Budúcnosť sa dá udržať, BMW predstavilo riešenia

O udržateľnosti budúcich transportných možností sa diskutuje pomerne veľa. Avšak základ vytvárajú automobilky, ktoré postupne pracujú na riešeniach na udržanie rozumnej situácie aj v vo vzdialenejších rokoch. Jednou z automobiliek, ktorej som mohol nahliadnuť do kuchyne, je BMW. To prichádza s mnohými riešeniami na zlepšenie situácie.

Prvým bodom ako zvládnuť dopravu aj v budúcnosti je využitie recyklovaných materiálov v ešte väčšej miere. Napríklad pri takom hliníku to absolútne nie je problém. Z neho sa dajú vyrábať nielen zliatinové disky, ale aj jednotlivé časti karosérie po roztavení a opätovnom zliatí. Horšie je to napríklad so sklami vozidiel. Každý určite chytil kameň, a to nejeden raz a puklo mu sklo. Takéto sklá je aktuálne možné rozobrať a na základe vizuálneho snímača úlomky rozdeliť na číre, ktoré sa dajú použiť a čierne lakované, ktoré už nie sú opätovne použiteľné. Aspoň zatiaľ. Ďalšou možnosťou ako recyklovať a zlepšiť globálnu situáciu je použitie nepotrebných rybárskych sietí. Tie majú svoju životnosť a často sa stávalo, že končili odrezané v mori. BMW tieto siete znova začleňuje do procesu výroby, pričom ich odkupuje od rybárov a tým pádom pomáha k čistejším moriam a oceánom. Granulát, získaný zo sietí a lán, dokáže vyplniť až 30% dielov z plastu. Pritom už nemusí ísť výhradne o skryté plasty, ale aj o tie pohľadové, ktoré získavajú úplne nový rozmer. Ušetria totiž až 25% emisií CO2 potrebných na výrobu z pôvodných materiálov.

Ďalšou možnosťou ako znížiť emisie a náročnosť produkcie je využitie alternatívnych náhrad kože. BMW pracuje s viacerými možnosťami z ktorých sú najexotickejšími sú tie vytvorené na báze kaktusových vlákien, alebo koža vytvorená z kôry korkového dubu. Možno by v takom prípade vyzeralo zaujímavo, keby si práve korok nechá svoju štruktúru ako na uzávere vínovej fľaše a zároveň ponúkne flexibilitu poťahového materiálu miesto napodobňovania kožených prvkov.

Pri plánovaní budúcnosti však treba brať ohľad aj na potreby obyvateľov. To BMW robí a spolupracuje, práve kvôli tomuto faktu, so 4 veľkými metropolami. Je to Rotterdam, Mníchov, Los Angeles a Peking. Tieto 4 mestá postupne riešia koncepciu dopravy a budúcich koridorov aj s inžiniermi z automobilky, pričom tí prinášajú aj zdieľané možnosti mobility pre obyvateľov. Príkladom môže byť elektrický bicykel, ktorý má systém Geofencingu. Na bežnej ceste ponúkne rýchlosť až 60 km/h, ale v momente ako vojde do centra, prípadne sa dostane na chodník, obmedzí svoju maximálku s ohľadom na okolité podmienky. Tento bicykel a podobný malý motocykel sú zatiaľ iba prototypmi, či skôr konceptami, ale napríklad BMW CE 04 je skúter pripravený do sériovej produkcie už aktuálne. Ponuka dojazdu na elektrickú energiu je až 130 kilometrov, pričom jeho maximálna rýchlosť je 120 km/h. Ponúka aj možnosti úložných priestorov, ale hlavne prichádza s elektrickou sústavou zo súčasných modelov. Motor je napríklad z plug-in hybridu BMW 2 Active Tourer. Pri prezentácii v Mníchove bola možnosť odviezť sa na tomto skútri, ale ja ako nemotorkár a nevlastník adekvátneho oprávnenia som len pozoroval masívny nárast krútiaceho momentu už po otočený rukoväte kolegami z iných štátov.

Budúcnosti sa teda netreba báť, len treba rozmýšľať o tom ako vyriešiť veci kompromisom medzi požiadavkami obyvateľov, ekológiou a udržateľnosťou celého sveta. BMW očividne myslí aj na tieto atribúty.