Pitva japonských dvojičiek (Toyota GT86 a Subaru BRZ)

Toyota sa vrátila ku tomu, čo bolo naozaj dobré. Od čias Corolly piatej generácie s názvom GT86 vyrábala autá, ktoré boli športové, úspešné, ale tých bolo veľmi málo. Celica, Supra, napadá niekoho ešte niečo?

GT86 je niečo magické, malé kupé, ktoré nie je prežrané, tučné a prerastené zbytočným tukom, teda vlastne zbytočnými drobnosťami. A Subaru BRZ je to isté, len s iným znakom.

Pohľad pod kapotu ukáže štvorvalec. Nie, nehádžte flintu o žita. Je to boxer vyvinutý u špecialistu na toto usporiadanie, u Subaru. Prečo by mal byť boxer lepší ako klasický radový štvorvalec, alebo vôbec nepoužívaný V4? Ťažisko. Piesty sú pri boxeri dole a sú oproti sebe, takže je možné udržať ťažisko veľmi nízko. Čím nižšie ťažisko, tým lepšie ovládanie.

Parametre niečo sľubujú, 147 kW (200 k) pri 7000 otáčkach za minútu a k tomu porcia 205 Nm dosahovaných pri 6600 otáčkach motora. Nevyzerá to až tak presvedčivo ako sú z toho všetci nadšení. Trocha to však ozrejmí hmotnosť. Tá je iba 1230 kilogramov. To je toľko, čo mal Civic Type-R EP3, ktorý sme testovali. Prevodovka ponúka šesť stupňov a manuálne radenie. Samozrejme za príplatok možno použiť šesťstupňový automat.

Ďalším šokom je to, že to nie je auto, ako každé druhé. Má totiž poháňanú zadnú nápravu. Znova, ak neviete, prečo je pohon zadnej nápravy jednoducho lepší, tak to rýchlo vysvetlíme. Pri prednom pohone sa cez predok musí preniesť celý výkon a taktiež aj zatáčanie. Naviac je všetko vpredu. S pohonom zadnej nápravy má každá náprava svoju funkciu. Predná zatáča, zadná prenáša výkon. Plus bonusovo je lepšie rozdelenie hmotnosti. GT86 má tento pomer 53:47 v prospech prednej časti.

Kupé majú aj zhodné rozmery, tak stručne, dĺžka 4240 milimetrov, šírka 1775 milimetrov a výška iba 1285 mm. Tu je nutné spomenúť, že ťažisko je iba 475 milimetrov nad zemou. Lepší nástupca legendárnej AE86 ani pomaly byť nemohol.

Toyota GT86

Najviac špecifické budú pri oboch modeloch výbavy. Nanešťastie, nie všetky sa dostanú do Európy.

RC

Základom bude verzia RC. Tá neobsahuje nič, čo je len a len dobré. Je to také holoauto. Len to, čo naozaj treba. Takže zabudnite na všetko, čo bežne používate. Tak po poradí, základ je to naozajstný, plastové nárazníky, plechové 16 palcové disky, kúrenie (bez klimatizácie), gumový volant a gumová hlavica radiacej páky. Na druhú stranu má LSD – samosvorný diferenciál.

Kto by si také auto kúpil? Buď automobilový nadšenec, ktorý chce len podstatu auta, pretekár alebo niekto, kto ho bude tak, či tak upravovať. Cena je v Japonsku 1 990 000 yenov (19 445 eur).

G

Trochu viac výbavy bude mať označenie G. Pribudla manuálna klíma, dva reproduktory, hliníkové disky a lakované nárazníky. Cena 2 480 000 yenov, 24 229 eur za automat a 2 410 000 yenov, 23 545 eur za manuál.

GT

Do sféru luxusu sa dostáva druhá najvyššia výbava. Sedemnásťpalcové kolesá, chrómová koncovka výfuku, kožou potiahnutý volant, radiaca páka a dokonca aj ručná brzda sú doplnené hliníkovými pedálmi a na tachometri okrem bielej farby pribudol aj digitálny ukazovateľ rýchlosti. Klimatizácia už reguluje teplotu automaticky v dvoch zónach. Alarm stráži vozidlo a nastúpiť sa dá bez použitia kľúča. Počet reproduktorov vzrástol na 6. Za 2 790 000 yenov, respektíve 27 240 eur.

GT Limited

Limited ešte pridáva krídlo a možnosť viacfarebného interiéru. Takto vybavené GT86 stojí 2 970 000 yenov, 28 998 eur.

BRZ

Subaru to bude mať podobné a tiež ponúkne ortodoxnú verziu, bez zbytočností. Bude za 2 058 000 yenov, 20 094 eur. Oproti Toyote GT86 RC nebude mať vykradnutý interiér a ponúkne lakované nárazníky. Názov verzie bol stanovený na RA. Tu je však jedna odlišnosť, RA bude možné kúpiť aj v Európe, avšak skoro o 10 000 eur drahšie. A iba v UK.

Tu bude ale zaujímavé sledovať vznik verzie STI.