VW Golf GTI: Nie je zelená ako zelená

Nie, ani tentoraz to nebude o ekológií ani o autách, ktoré sú ohľaduplnejšie voči životnému prostrediu a z výfukov im vychádza čistá voda. To ale neznamená, že nám je osud našej planéty ľahostajný. Jednoducho na fotografiách nového VW Golf GTI je nemožné prehliadnuť tú neskutočne zelenú trávu. A že nebude GTI ako GTI napovedá myšlienka dvoch výkonnostných verzií. Skoro ako čili, zo začiatku sú všetky zelené a potom je jedno ostré a druhé ešte ostrejšie.

Nad prednou nápravou bije rovnaké preplňované srdce. Má štyri valce a obsah 2.0 litra. Rovnaký je i krútiaci moment 350 Nm. Ako bežný Golf  GTI má výkon 162 kW (220 koní) čo postačuje aby atakoval maximálnu rýchlosť veľmi vzdialenú povoleným obmedzeniam. Z 0 na 100 km/h vystrelí za 6.5 sekundy a ručička sa zastaví na 246 km/h. So 6-stupňovou manuálnou prevodovkou spapá v kombinovanom cykle 6.0 l/100 km. Keď zvolíte dvojspojkový automat, spotreba stúpne o 0,4 litra. No spotrebu by sme pri takomto aute veľmi neriešili. A keď sme spomenuli v úvode ekológiu, motor vyprodukuje 139g/km emisií CO2. Pre porovnanie, taká 10-ročná Fabia s tretinovým výkonom znečistí ovzdušie až 187 gramami na jeden kilometer.

Ak si máme vybrať GTI tak potom prirodzene výkonnejší Performance variant. Pri náraste výkonu nám sánka nespadne, 169 kW (230 koní) alebo o 0,1 sekundy rýchlejší šprint či maximálna rýchlosť na okrúhlych 250 km/h sú skoro nepostrehnuteľné. Ale poznáte to príslovie, kilovat sem kilovat tam… Veľký výkon treba i bezpečne krotiť. V tom pomáhajú veľké 314 mm kotúče vpredu navyše s chladením a 300 mm vzadu stačí, aby ste niektorú zákrutu zobrali dverami napred. GTI Performance má chladené všetky štyri kotúče a predné majú ohromných 342 mm, zadné 310 milimetrov. A sú odhalené za peknými 17“ diskami.

Dizajn je perfektný. Príťažlivý a agresívny zároveň. Aj po siedmej generácií spoznávate starého známeho. GTI má väčšie boky, aby vznikol priestor pre 225 milimetrov široké pneumatiky. Iný zadný nárazník s difúzorom a dvojicou koncoviek nebezpečne nízko. Športovejší podvozok a auto s hmotnosťou 1351 kg sa drží viac pri zemi ako sériový model.

Typický nemecký interiér bez nápadu oživili športové sedačky s už tradičným poťahom, pedále a hlavne volant má efektný sploštený veniec.

K prvým zákazníkom na domácom trhu sa dostane v marci, ostatná Európa musí počkať ešte ďalšie dva mesiace. A cena? Vskutku ľudová, 28.350,- EUR.