Lancia znova odštartuje svoju kariéru úplne novým modelom Ypsilon, ktorý vznikne ako prvý po 13 rokoch. Talianska automobilka doteraz predávala svoj jediný model už iba v domácom Taliansku, ale nová generácia modelu Ypsilon, výlučne na elektrickú energiu, má byť dostupná až u 70 dílerov po celej Európe.
Ypsilon rozhodne najskôr začne v domácom Taliansku, potom sa pridajú ďalšie krajiny, do konca roka to má byť Belgicko a Holandsko, pričom budúci rok, začiatkom, pribudne zase Francúzsko, Španielsko a Nemecko. Cieľom má byť mladšia klientela, čo v prípade Lancie znamená, že Ypsilon by si mohli kupovať ľudia medzi 40 až 45 rokmi. Na otázku aká veková klientela kupovala Lancie doteraz.
Ale vráťme sa k autu samotnému. Vznikne na platforme eCMF, ale na jej elektrickej odnoži. To prudko limituje použité komponenty. Lancia oznámila, že nový Ypsilon bude poháňaný motorom s výkonom 115 kW (156 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Bude využívať batériu s kapacitou 51 kWh brutto, ktorú z 20 na 80 % nabijete jednosmerným prúdom za 24 minút. Na plné nabitie má malý hatchback prejsť až 403 km.
Sú to údaje, ktoré sú veľmi podobné koncernovým bratom zo združenia Stellantis. Veď si treba spomenúť na Peugeot e-208 a Opel Corsa na elektrickú energiu. Tie, po modernizácii, využívajú veľmi podobné komponenty pohonu. Je trochu škoda, že Lancia pre tento model nemohla siahnuť po ešte väčšej batérií, ktorú má napríklad Peugeot e–308 a má kapacitu 54 kWh. realita je taká, že udávaná kapacita je v hrubom so všetkým a v netto stave má Lancia Ypsilon v rukáve len 48 kWh.
Ale to všetko ide stranou, lebo toto nemá byť auto na dlhé trasy, toto má byť mestské presúvadlo s extrémne luxusným prevedením. Má na to predpoklady, lebo už samotný dizajn hovorí, že aj napriek použitiu koncernových prvkov je stále Ypsilon samostatným modelom. Pozrime sa na to kriticky, Lancia vždy využívala komponenty iných automobiliek aj vo svojich najslávnejších rokoch. Takže to nie je novinka, ale tradícia.
Predná časť využíva adaptívne LED svetlá a denné svietenie v maske chladiča. To však má aj trochu iný účel ako len svietiť. Vyzerá totiž ako písmeno Y. A rovnako Y evokujú aj zadné svetlomety. Je v nich na ležato.
Logo automobilky sa ale na veko batožinového priestoru nedostalo, na ňom je iba široký nápis hovoriaci o príslušnosti k automobilovej značke a pod ním menší nápis hovoriaci zase o tom, ktorý model vás predbehol, alebo stojí na nabíjačke. Predpoklad je, že nabíjací konektor bude umiestnený štandardne vpravo vzadu ako na sesterských modeloch.
Talianska automobilka predviedla pre Ypsilon veľmi zaujímavý interiér s horizontálnymi proporciami prístrojovej dosky. Toto prevedenie má priniesť klasického ducha Lancie vďaka časti čalúnenej prístrojovej dosky a hlavne vďaka zamatu. Koža? Aj tá bude dostupná, ale Lancia je o niečom inom.
Prístrojová doska predvádza dva samostatné displej, jeden je pred vodičom a má už klasicky funkciu prístrojového štítu a druhý, v strede, dostal nové prevedenie informačno-zábavného systému. Pod označením S.A.L.A. sa skrýva systém nie nepodobný DS Iris a novým Peugeotom, ale aj Citroënom.
Na začiatok ponúkne automobilka špeciálnu sériu s názvom Cassina, ktorá vznikne v počte 1906 kusov a budem mať výraznejšiu farbu a iné špecifické prvky navrhnuté výrobcom nábytku. Otázka znie, že kto bude chcieť za podobne veľké auto zaplatiť viac ako 50 000 €. Ale určite sa pár zákazníkov nájde.