EM90

Volvo EM90 vracia do hry MPV s luxusným zameraním

To, že Volvo je už dávnejšie v čínskych rukách firmy Geely je asi každému jasné. Druhým faktom ale je, že niektoré modely budú vyvíjané v Číne s prispôsobením európskemu zákazníkovi. Taký môže byť aj nový minivan, či skôr MPV Volvo EM90, ktoré prinesie luxus v balení veľkopriestorového vozidla.

Začneme tými strohými faktami. Nový van bude vlastne vozidlom Zeekr 009, ale s inou tvárou a inými detailami. Volvo EM90 prinesie novú masku chladiča, ale tiež aj nové zadné svetlá. Nabíjací konektor ostane na svojom mieste a takisto na svojom mieste ostanú aj posuvné bočné dvere s elektrickým pohonom. Veď toto je luxusné vozidlo, tu nikto nebude dvere otvárať ručne, predsa!

Toto auto bude mať na dĺžku 5 206 mm, z čoho 3,2 metra bude tvoriť rázvor. Šírka bude 2 024 mm a výška sa ľahko vopchá do 190 cm. To znamená, že s týmto Volvom dokážete vojsť aj do garáží, otázne je ako sa vám v Centráli bude manévrovať pri vjazde. Obrovské auto však ponúkne obrovský priestor v interiéri.

Automobilka prezradila, že EM90 bude mať 6 sedadiel. Predné budú síce fajn a vodič bude mať displej informačno-zábavného systému s uhlopriečkou 15,4 palca, ale bude mať aj v kokpit pred volantom s menšou plochou. Zadní pasažieri budú na tom lepšie.

V strednom rade budú totiž sedadlá s možnosťou naklápania a vysúvania opierok lýtok a tiež budú disponovať aj vyhrievaním, chladením, ale aj masážou. Zadní pasažieri môžu využiť výklopný displej, ktorý bude mať uhlopriečku 15,6 palca. Nie je to úplný rekord pre tieto sedadlá, ten zatiaľ v sériovej produkcii drží BMW s BMW radu 7, ktoré má až 30 palcov.

Určite sa bude dobre sedieť aj v úplne prednom rade, ale aj v tom úplne zadnom. Vpredu je všetko takmer ako v pôvodnom modeli 009, akurát logo na volante sa zmenilo. To však neznamená, že by bol interiér výrazne odlišný od toho, čím sa Volvo prezentuje a od základných filozofií značky.

Toto vozidlo bude mať výlučne pohon zadnej nápravy, teda aspoň spočiatku. Dostane elektrický motor s výkonom 200 kW (272 k) roztáčajúci zadné kolesá, ktorý 2,7-tonový kolos dostane na stovku za 8,3 sekundy. Je otázka, či sa na náš trh dostane aj verzia, ktorú má Zeekr v Číne. Model 009 má totiž aj alternatívu s pohonom všetkých 4 kolies, ktorá má dva rovnaké elektrické motory a teda celkový výkon 400 kW (544 k). Takáto alternatíva dokáže na stovku zrýchliť za 4,5 sekundy. Prečítajte si to ešte raz, nie je tam preklep. Štyri a pol sekundy s podobným a rovnako vážiacim MPV na 100-kilometrovú rýchlosť.

Dôležitejším faktorom však môže byť batéria. Z 10 na 80 % sa vraj dostane za 30 minút a to aj napriek veľkosti 116 kWh. To by znamenalo možnosť nabíjania výkonom až niekde nad 300 kW. Čínske testovacie normy hovoria o dojazde na plné nabitie až 738 km, ale to môže byť celkom optimistický údaj. Mali by sme sa skôr pripraviť na čísla niekde okolo 500 km v rámci režimu, ktorým testujeme vozidlá u nás.

No a aby toho nebolo málo, Volvo EM90 má už aktuálne aj konkurentov. Nebudeme načierať do studnice Stellantis, ale napríklad Mercedes triedy V ponúka verziu EQV, ktoré môže mať rovnako luxusné prvky. A nie malým konkurentom bude aj Volkswagen ID.Buzz vo svojej novšej predĺženej verzii. Tá budem mať viac možností úpravy interiéru a možno ponúkne aj luxusnejšie prevedenie. Ak by ste chceli ale ešte viac luxusu a nevoňala vám elektrická energia, tak stále máte možnosť siahnuť po úplnom šialenstve vo forme Lexusu LM.