Prvá jazda Mercedes EQS SUV: Planetárny komfort cestovania

Mercedes rozširuje svoju ponuku elektromobilov ďalší kúsok. Na náš trh sa dostáva model EQS SUV, ktorý je už podľa označenia jasne odvodený od veľkého EQS s dĺžkou viac ako 5 metrov. Nie je menší, čo sa týka priestoru, a ponúka až 7 sedadiel. Aké toto auto vlastne je som si skúsil v rámci prvých jázd vedúcich z Bratislavy cez Mikulov a Pezinskú babu naspäť do Bratislavy.

Pred štartom len úvodný brífing a niekoľko základných parametrov. To, čo o aute potrebujete vedieť je zhrnuté v týchto číslach:

108,1 kWh – netto kapacita batérie
0,20 – koeficient aerodynamického odporu najrozumnejšie nakonfigurovanej verzie
2,8 t – prevádzková hmotnosť
4,7 s – zrýchlenie EQS 580 SUV na stovku
10 stupňov – maximálne natočenie zadnej nápravy (štandard 4,5 stupňa)
660 km – maximálny dojazd modelu
97 % – účinnosť nového elektormotora (pribudli 3-4 percentá)

Štartujem a ako spolujazdca mám kolegu Tomáša z Pravdy. Prvý úsek si beriem na starosti ja a idem na EQS 580 SUV. Auto zvonku príliš nekričí, lebo má štandardnú čiernu metalízu, pričom ani disky nie sú nejako extrémne. Majú síce priemer 22 palcov a šírku pneumatiky 265 mm, ale stále sú nenápadne. O to väčší šok prichádza v interiéri, po preskúmaní čelnej masky a svetiel Digital Light schopných zobrazovať piktogramy priamo na ceste. Interiér bielej farby s neskutočne prevedenými drevenými obloženiami s hliníkovými intarziami pôsobí naozaj honosne a luxus veru nechýba. Predné sedadlá sú v znamení komfortu aj napriek balíku AMG zvonka. Balík AMG tiež zasahuje volant s dotykovými ovládačmi a 6 ramenami. Prečo má 6 ramien? Aby bolo jednoduchšie, bez výrazného dlhého pohľadu, nájsť jednotlivé tlačidlá.

Predný rád sedadiel vyzerá komfortne a na priestor sa nesťažujú ani pasažieri v druhom rade. Naschvál hovorím o druhom rade, lebo tu je aj tretí rad, ktorý je dostupný po elektrických tancoch jednotlivých častí interiéru pri sklápaní stredného radu. Automobilka naozaj ukázala všetky tromfy a jedným z nich by mal byť aj veľký displej Hyperscreen s jedným krycím sklom združujúcim 3 samostatné zobrazovacie plochy. Toto som si vyskúšal už v EQS a musím uznať, že mne sa viac hodí štandardné usporiadanie lacnejších a menej výkonných alternatív.

V Bratislave nulujem palubný počítač a vyrážam na Dé-dvojku smerom na Moravu. Na hraniciach ukazovateľ spotreby ukazuje niečo tesne nad 30 kWh na 100 km. Pri rýchlostiach na hranici legálnych limitov a plnom kúrení, doplnenom o vyhrievanie sedadiel a masáž je to slušná hodnota, ak zoberiem do úvahy veľkosť, čelnú plochu a hmotnosť auta.

Na diaľnici sa stále bavíme o komfortnej jazde a príjemnom pocite vďaka podvozku so vzduchovými vankúšmi a natáčaním zadnej nápravy až to extrémnych 10 stupňov, čo je ale príplatková výbava. Štandardom je natočenie o 4,5 stupňa.

Druhé auto, do ktorého presadám a nechávam sa viezť je znova rovnaký vkus, ale tentoraz so sivou farbou a trochu horšou výbavou. Tmavý interiér je možno praktickejší, ale EQS SUV si určite zaslúži bledé farby vnútra, ktoré vytvárajú dojem ešte masívnejšieho priestoru s úplne najviac luxusnými doplnkami.  Ako spolujazdec skúšam, čo dokáže displej v tejto časti. Nie je toho úplne veľa, ale viem pustiť masáž, dokážem sledovať terénne atribúty jazdy a ak auto stojí môžem si zahrať niektorú vstavaných hier. Mám pocit, že EQS SUV má možností omnoho viac ako nízke EQS. Je to však záležitosť verzie softvéru. A na strednom displeji zase viem zmeniť zvuk doprevádzajúci jazdu. Možnosť so zvláštnym označením „Čulý tok“ je asi najlepšia voľba.

Ďalšie presadnutie znamená modrú farbu, auto s rovnakou špecifikáciou pohonu a jazdy mimo diaľnic. Tu sa dá pohybovať, bez akýchkoľvek brzdení mysle a premávky, až s hodnotami 23 prípadne 25 kWh na 100 kilometrov. Nízke ťažisko by síce mohlo znamenať aj dobré jazdné vlastnosti v zákrutách, ale nie je to úplne tak, veď EQS SUV má 2,8 tony a na jazdu v zákrutách sú lepšie predsa iné alternatívy. Toto auto je hlavne o komfortnej a príjemnej jazde s dostatkom výkonu v prípade náhlej potreby.

Po finálnom presadnutí do posledného EQS 580 SUV ma čaká šprint na Pezinskú babu. Jasné, s EQS DUV sa dá ísť rýchlo, ale cítite akúsi neochotu a odpor, lebo na to auto rozhodne stavané nie je. Je stavané práve na cestovanie v luxuse a komforte. Športové vlastnosti tu hľadať netreba aj napriek častej voľbe balíka AMG.

Vo finále sa dostávam na miesto spolujazdca v EQS 450 4Matic SUV, ktoré má nižší výkon motora a stojí menej ako 180 000 €. Táto verzia je výkonovo úplne dostačujúca, lebo zvláda stále šprint na stovku za 6 sekúnd. Je rovnako ťažká a rovnako ďaleko zájde, ale má v štandardnej výbave iný interiér. Má usporiadanie displejov ako ostatná trieda S, čo mne osobne viac vyhovuje a nechytá to až tak veľmi prach.

Po návrate konštatujem, že Mercedes spravil veľmi zaujímavé luxusné SUV, ktoré má hmotnosť ako Hviezda smrti zo Star Wars (vtip), ale ako samotné vozidlo je zárukou toho, že po prejdení určitej vzdialenosti budete v aute menej unavení ako v športovo zameraných modeloch. Toto auto rozhodne nie je o naháňaní desatín sekundy.

A akú verziu by som si zvolil ja? EQS 500 4Matic SUV s výkonom 330 kW (450 k), s balíkom Electric Art, smaragdovou zelenou farbou, 21-palcovými diskami (SA-19R) a interiérom v kombinácii nevskej sivej a biskajskej modrej. Samozrejme by vo výbave bolo 7 miest (1920 eur naviac).