Prvá jazda: BMW XM je monštrum, ale chcete ho

BMW XM sa stalo po M1 prvým vozidlom špecifickým pre sekciu M. A plní všetky funkcie, ktoré by takéto auto malo riešiť. A to aj napriek tomu, že má obrovskú hmotnosť. Je to plug-in hybrid, ktorý prináša zdrvujúci výkon a šialené jazdné vlastnosti.

Športová divízia nemeckej automobilky teda pripravila model, ktorý je na fotkách trochu zavádzajúci. Naživo je masívny a jeho dĺžku 5,1 metra z obrázkov ani neodhadnete. Toto auto má rázvor 3105 milimetrov a šírku naozaj extrémnu, až 2005 milimetrov bez zarátania zrkadiel. Dobre, ale je o 15% väčšie ako vyzerá na dodaných propagačných fotografiách. Určite tento dojem umocňujú aj extrémne 23-palcové zliatinové disky. Tie sú adekvátne použitým farbám exteriéru. Zovňajšok auta je lakovaný zelenou Cape York a detaily sú odeté do medeno-zlatej farby. Takisto sú rovnaké aj prvky na diskoch.

Toto auto je už od pohľadu absolútne šialené. Veď ma extrémne predné ľadvinky a v zadnej časti ukazuje 4 koncovky výfuku umiestnené po dvojiciach nad sebou. Ale poďme ešte dopredu. Tie ľadvinky nie sú jediný kontroverzný prvok prednej časti. Masívne rozbroje budú vyvolávať aj dvojposchodové svetlomety. Toto auto má jedinú úlohu, zaplniť online priestor a byť brutálne. A to všetko spĺňa úplne do bodky, plus k tomu pridáva neskutočne obrovské rozmery, ktoré napríklad dĺžkou takmer atakujú BMW X7 so 7 sedadlami.

Ak zvonka je XM extrémne, tak v interiéri nie je až tak odviazané. Vlastne prednú časť môžete nazvať aktuálnym štandardom mníchovských vozidiel. Dlhý pás s dvomi displejmi už nikoho neprekvapí. S týmto už prekvapil predsa model iX pred pár rokmi. Už ten predviedol, že sa dajú veci robiť inak a netreba mať v samostatnom priestore prístroje a v samostatnom priestore displej. Tu však ostalo štandardné ovládanie nielen dotykom, ale aj kolieskom, ktoré je na zase tradičnom ostrovčeku s tradičnou pákou. Na nej si volíte agresivitu preraďovania a má dokonca aj tlačidlo na parkovací režim. Ovládanie je prudko štandardné a všetky prvky sú ako v bežnom BMW, čo neprináša taký šok ako pohľad na vonkajšok auta.

Väčším šokom môže byť už iba pohľad na zadné sedadlá, ktoré sú vo forme pohovky a komfort z nich priam srší. Už keď BMW predviedlo koncept, tak hovorilo o BMW M Lounge, čo sa aj podarilo pretransformovať do reality sériových vozidiel.

A ak sme hovorili o extrémnych výkonoch, tak tie sú realitou tiež. Len tento samotný kus, ktorý bude stredom ponuky, aspoň zatiaľ, ponúka výkon 480 kW (653 k) a krútiaci moment naozaj šialených 800 Nm. Na dosahovanie týchto parametrov má elektromotor a hlavne benzínový osemvalec, ktorý nie je rovnaký ako v M5, je úplne nový a majú ho napríklad vozidla označené ako M60i. Napríklad taká X7 M60i, ktorú ste už určite videli ho mala tiež. V XM je však spojený so spomenutými elektrickými pomocníkmi. Tí posúvajú výkon nahor. Existuje ešte verzia Label Red, ktorá má ešte o takmer 100 koní a 200 Nm viac, ale už toto je zverina, je to monštrum.

Zrýchlenie XM s dĺžkou viac ako 5 metrov je zdrvujúce a dychberúce divadlo. Veď už len v tabuľkách je údaj o stovke za 4,3 sekundy, ale realita je ešte extrémnejšie. A takisto extrémne je ako XM drží v zákrutách. To až ako by sa trochu vymykalo sféram, ktoré dokáže zvládnuť ľudský mozog. Auto s hmotnosťou 2,7 tony drží naozaj masívne a keď povolí, tak sa dostáva do jemného pretáčavého šmyku. Všetko funguje presne tak ako by ste od BMW XM čakali. Je to M-kový model, ktorý je absolútne bez kompromisov a stane sa stredobodom pozornosti a tiež bude pripomienkou umu konštruktérov divízie M. Je možné, že v budúcnosti bude práve toto auto vyhľadávaným artefaktom. Určite to nebude jeho verzia s označením 50e, ktorá má radový šesťvalec a omnoho nižší výkon.

A ako si ho nakonfigurovať? Jednoducho a jasne, presne podľa vlastných požiadaviek. Optimum je teda možno čierno-čierna kombinácia s dvadsaťdvojkami diskami, lebo na diskoch s priemerom 23 palcov je XM masívne tvrdé.