Prvá jazda: Volkswagen Multivan už nie je to, čo býval, je iný

Volkswagen, teda jeho sekcia úžitkové vozidlá, spravil výrazný krok v tom ako vyzerá jeden z najpopulárnejších modelov za ostatné štyri generácie. Automobilka ukázala nový Multivan T7, ktorý bude mať úplne iné charakteristiky ako predchodca s označením T6.1. Je to z dôvodu priblíženia sa osobným vozidlom a využitia platformy MQB, aj keď brutálne upravenej.

Na R days som si vyskúšal dve verzie Multivanu. Jedna, tmavočervená s výbavou Style má pod kapotou dvojlitrový turbobenzín a druhá, oranžová Life dostala plug-in hybridné ústrojenstvo. V prvom rade však treba povedať, že vizuálne je nový Multivan omnoho menší ako predchodca. Na papieri to až tak nevyzerá, ale stvárnenie jednotlivých prvkov mu dáva akúsi ľahkosť a kompaktnosť. Už to nie je ten veľký Multivan ako to bolo doteraz, keď bol stále odvodený od pracovnej verzie Transporter. Už je to samostatný model, ktorý je osobný a aj sa tak chová na ceste.

Platforma MQB je naozaj veľmi výrazne modifikovaná a využíva aj hliníkové diely, ktoré znižujú hmotnosť. Takisto umožňuje použitie ústrojenstva s plug-in hybridným systémom pohonu.

To, čo sa podarilo prestupom z úžitkového vozidlá na platformu MQB je v prvom rade komfort pasažierov. Podvozok je naladený omnoho príjemnejšie a stratil akékoľvek užitkové maniere, ktoré mal ešte stále aj predchodca, aj napriek jeho nesporným kvalitám. Výrazným posunom vpred je aj samotný štýl tohto auta. Využíva sofistikované maskovanie svojej veľkosti a navonok pôsobí extrémne kompaktne na dokonca aj ľahko. Ľahko pôsobí najťažšia plug-in hybridná verzia. Dizajnovo sa Multivan dostal do úplne modernej sféry a to nielen zvonka, ale aj vo vnútri. Zvonka vidno adaptívne LEDkové svetlá IQ.Light, ktoré disponujú multiLEDkovým systémom, ktorý dokáže zmeniť svoje lúče tak, aby optimálne pokryli vozovku a zároveň aby neolepovali vodičov v okolitých vozidlách. V prednej časti Multivanu je jediným kontroverzným prvkom lakovanie mriežok v nárazníku. Ak by boli tieto mriežky čierne, tak by auto pôsobilo širšie a mohutnejšie ako keď sú vo farbe karosérie.

Zadná časť prináša niečo, čo Multivan doteraz ešte nikdy nemal. Vertikálne rozloženie svetiel je naozaj novinkou. Doteraz boli svetla vždy zvislo. A aj toto pridáva dojmu šírky vozidla v zadnej časti a tiež stavia Multivan do ešte osobnejšieho postoja.

Cesta k osobnému vozidlu je však omnoho viac zrejmá v interiéri tohto modelu. Nová generácia Multivanu predvádza ako blízko sa, v podstate úžitkové vozidlo, dokáže dostať ku osobným autám. Obe verzie, tak Style, ako Life majú v tejto špecifikácii 7 miest a posuvný stolík. Ten sa dá posunúť až medzi predné sedadlá. Takto môže slúžiť ako stredová konzola. Kým vzadu sa toho veľa nezmenilo, ani priestorovo, maximálne trochu utrpela šírka, vpredu je Multivan úplne nový a využíva tvary, ktoré sú naozaj zo sféry osobných áut a skôr má bližšie ku Golfu ako ku Transportéru T6.1.

Usporiadanie pred vodičom predvádza dve displejové sekcie, medzi ktorými je páka na voľbu režimu prevodovky. Predstavte si, že tá malá páčka z Golfu sa presťahovala do zvislej časti a je trochu väčšia. Obe výbavové verzie majú možnosť dvojfarebného interiéru, čo oživuje situáciu pre všetkých pasažierov.

Rozdiel medzi výbavami je nielen v páse, ktorý má verzia Style vodorovne na boku vo výške svetiel, ale aj v interiérovom obložení. Reálne však najviac cítiť rozdiel medzi elektrickými posuvnými dverami a dverami, ktoré majú len dovieranie. Podľa ucha sa zdá, že elektrické dvere majú aj lepšiu zvukovú izoláciu ako dvere bez elektrického ovládania, iba s dovieraním.

A teraz motory. Dvojlitrový benzínový štvorvalec ponúka výkon 150 kW (204 k) a je úplne dostačujúci na veľkú karosériu Multivanu. Naviac je spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a čo je najlepšie, tak táto verzia nemusí mať vysokú spotrebu. Reálne si vystačí s prídelom do 9 litrov na 100 kilometrov, ak sa k nemu vodič správa rozumne. Protipólom výlučne benzínového modelu je určite hybridný kus. Tento využíva plne platformu MQB a tiež má 1,4-litrový benzínový štvorvalec s elektromotorom a batériou, podobne ako každý iný plug-in hybrid na MQB. Tento motor je spojený so 6-stupňovým dvojspojkovým automatom. Reálne, na jedno nabitie batérie s kapacitou 10,4 kWh, prejde aj viac ako 40 kilometrov pri použití v bežných podmienkach. To je dosť, avšak treba uznať, že dvojlitrový motor sa ku autu hodí ešte viac.  Jedno je však jasné, väčšina kusov bude mať určite pohon dvojlitrovým naftovým agregátom, ktorý bol najobľúbenejším už v predchádzajúcich generáciách modelu.

Multivan sa teda zmenil. A zmenil sa smerom ku výraznejšiemu osobnému štýlu, čo ho pasuje za ideálne rodinné auto pre početnejšiu rodinu, ktoré sa zmestí bez problému do akýchkoľvek garážových miest. Základná cena Multivanu je 40 908 eur s DPH, pričom tieto dva kúsky mali o niečo rozšírenejšiu výbavu. Oranžový Multivan Life je za 75 624 eur s DPH a bordový Multivan Style s dvojlitrovým turbobenzínom stojí 79 776 eur s daňou.