spadá až do sekcie, kde je červená zóna. Takúto batériu po vymontovaní treba s poruchou poslať práve do poľského závodu. Tam špeciálne školení technici batériu analyzujú a diagnostikujú, pričom zvládnu simulovať všetky záťaže na vozidle.
Následne prichádza k výmene častí. Väčšinou sú to káble, alebo riadiaca jednotka BMS (Battery Management System), ale je možné vymeniť aj jeden z modulov. Samotné články fabrika neopravuje, posiela ich v rámci modulov zalepené výrobcovi a ten ich študuje ďalej. Po oprave a výmene dielu je vozidlo odoslané naspäť. Teda batéria je odoslaná do vozidla a vozidlo s opravenou batériou ku klientovi. Tento úkon aktuálne trvá približne 7 až 10 pracovných dní, čo je skrátenie o 5 dní oproti cestovaniu do Paríža.
Zhrnutie v bodoch:
-Renault má vyriešenú opravu batérii aj lokálne
-Zatiaľ je technológia EV spoľahlivá
-Batérie v Megane E-Tech Electric ešte neboli so žiadnou poruchou
-Ani pri problémoch nie je koniec sveta a všetko sa dá vyriešiť jednoducho a elegantne