Ford Explorer zmení podstatu a formu, bude elektomobilom

Automobilka Ford ukázala najnovšiu generáciu modelu Ford Explorer, ktorý bude dostupný v Európe. USA si nechá svoj model, ale Európa už postupne prechádza na elektrickú energiu a Ford chce mať plne elektrickej portfólio tiež. Nový Explorer je teda prvou elektrickou lastovičkou zo spolupráce s koncernom Volkswagen. Spolupráca už funguje dlhodobo na poli úžitkových vozidiel, ale teraz sa pripája aj osobná elektrická doprava.

Nový Explorer už nie je importované SUV s dĺžkou viac ako 5 metrov, je to skôr klasický crossover s 4,5 metrami. Je o niečo kratší ako súrodenci z koncernu VW a má kratší zadný previs, ktorý trochu zmenšuje batožinový priestor na objem 450 litrov. To je zruba o 100 litrov menej ako má ID.4. Po sklopení zadných sedadiel sa dokáže objem dostať až na 1 400 litrov. Automobilka, ktorá vozidlo vyvíjala v Kolíne nad Rýnom, vozidlu prepožičala tvary naozaj evokujúce Explorer. Môže za to najmä predná časť so štítom, ktorý dostal veľmi podobný tvar ako má práve maska na obrovi z USA. Zadné svetlá sú zase stavané vertikálne a preto tiež evokujú túto zámorskú beštiu. Kolesá budú v ponuke s priemerom 18 až 21 palcov a na výber bude z niekoľkých farieb, z ktorých je asi najzaujímavejšia bude bledomodrá prezentačná. Medzi farbami je ešte strieborná, biela, sýta modrá a červená.

Interiér nového modelu Explorer na elektrickú energiu prichádza s niekoľkými zaujímavými detailami. Prvým z nich je použitie predných sedadiel so vstavanou opierkou hlavy, ktoré budú mať štandardne vyhrievanie a štandardne bude mať vyhrievanie aj volant zrezaný z viacerých strán. Pripomína takmer šesťuholník a má dotykové ovládanie, podobne ako ostatné modely v rodine postavenej na platforme MEB. Teda hovorím hlavne o Volkswagene, lebo Škoda Enyaq má klasické tlačidlá. Pred vodičom je menší z displejov zobrazujúci primárne rýchlosť a nad ním má svoj priestor časť pre audioaparatúru. Na tej Ford tradične spolupracuje s firmou Bang and Olufsen. Ešte väčším extrémom ako čokoľvek iné vnútri je stredový displej s možnosťou posunutia. Teraz si to rozmeníme na detaily. Displej má uhlopriečku 15 palcov a je možné ho o pár centimetrov vysunúť nahor, čím sa dá odhaliť priestor pre odloženie telefónu s možnosťou bezdrôtového nabíjania. Automobilka používa systém Sync 2 Move, ktorý má bezdrôtové zrkadlenie mobilných telefónov a tiež ovládanie všetkých detailov vozidla cez displej. Pod lakťovou opierkou sa zase nachádza obrovský odkladací priestor. Všetko hovorí o tom, že toto je dušou americké auto postavené pre európsky trh, ktorý už možno nebude chcieť spaľovacie agregáty. Teda, trh ich bude chcieť, ale legislatíva ich chce zakázať.

Vzhľadom na platformu MEB je možné predpokladať aj pohonné sústavy jednotlivých verzií. Ford hovorí o zadokolke a štvorkolke. Reálne by to mohlo znamenať použitie jednomotorovej verzie s výkonom 150 kW (204 k), alebo dvojmotorovej s výkonom 195 kW (265 k). Je tu aj možnosť použitia alternatívy z najvýkonnejších verzií, konkrétne tú dosahujúcu 220 kW (299 k). Z podobných modelov by však mohla byť aj batéria s kapacitou 77 kWh, ktorá by ponúkla dojazd viac ako 500 km. Pritom celková kapacita batérie je až 82 kWh, 77 je využiteľná. Ford hovorí o nabití vozidlá z 10 na 80% za 25 minút.

Auto by malo byť dostupné na našom trhu už niekde na prelome rokov, pričom v treťom kvartáli by sa mali otvoriť objednávkové formuláre pre širokú verejnosť. Hovorí sa, že základná cena modelu by mala byť niekde na úrovni 45 000 €.

Ford má však v pláne s autom šokovať. Nie úplne výzorom, ale skôr tým, že cestovateľka Lexie Alfordová (Lexie Limitless) podnikne práve na tomto modeli cestu okolo sveta. Bude to oživenie historickej cesty, ktorú absolvoval Ford Model T s Alohou Wanderellovou za volantom v dvadsiatych rokoch minulého storočia, čiže pred sto rokmi.