Mercedes-Benz GLS 450d 2024

Test Mercedes-Benz GLS 450d: Hip hop si vybral mňa

Mercedes-Benz GLS je najväčšie SUV od Mercedesu, ak nerátame niektoré špeciálne verzie Géčka v minulosti. GLS je jednoducho luxus na kolesách a nie je to len o verzii Maybach, existujú aj trochu štandardnejšie alternatívy, ktoré ale dokážu ponúknuť rovnaké parametre odkazujúce minimálne na hip hopovú scénu. A jeho modernizovaná verzia má rovnaké ambície ako tá pôvodná.

Ak ste niekedy videli klip Still D.R.E. od Dr. Dre a Snoop Dogga, tak viete, že narážam na lowridery a skákanie a všetko toto okolo. Áno, toto auto má špeciálne hydropneumatické E-aktívne ovládanie pohybu karosérie, ale zároveň jedným dychom dodávam, že vyslobodzovanie z púštnych dún nie je tou najlepšou funkciou. Posaďte sa, toto je Mercedes-Benz GLS 450d za takmer 160 000 € a je brutálny.

GLS áno, nápadnosť nie

Predstavte si, že máte obrovské auto, ktoré má na dĺžku 5,2 metra. Máte? Áno je to Mercedes-Benz triedy GLS, kľudne aj ako GLS 450d. Je to auto, ktoré rozhodne rozmermi vyčnieva spomedzi všetkých ostatných vozidiel. Jasné, sú aj extrémy trochu väčšie, ale kto si bude kupovať Escalade ESV? Mercedes GLS pôsobí obrovsky a maskovať tieto proporcie sa snaží sivá farba. Na jednu stranu sa snaží, na druhú stranu jej ostatné prvky hádžu polená pod nohy v tejto neľahkej snahe.

Aj keď by sa mohlo zdať, že so sivou bude GLS vyzerať menšie ako reálne je, stále tu máme masívnu prednú masku chladiča s bronzovo-chrómovými temnými lištami a enormným logom. Už chýba azda len mieritko na kapotu a všetko by bolo dokonalé. Ale nie, toto je verzia s balíkom AMG, takže tá musí mať športovejší vzhľad podporovaný tvarom spodnej časti nárazníka, ale aj obrovskými diskami s priemerom 23 palcov.

Mercedes-Benz GLS 450d 2024

Takto GLS nevyzerá nenápadne, ale ani nápadne. Je to vozidlo, ktoré s touto špecifikáciu nebude budiť výrazné vášne a výrazné závisti. Veď to stále nie je Maybach! Maybach s dvojfarebnou karosériou by určite susedom zdvihol obočie vyššie. Možno by sa dotklo línie vlasov.

Zvonku je jediným negatívnym bodom výbavy použitie schodíkov na bokoch. Nášľapy majú dve funkcie. Buď si na nich namlátite hubu, alebo si o ne zašpiníte nohavice. Ja som už naskakovanie do auta zvládol takým štýlom, že sa mi nepodarilo ani jedno, ale spolucestujúci, ktorý sa snažil vystúpiť práve cez tento schodík, chytil šmyk ako keby išiel cez Dobšinský kopec a nečakane narafal.

Priestor a vzdušnosť

Predstavte si, že máte takto obrovské auto a máte v ňom iba 4 sedadlá. Máte? To je Maybach GLS. V bežných verziách môžete mať sedadiel viac a v tomto konkrétnom kúsku až 7. Sú zaujímavé tým, že zadných 5 sa dá elektrický sklápať aj vyklápať, nie je to len elektromechanický princíp, ale Full elektrika na všetky atribúty. Je to cool, ale trvá to. Rovnako ako trvá nastupovanie do zadných kufrových sedadiel. Vadí to? Rozhodne nie! A rozhodne nevadí priestor.

Ak veziete iba trojicu pasažierov ako vodič, tak majú všetci kráľovsky miesta. Ak však pôjdete šiesti, po dvoch v každom rade, tak tí v strede sa budú musieť uskromniť a posunúť vpred, čo môže znamenať, že im bude zavadzať displej na každom z predných sedadiel. Majú ale aj tretí, ktorý až tak zavádzať nebude, lebo je na sklopnej lakťovej opierke. V treťom rade rozhodne nie je extrémny priestor, ale dá sa použiť lepšie ako v niektorých MPV.

Dobre a teraz sa vráťme do reality. Toto auto je obrovské a štvorica pasažierov má miesta nadmieru. Tí vzadu ku klasickému priestoru pridávajú a možnosť vyhrievania a ventilácie sedadiel, čo je aj vpredu téma dňa. Ďalším prvkom do bitky môže byť vyhrievanie lakťových opierok vpredu a stále dotykové ovládanie informačno-zábavného systému aj na touchpade s príjemnou oporou ruky.

Mercedes-Benz GLS 450d 2024

Toto auto je fakt výborné a nepotrebuje na to vertikálne stavaný displej. Horizontálny displej má proporcie veľmi podobné tomu, ktorým sa pýši aj model GLE, vlastne je úplne rovnaký. Tento interiér pôsobí síce menej moderne, ale stále si zachováva lištu na ovládanie klimatizácie. Po modernizácii je volant už ale výhradne s dotykovými prvkami a AMG verzia má až 6 lúčov, z ktorých 4 disponujú plochami na ovládanie všetkého potrebného, ale aj nepotrebného. 

Mal by som ešte spomenúť, že tento kúsok je vybavený aparatúrou Burmester s brutálnym zvukom, čo som si ale uvedomil neskôr, keď som zistil, prečo sa mi zvuk spočiatku nepáčil. Niekto, kto mal auto pred tým ako ja, navalil nielen basy, ale aj výšky úplne na maximum. Po korekcii sa zvuk násobne vylepšil a dosahuje úroveň podobnú šialeným vstavaným aparatúram v najdrahších vozidlách. Veď aj táto aparatúra niečo stojí. A stojí za každé jedno euro!

Čakal som údaje X7, napravil má štýl Mercedesu

Pod kapotou Mercedesu GLS 450d je mild hybridom podporovaný trojlitrový radový šesťvalec s celkovým výkonom 270 kW (367 k) a krútiacim momentom 750 Nm. Na záťah som sa spoliehal vždy a nikdy ma nesklamal. Nesklamal ma ani pri razantnejšej jazde, ale pri takej mi jednoducho chýba obratnosť. Lenže tu prichádza k slovu fantastický podvozok, aj bez nutnosti natáčania zadnej nápravy.

Hydropneumatický podvozok schovaný za názvom „E-aktívne ovládanie pohybu karosérie“ stojí síce 7 800 eur, ale znova je výbornou investíciou, aj ak nebudete testovať púštne duny a vyhrabávanie sa z nich. Má totiž jednu funkciu, ktorá samotné skákanie, taký hip hopový prvok, zatemní a zadupe do zabudnutia. Aspoň pre mňa.

Všetci ostatní majú z poskakujúceho GLS šou, mne sa omnoho viac páči nastavenie CV. To má, v slovenskom preklade, označenie Zákruty a môže hovoriť iba o jedinom. Auto zostáva komfortné, ale pridáva k tomu vyrovnávanie náklonu v zákrutách. Toto je dokonalý jazdný štýl pre GLS a aj GLS 450d.

Mercedes-Benz GLS 450d 2024

Väčšinu času síce trávim v režime Komfort, Sport mi ani nenapadlo používať a pri úplnom zvýšení v režime Off-road auto nepríjemné tvrdne, ale to sa dá čakať. V zákrutách ale prekonáva moje očakávanie. Možno nie je tak agilné ako BMW X7, ale stále sa dá spoľahnúť na vedenie stopy. Chýba mi trochu natáčanie zadnej nápravy. Ale určite mi nechýba dôvera v podvozok a až cítim, že extrémne veľké pneumatiky pri takejto jazde s GLS vážiacim bezmála 2 900 kg (údaj z technického preukazu) celkom trpia. Ich problém!

Kým ovládanie mi sadlo úplne perfektne a malú komunikatívnosť volantu, resp. žiadnu som predpokladal, viac ma prekvapila spotreba. Keď som sa veľmi snažil, dokázal som sa pohybovať za 7,5 litra, ale bežný priemer sa mal 9,1 litra na sto. Aj keď sa to zdá relatívne veľa, nie je to úplne tak, lebo musím brať do úvahy rozmery, hmotnosť, ale aj aerodynamický odpor GLS.

Možno konkurent z Mníchova by dokázal predvádzať aj menšie priemery, ale pri takomto aute mi dané hodnoty vôbec neprekážajú. Možno by som zvládol dostať priemer možno na 8,5 litra, ale chce sa mi to? Vôbec nie. Tak toto má byť.

Nezabudnite ten podvozok

Už špecifikovať si pre seba Mercedes-Benz triedy GLS je veľký zážitok. Máte toľko možností a toľko všelijakých verzií, vrátane spomínaného Maybachu, ale aj plnokrvnej alternatívy AMG. A tie všetky sú zbytočné. Nepotrebujete ich. Ak potrebujete GLS, tak vám rozhodne stačí radový šesťvalec spaľujúci naftu. Má nízku spotrebu, mamutí krútiaci moment, ale tiež výborne radiacu automatickú prevodovku.

Pri špecifikovaní sa môžete dostať kľudne aj vyššie ako testovaný kúsok za 157 368 €, ale nemusíte. Potrebujete vlastne len pár veci. Potrebujete vyhrievanie a ventiláciu sedačiek, potrebujete zadný zábavný systém, ale hlavne ten špeciálny podvozok a aparatúru Burmester. Bez nej by ste v golfovom klube mohli vyzerať ako lakomec. A to nechcete.

Chcete byť kráľom hip-hopovej hry. Presne v tomto aktuálny Mercedes-Benz GLS porazil všetky sériové autá. Takúto charizmu nemá dokonca ani Cadillac Escalade a už vonkoncom nie konkurenti z prémiovej trojice. Tí sú úplne inak zameraní. A neponúkajú zväčša záruku na 6 rokov, alebo 200-tisíc kilometrov a záruku mobility až 30 rokov.

Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic

Motor R6 nafta + MHEV
Objem 2989 cm3
Výkon Spaľovací motor: 270 kW (367 k) 
Mild hybrid: 15 kW (20 k)
Krútiaci moment 750 Nm 
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5209 mm
Šírka 1956 mm
Výška 1823 mm
Rázvor osí kolies 3135 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2615/3300 kg (v TP bolo 2860 kg)
Batožinový priestor 355/-/2400 l
Palivová nádrž 90 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
Spotreba (WLTP) 9,1/100 km 
Emisie g CO2/km 238