Test Mercedes-Benz GLC 220d: Viac tech pre menšie autá

Druhá generácia Mercedesu GLC nie je vlastne druhá generácia terénneho vozidlá tejto triedy od Mercedesu. Veď mu predchádzala trieda GLK, ktorá svojimi hranatými tvarmi spôsobovala okamžité mozgové prepojenie s veľkým G a vtedajším ML. Tentoraz, reálna druhá generácia GLC ukazuje viac oblých línií a vyzerá celkom konzervatívne, lebo je jedným z ťažiskových modelov automobilky, tu nie je priestor na experimenty. Nie je sa čomu čudovať, je dostatočne veľkým autom zvonka, ale aj zvnútra.

Z úvodnej ponuky štvorvalcových agregátov som si mohol vyskúšať dvojliter so slabším naladením, ktorý má 145 kW (197 k) a tradičnú 9-stupňovú prevodovku 9G-Tronic a pohon všetkých štyroch kolies. Pohon všetkých štyroch kolies je štandardom pre všetky verzie GLC.

GLC 220d s vizážou AMG

Vizuál nového GLC je modernejší ako bol predtým. Ale nedá sa povedať, že by boli tvary úplnou revolúciu. Sú to len línie s vylepšeniami, ale výraznými. Možno si to ani neuvedomíte, ale keď pri tomto GLC uvidíte to predchádzajúce, tak sa vám to predchádzajúce bude zdať zastaralé aj po modernizácii. Je to z dôvodu použitia nových technológií, novej masky, iných línií, ktoré sú stále odkazom na tie pôvodnej, ale prinášajú o niečo novšie prevedenie a prezentujú aktuálny dizajnový jazyk automobilky naozaj presvedčivo.

Predná časť má teda masívnu masku chladiča a nárazník zmenený balíkom AMG. To sú však všetko vedľajšie detaily. Hlavným hviezdnym obsadením sú totiž predné svetlá Digital Light. Tie dokážu poskytnúť rozlíšenie lúčov, ktoré nemohol predchodca ani len zamýšľať. Svietia brutálne a vykrajujú vždy len tú časť lúčov, ktorá by mohla oslepiť a nepríjemne pôsobiť na okoloidúce vozidla. V praxi to znamená, že vo svetelnom kuželi máte zrazu obdĺžnik a v ňom schované auto. Fakt perfektné prevedenie. Jedny z najlepších svetiel tento rok, rozhodne.

Na bočnom profile sa toho veľa nemení, stále je to forma hatchbacku, ale masívneho, čiže je to tým pádom SUV. To je taká klasika. Ale dynamickejšie je stvárnenia zadná časť, ktorá akoby klesala ešte skôr, ale nie tak skoro ako na kupé, tým by si Mercedes odstavil jednu populárnu verziu karosérie. Aj tu vidno súčasti balíka AMG vo forme veľkých zliatinových diskov s veľmi pekným tvarovaním a bez aerodynamických výstrelkov niektorých menších a nižších vozidiel značky.

Prechod dozadu ukazuje svetlá prepojené s čiernym pásom. Majú zaujímavú grafiku, ale nie sú výraznou dominantou. Znova tu je vidno prístup zmien balíka AMG, ktorý predvádza iný nárazník a ukazuje falošné koncovky výfukov. Vlastne, toto auto je zvonka nakonfigurované veľmi dobre, má nielen peknú vizáž, ale hodí sa mu aj perleťová biela farba. Pre odvážnejších by však mohla lepšie pôsobiť nejaká zaujímavejšia alternatíva z ponuky. Škoda, že Mercedes nemá v ponuke nejakú peknú výraznejšiu zelenú. To by som si vedel s aktuálnymi tvarmi predstaviť. Kombinácia by fungovala úplne skvele. Alebo teda aspoň hyacintová červeň s bledým interiérom, tá v ponuke je.

Viac miesta ako doteraz, ale pozícia ostáva

Autá rastú a zväčšujú svoje rozmery. Veď toto GLC je tak veľké ako kedysi bývala druhá generácia modelu ML. To, že má rovnaký výkon ako kedysi trojliter na naftu je až ďalšia záležitosť. O veľkostných pomeroch hovorí napríklad objem batožinového priestoru, ktorý dosahuje až 620 litrov, pričom je možné jeho objem posúvať sklápaním sedadiel a zmenou uhla operadla.

To, že veľkosť modelov sa zväčšuje je vidno najmä na zadných sedadlách. Vďaka štedrejšiemu rázvoru až 2 888 milimetrov ponúka GLC priestor naozaj nadpriemerný z pohľadu predchodcov tejto triedy u automobilky. Komfort podčiarkuje ešte štvorzónová klimatizácia a presklená panoramatická strecha. Vyhrievanie zadných sedadiel je asi jednoznačné, už pri pohľade na bohatú špecifikáciu modelu.

Nech sa sedí vzadu akokoľvek dobre, najlepšie miesto je vpredu. Len je otázka, či je to miesto vodičove, alebo spolujazdcove. Zásadný rozdiel medzi nimi nie je v tom, že jeden z nich auto riadi, ale najmä v tom, že stredová konzola je síce posunutá do priestoru spolujazdca a ten má trochu menej miesta, ale na druhú stranu vodičovi môže prekážať hasiaci prístroj umiestnený tam, kde si občas trafíte lýtko. To je však jediná výčitka smerujúca ku sedadlám. Inak sú výborné aj napriek absencií ventilácie. Tá logicky nemôže fungovať s alcantarovým stredom.

Nová trieda GLC je prvým SUV od Mercedesu, ktorý získal nové rozloženie displejov s najnovšiu generáciu systému MBUX. Tieto prvky vyzerajú fantasticky a pôsobia azda ešte honosnejšie ako Hyperscreen. Nechávajú totiž veľa miesta pre imitáciu dreva. Výhodou MBUX je nielen bezdrôtové zrkadlenie telefónov, ale aj použitie nulovej vrstvy v tejto verzii. V preklade to znamená, že väčšinu prvkov potrebných na ovládanie máte okamžite po ruke. Klimatizácia je kompletná, takisto máte na displeji aj ovládanie rádia, ovládanie navigácie a vlastne všetkého a pritom vám usporiadanie príde veľmi intuitívne a jednoduché. Dokonca až tak, že nemusíte využívať umelú inteligenciu vo forme hlasového asistenta. Aj keď aj ten funguje čoraz lepšie. Či skôr tá funguje čoraz lepšie. Umelá inteligencia má totiž ženský hlas.

Čakal som plug-in hybrid, dostal som niečo možno aj lepšie

Pôvodný plán znel otestovať verziu GLC 300de, ktorá má spojenie naftového motora a elektrickej sústavy s možnosťou nabíjania. Lenže situácia sa vyvinula inak a mám kľúčiky od GLC 220d, čiže od štandardného naftového motora s objemom 2 litre s výkonom 145 kW (197 k). Dopĺňa ho mild hybrid. Spoluprácu s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies som už spomínal. Vlastne tu autu naozaj nič nechýba a všetko je štandardne. Máš väčšinu nádrž s objemom 62 litrov, čo hovorí o reálnom dojazde viac ako 900 kilometrov. Sám som spravil na jednu nádrž až 930 kilometrov bez akýchkoľvek uskromnení. Priemerná spotreba bola pritom 6,3 l a ak som sa posnažil, tak som videl hodnoty aj tesne nad 5 litrami.

Nízke hodnoty spotreby sú možné aj napriek hmotnosti, prevádzkovej, v technickom preukaze. V príslušnom riadku má toto GLC 220d napísanú hodnotu 2,2 tony. Až teraz vám odpálilo dekel, stredne veľké SUV s hmotnosťou väčšou ako najväčší Sprinter. Je to naozaj veľká hmotnosť, ktorá ale nehendikepuje motor. Výkonu má dostatok aj napriek objemu 2 litre a absencia šesťvalca nie je závažný problém. Veď modely GLC sa vždy predávali najmä so štvorvalcami.

Vysoká hmotnosť nie je problémom ani z pohľadu podvozku. Má totiž príplatkový vzduchový systém a aj natáčanie zadnej nápravy. Stále však v rukách cítiť väčšiu hmotnosť, aj keď na komforte sa masívnosť modelu neprejavuje. Pri manévrovaní v meste je dokonca možné povedať, že toto auto je mrštné ako lasička a netvorí pocit extrémnej masy.

Vlastne treba povedať, že GLC má síce veľkosť ako mal kedysi model ML, ale je omnoho lepšie ovládateľné a pôsobí dokonca menšie ako reálne je. Stále cítiť hmotnosť, ale veľkosť sa akosi podarilo zamaskovať. A maskuje ju aj spotreba. Asi by som ešte pred pár rokmi nedokázal uveriť, že za 5,5 litra sa dá jazdiť s takto masívnym Mercedesom.

Viac technológií, viac veľkosti

Mercedes GLC naozaj predvádza najlepšiu stránku technologického vybavenia automobilky. Má všetky moderné vymoženosti a bezpečnostných asistentov celú plejádu, dokáže udržiavať pruh, udržiavať vzdialenosť, jazda je vlastne na niektorom zo štádií autonómnosti. Dôležité je však, že do tejto triedy sa dostal aj vzduchový podvozok a natáčanie zadnej nápravy, ktoré robia z auta úplne inú mašinu ako bola doteraz. Lenže armáda technológií má aj na svedomí posun ceny. Takto vybavené GLC sa už približuje ku 90-tisíc eurám (86 694 € s DPH). Kedysi za takú sumu bývali modely o triedu vyššie. Svet sa však mení, infláciu tiež treba zohľadniť a cena je vlastne celkom rozumne nastavená, keď zohľadníme to, čo auto ponúka. Áno stojí toľko koľko kedysi ML, ale je rovnako veľké s nižšou spotrebou, podobným výkonom a šialeným technickým skokom vpred. A to, že má auto stále štandardne servis na 6 rokov, či 160-tisíc kilometrov už asi ani netreba pripomínať.

Mercedes-Benz GLC 220d

Motor R4 nafta
Objem 1993 cm3
Výkon 145 kW (197 k) pri 3600 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1800-2800 ot/min
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová 
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4716mm
Šírka 1890 mm
Výška 1640 mm
Rázvor osí kolies 2888 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1925/2550 kg
Batožinový priestor 620/1640 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 219 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (WLTP komb.) 5,2-5,9 l/100 km
Emisie g CO2/km 126-155