Test Citroën C5 X PureTech: Francúzska avantgarda z Číny

Francúzsky Citroën priniesol do Európy čínsky produkt, ktorý je zároveň vlajkovou loďou značky. Čítate správne, Citroën C5 X, ktorý je nástupcom C5, má podobu nekonvenčného shooting brake-u a vyrába sa v čínskej fabrike. My sme ho testovali vo vrcholnej výbave Shine s benzínovým Pure Tech turbomotorom s poctivými 180 koňmi.

Kombinácia shooting brake profilu kombi karosérie a zvýšeného podvozku robia z Citroënu C5 X produkt, ktorý je odlíšiteľný a nestráca na praktickosti. Auto pôsobí skutočne mohutne a masívne ale práve shooting brake tvar dodáva eleganciu.  Predná maska je typický nový Citroën s úzkymi denými LED pásikmi svetiel doplnená o veľkú optiku. Dve úzke strieborné lišty a logo značky, to je proste aktuálny dizajnový jazyk Francúzov. Aj tých s čínskym rodným listom. Čierna strecha a kovovo sivý lak sú skvelou kombináciou, ktorá pôsobí dospelo a vážne. Na zadnej hrane nájdeme malé krídelko, ktoré dáva bodku za celým shooting brake profilom. Treba uznať, že auto pôsobí reprezentatívne a neopozerane. Vďaka aj za veľké 19″ kolesá, menšie by sa tu stratili. Trochu nás ale mrzelo použitie matných čiernych plastov v prednom a zadnom nárazníku, ktoré pôsobia lacno a vekom môžu ešte zošednúť. Inak ide o mimoriadne zaujímavo navhrnutý produkt pre ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť ale nie za cenu straty praktickosti.

Kabína sa nesie v tmavej a hneď prvý dojem je spojený s uvedomením si skutočne veľkého priestoru, ktorý ponúka. Rozložité gaučové sedadlá s vodorovným prešívaním sme už videli aj v iných Citroënoch a ide o skutočne pohodlnú „pohovku“. Zásadné bočné vedenie nečakajte, toto ale nie je žiadne športové auto, takže to až tak nevadí. Elektrické ovládanoie a masážna funkcia sú za príplatok. Prím hrá koža a piánové obklady. Samotný tvar palubnej dosky je ale pomerne jednoduchý a rovný s kvalitným 12″ displejom infotainmentu, ktorého grafike a reakciám nejde veľa vytknúť, avšak chvíľu si treba zvykať na jeho intuitívnosť. Plasty sú kvalitné a mäkké s decentnou štruktúrou a boky dverí skrášľujú drevené obklady. Celkový dojem z interiéru je skôr nenápadne luxusný a mohutný, ale nedostaví sa tu úplný wow efekt na prvý dojem. To asi ani nemalo byť účelom. Je to typ kabíny, v ktorej čím dlhší čas strávite, tým viac sa vám vryje pod kožu a budete sa v nej cítiť príjemne. Pred vodičom je head-up displej a tiež plne digitálny prístrojový štít, ktorý je skôr stroho minimalistický ale úplne prehľadný a dokonale plniaci svoj účel. Nechýba Apple ani Android konektivita, parkovacie kamery a dosť dobrá navigácia. Adaptívny tempomat, vyhrievanie volantu a proste všetko, čo auto tejto kategórie má mať. No hlavne, obrovský vnútorný priestor. Vpredu je dojem toho, že sedíte vo veľkom aute umocnený širokým stredovým tunelom s masívnou lakťovou opierkou s piánovým lakovaním v okolí voliča prevodovky. Tu je priestor nekompromisne štedrý a rovnako tak je to aj vzadu. Pasažieri tu majú kráľovské pomery pre pobyt svojich nôh a aj tri dospelé osoby tu vo vysokom komforte absolvujú dlhú trasu. Takže toto je skutočné, päťmiestne kombi bez kompromisov s veľkým 545 litrovým kufrom. A to je presne to, čo od kombi chcete. V tomto prípade teda máte štýlový shooting brake, avšak bez typických neduhov tohto typu karosérie. A za to treba Citroënu zatlieskať.

Pod kapotou tohto auta pracovali štyri benzínové valce s celkovým výkonom 133kW/181 koní a 250 Nm krútiaceho momentu. Nafta k dispozícii nie je, na výber je ešte slabší, 131 koňový benzín alebo silný hybrid. Stredná cesta sa tu javí ako tá povestná zlatá, keďže 181 koní je slušný výkon aj na rozhýbanie takto veľkého auta. Na stovke je za 8,1 sekundy, čo je samo osebe slušné a motor je aj dostatočne pružný. S piatimi dospelými na palube to nie je žiadna raketa ale dynamika je stále fajn aj vo vyššom tempe. Pri obsadení dvojicou je výkonu dostatok aj na bezpečné predbiehacie manévre. Motor spolupracuje s osemstupňovým automatom, ktorý pomáha pružnosti, avšak v nižších rýchlostiach a pri rozjazde pôsobí trochu nerovózne a trhavo, takže treba byť veľmi opatrný pri práci s plynovým pedálom. V stredných a vyšších rýchlostiach je to už ale v norme. Samotný motor má ale veľmi príjemný chod a to, že v ponuke nie je nafta vôbec nevadí. Aj tento benzínový motor v tak veľkom aute vie jazdiť za niečo cez 6 litrov, podľa štýlu jazdy a podmienok. My sme sa s dvojicou na palube a jazde v meste a na diaľnici v predpisovom tempe dostali na 6,2 litra, čo je skvelé. S ľahkou nohou by to šlo aj pod 6 a to už sú hodnoty, pri ktorých nafta už nie je veľmi vo výhode. Jazdné vlastnosti sú vyslovene komfortné a to dokonca aj na 19″ kolesách. Nárazy do nich sú pekne utlmené a tiež sa do kabíny neprenáša žiaden výrazný hluk. C5X ale nie je zrovna hračka na zakrútené okresky a najlepšie sa cíti na rovnej diaľnici.

Citroën C5 X je neopozerané a originálne auto a môžeme byť radi, že napriek výrobe v Číne ho značka importuje aj do Európy. Jeho kvalita tým vôbec netrpí. Dizjan možno nesadne úplne každému ale ruku na srdce, toto auto nie je úplná fleetová masovka a skôr cieli na zákazníkov so špecifickým a individuálnym vkusom. Benzínových 181 koní mu bohato stačí a naviac sú veľmi úsporné, čím predstavujú vážne ohrozenie naftových konkurentov. Najväčšiu výhradu máme voči prejavu automatu v nízkych rýchlostiach, avšak aj s tým sa dá postupne zžiť a pristúpiť na kompromis. Každopádne, toto auto stojí v nami testovanej výbave Shine akciových 37 490 eur s DPH, čo je vzhľadom k veľkosti, výbave, imageu a motoru super pomer hodnoty za peniaze.

Citroën C5 X PureTech 180 Shine

Motor R4 benzín
Objem 1588 cm3
Výkon 133 kW (181 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1650 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4805 mm
Šírka 2062 mm
Výška 1485 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1566/1930 kg
Batožinový priestor 545 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP) 6,5-6,6
Emisie g CO2/km 147-149