Test Peugeot e-208: Jeden z najlepších v hre

Pred pár týždňami sa nám do rúk dostal ďalší elektromobil, ktorým je v tomto prípade kompaktný Peugeot 208. Víťaz ocenenia auto roka 2020 sa v elektrifikovanej podobe nazýva e-208 GT a ponúka veľmi pekné tvary, slušnú výbavu a vďaka 136 elektrickým koňom pod kapotou aj nadpriemernú dynamiku.

Všetky nové Peugeoty vyzerajú odvážne a originálne a to je samozrejme aj prípad e-208. Modrá farba mu svedčí a čierne lemy blatníkov sú tiež super ťahom, dodávajúcim šmrnc a dojem robustnosti. Krásne predné svetlá so zvislými dennými LED pásmi nájdeme aj na iných Peugeotoch a aj tu vyzerajú skvelo. Pekným prvkom je aj mrežovanie prednej masky vo farbe karosérie, teda v tomto prípade modrej. O elektrifikácii informuje malá plaketa e na treťom stĺpiku. Konektor nabíjania sa nachádza nad ľavým zadným kolesom. Vzadu nájdeme tiež originálne tmavé svetlá so zvislými LED pruhmi, prepojené čiernou linkou. Tá spolu s čiernym difúzorom v nárazníku karosériu pekne farebne predeľuje. Rovnako tak má e-208 aj čiernu strechu a lemovanie okien. Samotný profil karosérie je skôr širší a nižší a tak sú tu aj písmenká GT v názve na mieste, pretože tento malý Peugeot jednoznačne pôsobí športovým dojmom. Dopomáhajú tomu aj 17” disky kolies s čiernymi lúčmi, obohatenými vrúbkovanou textúrou. Bez okolkov konštatujeme, že Peugeot 208 je jedným z najoriginálnejších áut vo svojej triede a elektrická verzia s dobrou výbavou a doplnkami to len potvrdzuje. Vlastne, na testovanom kuse by sme iba odstránili nálepky 🙂 Aj keď v tomto prípade boli ešte vcelku decentné a príliš nedráždili oko.

Kabína je na prvý dojem takmer až prémiová. Môže za to nápaditý a odvážný dizajn v spojení s kvalitne pôsobiacimi materiálmi. Máme tu náš obľúbený mini volant so sploštenou spodnou časťou a výborne padnúce sedadlá. Tie majú kožené boky a šedé štruktúrované stredy. Navrhnuté sú špeciálne pre túto motorizáciu. Prešívanie modrou a zelenou niťou je prítomné nielen na nich, ale aj na dverách či prístrojovke. Zvyšok tvorí obklad v imitácií karbónu a čierne lesklé plasty. Všetko to ale spolu pekne ladí, tvorí originálny celok a nevyvoláva dojem prekombinovanosti. Aj tento malý Peugeot využíva i-cockpit, pred vodičom je teda skvele navrhnutý digitálny prístrojový panel. Ten sa vyznačuje vynikajúcou grafikou s viacerými možnosťami zobrazovania. Aj jeho ovládanie je intuitívne a zvyknete si naň ľahko, náhľady sa prepínajú tlačidlami na volante. Graficky s ním ladí aj centrálny displej infotainmentu, ktorý tiež patrí medzi tie lepšie. Aj keď je pravdou, že v tomto modeli neponúka až toľko zákutí a podsekcií menu ako v drahších a väčších modeloch. Má pekne ilustrovanú navigáciu, parkovaciu kameru aj menu pre údaje o toku energie a nabíjaní. Jediné, čo nás zarazilo a donútilo sa trochu uškrnúť, bola dvojzónovo sa tváriaca klimatizácia. To znamená, že nastavovanie teploty je na strane vodiča aj spolujazdca, avšak v skutočnosti sa nastavuje aj tak iba jedna spoločná zóna. Celkovo má ale e-208 krásnu kabínu. Donekonečna vychvaľované piánové klávesy nechýbajú ani tu, rovnako tak kompaktný volič jazdných režimov. V tomto prípade vybavený režimom B pre dobíjanie rekuperáciou pri brzdení a spomaľovaní. Priestorovo je na tom elektrická 208 adekvátne svojej triede. Žiadne úchvatné čary sa tu nedejú, ale priestornosť kabíny ani neurazí. To znamená, že vpredu sú v poriadku obaja pasažieri, vzadu je to pri dospelých už trochu kompromisné aj keď stále úplne použiteľné. Objem batožinového priestoru 311 litrov je tiež úplne fajn a na mestské auto bohato stačí.

Samozrejme, tou najdôležitejšou časťou tohto auta je pohon. Elektromotor poháňa predné kolesá a má 100kW/136 koní a 260Nm. Auto váži síce takmer 1,6 tony ale aj tak je dynamika nadpriemerná. Na stovke je za 8,1 sekundy, čo je samo osebe slušná hodnota. Pocitová dynamika je ale ešte lepšia, najmä v režime Sport pri absolútne bleskovej odozve plynového pedálu. Batéria ma kapacitu 50 kWh a váži 350 kg. Jej využiteľná kapacita je ale o niečo menšia, konkrétne 45 kWh. Už asi chápete tu pohotovostnú hmotnosť. Tak či onak, na dynamiku sa vskutku sťažovať nemožno, jedine ak by na maximálnu rýchlosť 150 km/h. To je ale normálne pri všetkých elektrických autách. Spomeňme ešte, že jedinou voľbou prevodového ústrojenstva je bezstupňový automat. Maximálny dojazd tohto Peugeotu by sa mal pohybovať okolo úrovne 340 km. To sa nám ale dosiahnuť nepodarilo. Reálnejšie znie hodnota okolo 300 km, čo je stále výborný údaj, jeden z tých lepších pri elektromobiloch. Skvelou vlastnosťou ale je, že samotná batéria je vyhrievaná a tak aj pri mrazivom počasí jej využiteľnosť neklesá až tak drasticky. Rozdiel oproti teplému letnému počasiu tu ale určite je a tak sme si istí, že aj spotreba by v lete bola o niečo nižšia. My sme totiž e-208 testovali v čase silných mrazov. To v praxi znamenalo spotrebu okolo 17kWh pri prevažne mestskom jazdení. To nie je vôbec zlé, pretože aj v takto studenom počasí a v meste je použiteľný dojazd zhruba 270 kilometrov pri štandardnom režime. Prepnúť do režimu Eco a vypnúť si kúrenie v zime vážne nechcete. Peugeot e-208 podporuje aj nabíjanie výkonnou 100kW nabíjačkou, avšak iba do určitej hladiny nabitia. Čím viac je batéria nabitá, tým nabíjací výkon klesá, aby ju šetril. Tak či onak, na takto výkonnej nabíjačke viete nabiť z 0 na 80% za približne 30 minút, čo je skvelý údaj. Nad 50% hodnoty nabitia však výkon citeľne klesá a nabiť sa z 50 % na 90% trvá takmer 45 minút. Bežne viete auto nabíjať aj 7,4kW wallboxom na domácej sieti, tu však plné nabitie trvá 7,5 hodiny. Ak ale máte dom a nabíjate cez noc, nie je to problém. Každopádne, ak máte v okolí dostatočne hustú a výkonnú sieť rýchlonabíjačiek, je e-208 vynikajúcim mestským elektromobilom pre 21.storočie. Ak máte dom, tak ich vlastne ani nepotrebujete, pretože auto nabijete v noci a jeho dojazd aj v zime je úplne bohato dostačujúci na každodenné použitie. Ak chcete ale vyraziť na dlhšiu diaľničnú trasu, jednoznačne musíte precízne kalkulovať dojazd a naplánovať si nabíjačky na trase. Podvozkovo je tento Peuegot taktiež prekvapivo schopný aj na dynamickú jazdu. Naladenie tlmičov je zdravým kompromisom medzi mäkkým a tvrdým, čo v praxi znamená fajn filtrovanie nerovností v meste a sebaistotu aj pri rýchlejšej jazde a náhlych zmenách smeru. Pri športovej jazde vám ale bude chýbať zvuk motora, avšak bleskurýchla reakcia na stlačenie plynového pedálu vám ho vynahradí.

Peugeot e-208 je celkom určite jedným z najlepších a tiež aj najkrajšie nadizajnovaných mestských elektromobilov na trhu. Má slušný dojazd v každom ročnom období a teplote a nami prezentované údaje treba brať s miernou rezervou, keďže v teplejšom počasí by určite boli ešte o niečo lepšie. Auto má veľmi sympatický a odvážny vzhľad, rovnako tak kabína dýcha nápadmi a závanom prémiovosti. Na prvý pohľad zarazí hlavne cena takmer 34 tisíc eur s DPH za testovaný kus. Jasné, za malé auto je to extrémne veľa, avšak toto je elektromobil a cenovka je adekvátna aj pri porovnaní s konkurenciou.

Peugeot e-208 GT

Motor Elektromotor
Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100 kW (136 k)
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka Automatická s pevným prevodovým stupňom
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4055 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1430 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1558/1910 kg
Batožinový priestor 311 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (komb)  do 16,9 kWh
Emisie g CO2/km 0