Test Honda Civic Advance: Najviac analógový digitál

Honda má už na trhu jedenástu generáciu modelu Civic. Je dostupný, teda u nás, iba s hybridným dvojlitrom, alebo ako Type-R. Hybridný dvojliter je teda vlastne jedinou civilnou možnosťou. A Honde sa s týmto autom podarilo spraviť najanalógovejšie auto digitálnej doby. Jazdí dobre, vyzerá obstojne, má presne také jazdné vlastnosti ako by ste čakali a ovládanie je práve analógovejšie ako by ste čakali.

Nová Honda Civic dokonca získala na Slovensku aj titul Auto roka 2023, ak vám to spraviť radosť, ale to nie je tá najzákladnejšia charakteristika vozidla. Tou je predsa slušný výkon a nízka spotreba. K tomu sa ale ešte dostanem, najskôr si poďme pozrieť, čo vlastne Civic ponúka.

Civic nie je hatch, ale lift

Áno, jasné, všetci hovoria v nižšej strednej triede, alebo segmente C, ak používate novšie označenia, o tom, že auto je výborným hatchbackom. Je to však úplne tak, Civic si vzal na seba inú podobu a odel sa do kabát liftbacku. Nie je to žiadna novinka a stalo sa to už je v minulej generácii. Výhodou liftbacku je, že pôsobí dynamickejšie Civic je napríklad až prekvapivo nízky.

Najvyššia výbava Advance je spojená s mnohými prvkami, ktoré inak dostupné nie sú. Jedným z nich je napríklad adaptívny systém predných svetlometov. V praxi fungujú svetlá celkom rozumne a nikomu nerobia problém, ani vodičovi, ani ostatným vodičom okolo. Nie je to ešte sekcia prémiových vozidiel s dokonalými vyrezávaniami, ale aj tak je práve tento systém veľmi príjemný a dobre použiteľný.

Výraznou zmenou prednej časti oproti predchodcovi je fakt, že je o niečo konzervatívnejšia. Vlastne celé auto je aké si nenápadnejšie, ale nemožno mu uprieť dynamické detaily a dokonca aj niektoré línie zo sekcie elegantných. V prípade tejto výbavy má Civic elegantnú líniu, čo ide v chrómovom prevedení nad oknami z bočného pohľadu.

Zadná časť zase predvádza veľmi trendové prepojené svetlomety, ale nie sú prepojené svetelne, iba vizuálne. Veľmi dobre vyniknú v kombinácii s bielou perleťovou farbou karosérie. Vlastne je to možno jedna z tých najlepších farieb pre nový Civic. V čiernej by asi všetko zanikalo a jediné by kričali svetlomety.  Honda zostala, našťastie, pri relatívne rozumných rozmeroch zliatinových diskov a aj športová výbava, či práve táto exkluzívna, majú 18-palcové zliatinové kúsky, ktoré nie sú príliš obrovské.

Konečne!

Skôr než sa dostanem ku priestorovým pomerom, musím sa venovať displeju v strede prístrojovej dosky. Znova nie je príliš obrovský, je tak akurát, ale čo je hlavné, využíva úplne nový systém. Úplne nový je pre Civic, niektoré iné modely ho už dostali, ale je to výrazný skok vpred. Je rýchlejší, intuitívnejší a vyzerá omnoho dospelejšie. Dokonca sa snažil aj nadviazať bezdrôtové spojenie cez Apple CarPlay, teda aspoň sa opýtal, ale nejako sa to neudialo. Nevadí, stále je tu verný kábel a cez ten CarPlay funguje rovnako dobre ako Android Auto.

Nová prístrojová doska však prináša viac ako len samotný systém. Má výrazne horizontálne členenie a vytvára zaujímavú lištu spájajúcu výduchy klimatizácie. Získala šesťuholníkový profil a rovnaké prevedenie a dokonca aj v rovnakej výške má aj časť naľavo od volantu. Interiérová mágia prichádza po podobnom čine v HR-V. Ovládače sú rozumne poruke a samostatný panel klimatizácie je výrazným pozitívom celého stvárnenia.

Presvetlenie interiéru, v najvyššom stupni výbavy Advance, predvádza aj strešné okno. Má však aj elektrickú roletu, keby von vidieť nechcete. Predné sedadlá sa dajú považovať za komfortné s rozumnými možnosťami nastavenia. Možno v lete bude trochu na oštaru čierna koža, ale na to sa dá predsa zvyknúť a parkovať po slnku, nie proti slnku.

No a teraz poďme na to vážne. Pasažieri vzadu majú relatívne dostatok miesta, možno na hlavu je ho trošku menej, ale nič, čo by vadilo jedincovi do výšky 185 cm. Prijateľne vyzerá aj batožinový priestor s dostatočnou hĺbkou a možnosťou uloženia pár drobností ešte pod podlahu, veď aby nie, má predsa objem 410 litrov. Vlastne Civic je použiteľne veľké auto. Je to nielen tvrdenie pre pasažierov vpredu, ale aj pre tých vzadu a dokonca aj pre tých, ktorých chcete viezť v kufri. Vlastne nie, tam by mala ísť batožina, na tú je tiež priestoru dosť.

Nový hybrid – nové možnosti

Dobre, poďme na teóriu. Honda Civic má vlastne iba hybridný pohon, full hybridný bez možnosti nabíjania zo siete. No nie je úplne taký, na ktorý sme zvyknutí, lebo základom je síce dvojlitrový benzínový štvorvalec, ale ten má iba funkciu generátora, ktorý roztáča elektromotor. Oba motory uložené na spoločnom hriadeli a tým tvoria veľmi jednoduchý celok.

Civic sa teda snažiť čo najviac jazdiť na elektrickú energiu a aj sa mu to darí. Keď odhliadneme od celkového výkonu 135 kW (184 k), z čoho má motor 105 kW (143 k), tak môžeme povedať, že vozidlo je stále veľmi úsporné. Civic si dokáže vystačiť s naozaj nízkymi prísunmi paliva. V meste a mimo mesta, kde vo veľkom využíva hlavne elektrický motor bez nutnosti výrazného zapájania spaľovacieho agregátu sa dá držať na prísunoch okolo 5 litrov. Ak sa posnažíte, tak viete spotrebu stlačiť aj pod 4 litre. Diaľnice sú však tým miestom, kde spotreba jednoducho rastie. Vtedy funguje už iba benzínový agregát a dostáva sa na hodnoty nad 6,5 litra. Motor pritom dokáže fungovať v určitých režimoch v Atkinsonovom cykle.

No a keď už máme vyriešené koľko auto spotrebúva, tak je nutné vedieť ako jazdí. Podvozok je stavaný tvrdšie, čo favorizuje dynamickejšiu jazdu. Netrpí však komfort, ktorý je stále na prijateľnej úrovni. V zákrutách však Civic drží prekvapivo dobre a môže za to aj viacprvkové zadné zavesenie v štandardnej výbave. Práve v zákrutách vynikne reálny potenciál modelu a až v tom momente príde myšlienka, že aj verzia Type-R musí jazdiť fantasticky. Musí jazdiť ešte lepšie ako ktorákoľvek verzia Type-R doteraz.

Keď sa nad tým zamyslím a zhodnotím auto ako celok, tak viac výkonu mu vlastne netreba. Teda nie na bežné používanie. Ak chcete jazdiť naozaj dynamicky, tak stále máte tú jednu kráľovskú alternatívu za takmer dvojnásobok peňazí. Ale v bežnom svete má Civic so štandardným pohonom e:HEV dostatok výkonu a nie je vykúpený ani vysokou spotrebou paliva.

Rodinný ideál?

Ak hľadáte niečo relatívne kompaktné a dynamické, čo by nemalo vysokú spotrebu a s prehľadom by ste do toho vedeli vopchať celú rodinu, tak je Civic  vozidlom spĺňajúcim všetky podmienky. Nízka spotreba? Áno. Dostatok priestoru? Áno. Dynamika? Áno. Rozumná cena? Vlastne aj to. Takto vybavený Civic stojí pod 35 000 €, čo už pri súčasných cenách možno považovať za rozumnú ponuku aj vzhľadom na rozsah výbavy, ktorú ponúka stupeň s názvom Advance. Najnižšia cena je 29 890 eur a už základná výbava je obsiahla. Negatívami modelu, ktoré by sa na dali kritizovať je malá nádrž, ktorá po 450 km jednoducho skončí, má objem iba 40 litrov. Zvláštne je napríklad aj prepínanie prevodovky s veľmi špecificky prevedenými tlačidlami. Inak je Civic konzervatívnym modelom pre kohokoľvek s tradičnými požiadavkami na vozidlá.

Honda Civic e:HEV Advance

Motor R4 benzín+hybrid
Objem 1993 cm3
Výkon 135 kW (184 k) pri – ot/min elektromotor
Krútiaci moment 315 Nm pri – ot/min elektromotor
   
Prevodovka bezstupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4551 mm
Šírka 1900 mm (so sklopenými zrkadlami)
Výška 1408 mm
Rázvor osí kolies 2734 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1533/397 kg
Batožinový priestor 404 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP)

5,0

Emisie g CO2/km 114