Test Toyota RAV4 Adventure: Odpoveď na všetky otázky

Ak by malo existovať jedno univerzálne auto na všetky možnosti a mali by ste ho mať už do konca automobilového sveta, ktoré by to bolo? Ak by ste šli na istotu, tak by bola veľká pravdepodobnosť, že by to bola práve Toyota RAV4. Už na prvý pohľad vyzerá, že vydrží všetko a oproti svojmu predchodcovi nabrala terénny appeal, ktorý nikdy nemala. Ok, toto je blbosť, mala ho, ale nie v predchádzajúcej generácii, bol až dávnejšie v histórii.

A ak chcete RAV4, ktorá vyzerá ako keby mala zvládnuť aj koniec sveta, tak takú teraz automobilka ponúka. Dostala dodatkový názov Adventure a odlišuje sa nielen farbou, ale aj niektorými ďalšími detailami. V každom prípade tróni úplne na vrchu ponuky modelu a prináša aj vrcholný nenabíjateľný hybrid s pohonom všetkých 4 kolies.

Dobrodružstvo začína vonku

Toyota RAV4 vyzerá v tejto generácii dostatočne dobrodružné aj v základnej výbave. Avšak verzia Adventure pridáva niečo naviac. Nový predný nárazník má viacero vertikálnych elementov a celé auto vyzerá širšie ako ostatné výbavy v ponuke. Práve takáto malá zmena stačí a z bežného vozidla je auto, ktoré vyzerá inak a pridáva pohľad nebojácnosti a dojem, že prejde akýmkoľvek terénom.

RAV4 tejto generácie zvládne akýkoľvek terén naozaj adekvátne. Svetlá výška tohto vozidla je totiž 29 cm, čo v minulej generácii rozhodne chýbalo. Vtedy bola výška o pár centimetrov menej. Terénny dojem z auta podporujú aj veľké plastové lemy blatníkov a tiež pneumatiky s relatívne vyšším profilovým číslom. Ani by ste nepovedali, že sú to devätnástky. Zmenšuje ich matná tmavosivá farba.

Celkové tvary RAV4 sú omnoho prísnejšie a menej uhľadené ako v predchádzajúcej generácii, čo je len a len dobre. Auto vyzerá naozaj akoby chcelo byť tým, ktoré zvládne akúkoľvek apokalypsu na svete. Hovoria o tom aj nájazdové uhly, ktoré sú naozaj také, že auto môže rozumný terén zvládať bez vážnejších problémov. Druhou vecou je fakt, že väčšina z RAV4 sa do terénu ani len nepozrie. Najväčší terén pre ne bude prejazd cez obruníky.

Terénny vzhľad ešte naviac podporuje použitie khaki zeleno-šedej farby karosérie prepojenej so sivou strechou. Neviem či som to len ja, ale mne táto kombinácia pripomína Land Rover Defender, keď ho predstavili, ale ten predchádzajúci, a nie ten moderný. Presne rovnaká farebná kombinácia a presne rovnaká odhodlanosť prejsť každým terénom.

RAV4 7 miest nemá, ale priestoru je dosť

Toyota RAV4 Adventure dostala trochu zmenený interiér. Nie, tu sa nemenili panely ako vonku, tu sú iné poťahy sedadiel. Koženkové poťahy nemusia sedieť každému, či skôr poťahy zo syntetických materiálov, ale sú odolné a znova vytvárajú dojem, že vydržia akúkoľvek manipuláciu. Takýto dojem je znova z celého prevedenia interiéru. Vydrží aj vďaka samostatnej klimatizácii. Tá má pekne definované tlačidlá a zobrazuje atribúty samostatným displejom. Spojenie s displejom informačno-zábavného systému tu netreba. Takisto je samostatné ovládané aj prepínania režimov. Veľké koliesko a k nemu dve tlačidlá s indikáciou zvoleného režimu svietením kolieska. Jasné, režim vidno aj na displeji pred vodičom, ale jemné vyžarovanie červenej farby pri športovom nastavení vyzerá naozaj efektne.

Priestor pre vodiča je navrhnutý naozaj logicky a všetko je na dosah. Dokonca Toyota pridala modelu RAV4 možnosť zapnúť a vypnúť bezdrôtovú nabíjaciu podložku samostatným tlačidlom. Azda jedinou menšou nevýhodou je, že RAV4 ešte nedostala modernejší systém na displej, ten, ktorý má väčší Highlander. Výmena bude však len otázkou času a pri modernizácii sa určite dostane aj do tohoto modelu.

Veľmi príjemné prekvapenie je v zadnej časti RAV4, aj vo verzii Adventure. Priestor pre zadných pasažierov je naozaj veľkorysý a majú dosť centimetrov nielen na nohy, ale aj na hlavu. Oproti prednej časti tu už nie je toľko tlačidiel, ale aspoň sú tu prieduchy klimatizácie. Aj v zadnej časti pokračuje tmavá téma čalúnenia s jemným oranžovým pásikom v chrbtovej časti. Čalúnenie je tiež jedno zo špecifík verzie Adventure, ktorá predvádza v oranžovej farbe aj všetky prešívania interiéru.

Dokážem povedať, že na zadné sedadlá sa vedia vtesnať aj traja pasažieri, aj keď to rozhodne pre toľkých stavané nie je. Znova narážam na tú istú situáciu, keď stredné sedadlo je vyššie a nie každému sa môže sedieť pohodlne. Ale každý z týchto piatich si môže zobrať slušnú batožinu na akýkoľvek výlet. Batožinový priestor má objem 580 litrov a dokáže pôsobiť ešte masívnejšie ako reálne je. Strach o to, či bude nutné nechať kus batožiny doma ani neexistuje.

Do RAV4 musí ísť hybrid

Ponúka pohonov RAV4 je veľmi zaujímavá. Okrem štandardného benzínového dvojlitra s pohonom prednej nápravy má to isté s pohonom všetkých 4 kolies, kde zadné kolesa roztáča kardanový hriadeľ. Ďalšia možnosť je hybridná. Aj tá je dostupná ako štvorkolka, ale kardan absentuje. Miesto neho je pohon zadných kolies vyriešený dodatkovým elektromotorom na zadnej náprave. A práve hybrid sa do RAV4 hodí najlepšie.

Spojenie motora s objemom 2,5 litra, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle s dvomi elektromotormi znamená nielen dostatočný výkon, ale aj rozumnú spotrebu. S pohonom všetkých kolies dokáže aj po diaľniciach jazdiť s priemerom do 7 litrov. Mimo diaľnic spotreba padá kľudne aj pod 6 litrov a v extrémnych prípadoch sa viete dostať aj pod 5,5 litra. V takom prípade ale už veľmi jemne zachádzate s plynom a veľmi opatrne zrýchľujete.

Naopak, v športovom režime je cítiť všetkých 164 kW (222 k), ktoré roztáčajú obe nápravy. Sústava je spojená aj s elektronicky riadenou prevodovkou e-CVT, ktorá má určité špecifiká. Ostalo jej menenie prevodového pomeru na základe predlžovania a skracovania remeňa. To znamená, že si zvolí určité otáčky a tie drží až kým nedosiahne požadovanú rýchlosť a vtedy ich zníži. Prejavuje sa to trochu väčším hlukom, ale pre hybridnú sústavu Toyoty je práve e-CVT naozaj optimálnou voľbou.

Toyota však nestavila iba na nízku spotrebu a príjemnú jazdu, z pohľadu pohonu, ale aj na relatívne komfortný podvozok. V zákrutách sa príliš nenakláňa, ale dokáže držať stopu lepšie ako samotné pneumatiky. Ak vás niečo zradí, tak sú to tie. RAV4, ktorú vidíte na obrázkoch, má totiž štandardne jemne terénne gumy od Bridgestonu, konkrétne Alenza. A tie sú síce v pohode na spotrebu, ale v prípade vlhkej vozovky až tak optimálne neprenášajú výkon a môžu sa trošku opustiť v zákrutách. Ak však dáte miesto nich napríklad Pirelli Scorpion, tak máte v situáciu vyriešenú a zmena sa ani veľmi neprejaví na spotrebe.

Na každú príležitosť

Toyota RAV4 Adventure vyzerá perfektne. Nielen zvonka, ale aj vnútri. Drsnejší a odhodlaný výraz vozidlu naozaj sedí a preto nečudo, že ich je toľko na cestách. Dobre, nie sú to kúsky s maximálnou výbavou Adventure, ale sú to rôzne iné z rôznych špeciálnych sérii a z rôznych druhov pohonných sústav. Tento mix môže vyhovovať naozaj každému a nikto sa zjavne nesťažuje na absenciu dieselového štvorvalca. Veď Toyota má najlepšie dízle maximálne v naozaj terénnych modeloch Hilux a Landcruiser. Automobilka stanovila cenu modelu RAV4 Adventure na 47 000 eur a je úplne adekvátna ponuke. Má dostatok priestoru, zaujímavú tvarovú filozofiu a je odlišná od ostatných. Kým iní majú, alebo a iné modely majú, tvary so športovými detailmi, RAV4 Adventure je rovnako len stupeň výbavy, ale s terénnejšími génmi. Vyzerá fakt výborne. Len lak treba trochu ošetriť, lebo už po 14 000 km a každotýždennom umývaní predvádzal jemné škrabiance. Keď toto vyriešite, tak máte auto, ktoré budete môcť prevádzkovať až do konca sveta.

Toyota RAV4 2,5 Hybrid e-CVT AWD-i Adventure

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 2500 cm3
Výkon 163 kW (222 k) pri 5700 ot/min
Krútiaci moment  Nm pri  ot/min
   
Prevodovka e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4600 mm
Šírka 1855 mm
Výška 1685 mm
Rázvor osí kolies 2690 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1730/2225 kg
Batožinový priestor 580/1633 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP komb) 4,4-4,5
Emisie g CO2/km 100-103