Test DS9 E-Tense 4×4: Návrat do exkluzívnej sekcie

Povedzme si trochu histórie, francúzska automobilka DS Automobiles vznikla odlúčením od pôvodnej automobilky Citroën. A tá mala na poli vozidiel vyššej strednej triedy svoje pevné miesto. Z minulosti stačí spomenúť prvý model DS, ktorý sa datuje do päťdesiatych rokov a jeho úprava zachránila Charlesovi de Gaulle život, ale aj hranatý XM, či najnovšiu a ostatnú kreáciu v tomto svete, C6. DS9 je pokračovateľom tejto tradície, aj keď už pod novou značkou a s novými kvalitami materiálov.

Niektorí chcú určite argumentovať, že vozidlo je postavené na predĺženej platforme strednej triedy, čiže na predĺženom Peugeote 508. Môžu. Nebudú ďaleko od pravdy. Ale to predĺženie spôsobuje, že veľkostne je DS9 na úrovni Audi A6, či BMW radu 5 a Mercedesu triedy E. To znamená znova vyššiu strednú triedu bez ohľadu na to, čo si niektorí myslia. Ja som si vyskúšal asi najlepšie vybavenú a najvýkonnejšiu alternatíve ponuke. A spoiler alert, je fantastická.

DS9 je elegancia IRL

Pozrite sa na toto auto. Svojím vzhľadom evokuje príbuznosť s ostatnými modelmi automobilky, ale prináša karosériu, ktorá je tým správnym korením pre portfólio. Sedan v ponuke automobilky DS chýbal a tým pádom odkaz do päťdesiatych rokov zatiaľ nežil. Ožil až s modelom DS9, ktorý má nečakané a zaujímavé detaily. Predná Maska DS Wings neprekvapí, ale na nižšej stavbe karosérie pôsobí ešte honosnejšie ako na väčších vozidlách.

To isté sa dá povedať aj o svetlách, ktoré predvádzajú tanečnú šou pri zapnutí. V každom svetlomete sú 3 otočné elementy, ktoré predvedú svoje choreografie. Môže to vyzerať ako zbytočnosť, ale luxus je väčšinou založený na zbytočných prvkoch, ktoré nemusia mať úplne praktický význam. Pozrite sa na ruku a ak tam máte hodinky s cenou nad 3 000 €, tak viete o čom hovorím. Je to o odmenení samého seba niečím špeciálnym. V reči automobilových drahokamov sú modely DS Automobiles presne týmito šperkami.

Vzadu je to ešte trochu komplikovanejšie. Zadné svetlá majú zaujímavý tvar pri svietení, vytvárajúci štvorcovú sieť otočenú o 90°, ale ešte zaujímavejšie sú pozičné svetlá na konci strechy, ktoré DS9 zdedila po svojom predchodcovi z päťdesiatych rokov. Taká malá blbosť a taký efekt to spraví. O schovaných kľučkách asi ani netreba hovoriť, tie už automobilka ponúka na všetkých vozidlách, okrem DS7. Teraz vážne. DS9 bude unikátom a v správnej farebnej kombinácii bude spôsobovať patričný rozruch.

Nebudeme si klamať, toto auto určite nepôjde na odbyt ako akákoľvek nemecká prémiová značka, ale o to bude jeho zjav unikátnejší. Dokonca aj so sivo-fialovou farbou, ktorú mal, či skôr má testovaný kus, dokáže zapôsobiť a ukázať, že toto auto predvádza luxus už na prvý pohľad. A robí to aj masívnymi zliatinovými diskami s priemerom 20 palcov, ktoré sú pre najvýkonnejší plug-in hybrid štandardom. Opticky auto možno trochu zmenšujú, ale aj tak je majestátnosť úplne prvé, čo pri pohľade na DS9 napadne.

Luxus aj na dotyk

Ak zvonku DS9 pôsobí honosne, tak Interiér je úplne z inej dimenzie. Prístrojovka síce využíva klasický princíp, ktorým disponujú už aj ostatné modely, ale treba uznať, že to je futurizmom, ale hlavne ani to nie je mínusovým bodom, lebo aj do DS9 prišlo prémiové spracovanie a pocit kvality, či až doteraz nevídaného luxusu. Ak hľadáte niečo podobné, čo sa týka spracovania, tak to vám neponúkne takmer žiadny iný výrobca. Špeciálnym povrchom odkladacej schránky, ktorý je na dotyk ako koža to len začína a končí to rafinovanými tvarmi napríklad ovládačov okien v strede okolo ešte štandardnej páky.

Označenie páka je trochu zavádzajúce. Nie je to štrbina, čo Stellantis pchá do každého auta. Je to Lochneskyn krk s hlavou, vynárajúci sa z hlbín jazera. Je to najlepší ovládač prevodovky, ktorý automobilka a aj jej sestry vôbec mali. Keď už som začal prístrojovou doskou, tak budeme pokračovať. Pred vodičom je digitálny panel, využívajúci znova natočené štvorce a rovnaký štýl má aj displej v strede. Má trochu väčšiu uhlopriečku, ale systém pod ním je stále ten istý, ktorý občas môže spôsobiť, že už bol predstavený pred určitým časom. Pri používaní to vôbec nevadí a dôležité je, že DS9 disponuje aj pripojením Apple CarPlay, alebo Android Auto. Síce káblovým, ale mobil viete mať aj s káblom pekne schovaný v priečinku s masívnymi rozmermi.

To, čo ako vodič oceníte je tlačidlové ovládanie niektorých funkcií a samotný dizajn interiéru. To je jednoznačné. Ale ešte viac oceníte brutálnu prednú sedačku s absolútnym komfortom sedenia. Okrem dobrého tvaru disponuje aj vyhrievaním, čo neprekvapí, ale aj ventiláciou a masážou. Masáž je presne tá, ktorá je aj v ostatných modeloch koncernu a to znamená len tie najlepšie hodnotenia. Reálne je jediným mínusom slabšia výhrevná schopnosť sedadiel. Použitie naozaj kvalitnej hrubej kože a špeciálnej peny sedadiel znamená, že ani na najvyššom stupni vám nehorí zadok a chrbát.

Ak vpredu DS9 predvádza komfort, vzadu je to rovnaká pesnička. Miesta je dosť na kolená aj na hlavu, podobne ako v ostatných autá v tejto veľkosti. Aj tu sú však miesto klasických sedadiel pohovky s možnosťou ventilácie a kúrenia. Ak sklopíte stredovú lakťovú opierku, tak nájdete ešte dodatok s ovládaním masáže. Dá sa interiéru niečo vytknúť? Azda jedine to, že je trochu fádny čierny a nemá to kruté červené čalúnenie z letákov. Čierna je stávka na istotu a červená je ukážka extravagantnosti.

Treba toľko výkonu?

DS9 môžete mať buď s PHEV, alebo s PHEV. Klasická benzínová alternatíva už v našom svete asi nemá miesto a aj keď sa spočiatku vyrábala, tak už jednoducho dostupná nie je. Je to síce škoda, ale druhá vec hovorí, že takto môžete mať pohon všetkých štyroch kolies a extrémny výkon 265 kW (360 k). Kým som nejazdil na snehu, tak mi štvorkolku nebolo treba. Zobrazenie tokov energií na displeji naznačovalo, že v štandardnom jazdnom režime, na elektrickú energiu, je DS 9 výhradne zadokolkou.

Celý čas si hovorím, že štvorkolku by mi ani nebolo treba a radšej by som zobral alternatívu s pohonom prednej nápravy a trochu väčšou kapacitou batérie. Ale potom som sa dostal na zasnežené plochy a zľadovatelé cesty a zrazu sa moja mienka upravila. Nie kvôli bezpečnosti, ale kvôli tomu, že keď adekvátne narábam s akcelerátorom, tak auto dokáže pripojiť zadný motor s razanciou, že sedan dokážem na chvíľu rozhodiť bokom. Možno si poviete, že to je pri takejto veľkej limuzíne blbosť, ale zábava to je, to mi verte.

Celkový výkon prichádza ako kombinovaná suma toho, čo ponúka 1,6-litrový štvorvalec, elektromotor vpredu, ale aj elektromotor vzadu. V realite sa ani nezdá, že by DS9 mala až takéto hodnoty. Neberte to zle, výkonu je stále dostatok, ale pocit z 250 kW (340 k) v BMW 540i, ktoré ma 6-valec a kľudne pohon všetkých 4 kolies je úplne iný ako v DS9. Je to aj celkovým nastavením francúzskeho auta na komfort a na pohodlnú jazdu. Ani 20-palcové zliatinové disky nedokážu zhoršiť pocit na palube. Všetko je príjemné a hydraulické dorazy robia svoju robotu naozaj bravúrne. Vlastne celý podvozok je veľmi komfortne schopný.

No a ku komfortu sa ešte pridáva ticho pri jazde na elektrickú energiu. Batéria s kapacitou 11,9 kWh je použiteľná na 53 kilometrov podľa normy a testovacieho cyklu WLTP. Ale v reálnom svete sa dá na nabitie prejsť do 30 kilometrov. V zime. To hovorí o slušných schopnostiach modelu. V prípade nenabíjania je možné jazdiť s kombinovanou spotrebou 7,6 litra po diaľnici. Mimo diaľnic sa dá jazdiť aj pod 7 litrov. Stále majme na pamäti, že DS 9 je dvojtonové auto s dĺžkou 5 metrov. A tým pádom sú hodnoty spotreby veľmi dobre.

Vyššia stredná s prémiovým nádychom

Komu sa DS9 približuje najviac? Asi ostatným plug-in hybridom vo vyššej strednej triede a nutne s prémiovým zameraním. To znamená BMW radu 5, konkrétne 530e, Audi A6 eTFSI s nižším výkonom, prípadne Mercedesu. Svoje by mohol povedať aj Lexus, ale ten je o nabíjanie ochudobnený. Je to výhradne full hybrid a model ES je iba s pohonom prednej nápravy. Inak by bol úplne presným opozitom DS9. Čiže ak by sme k cene Lexusu prirátali 20-tisíc za PHEV a 5-tisíc za elektromotor vzadu, tak… Vlastne to je jedno. DS9 má extrémne veľa štýlu a jediným temným bodom je zjavne malá nádrž. No a ešte je na diskusiu cena. Tento kus je za 85-tisíc eur. Ale má všetko, čo DS9 mať môže.

DS9 E-tense 4×4 360

Motor R4 benzín+2x elektromotor
Objem 1598 cm3 batéria 11,9 kWh
Výkon Benzín: 147 kW (200 k) pri 6000 ot/min
Elektro: 81,2 kW (110 k) vpredu/83 kW (113 k) vzadu
Celkovo: 265 kW (360 k)
Krútiaci moment Benzín: 300 Nm pri 3000 ot/min
Elektro: 320 Nm vpredu/166 Nm vzadu
Celkovo: 520 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4934 mm
Šírka 1932 mm so sklopenými zrkadlami
Výška 1460 mm
Rázvor osí kolies 2895 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2048/2420 kg
Batožinový priestor 510  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h (EV 135 km/h)
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Spotreba (WLTP) 1,8 l/100 km (15,5 kWh/100 km)
Emisie g CO2/km 41