Test Mercedes-Benz V300d: Nenápadná dimenzia luxusu

Keď sa povie Mercedes triedy V, tak si veľa ľudi povie, že “Meh, šak to je dodávka.” Ale nie je to úplne tak a nie je to tak vždy. Už samotná automobilka používa jemnejší termín veľké MPV. A dôvod je jednoduchý. Medzi reálnou dodávkou Vito a triedou V je megaveľký rozdiel. Plus tento model, V300d je ešte o triedu inde ako bežné osemmiestne Véčko. Toto ašpiruje na označenie Maybach. Vážne!

Toto nie je bežná dodávka, ani bežné MPV. Dokonca to nie je ani bežné Véčko. To, čo má vnútri je tá vnútorná krása, ktorá vás donúti zohnať si šoféra. A nebude to kvôli piatkovej akcii za asistencie alkoholu. Bude to kvôli niečomu inému. Toto je fakt niečo extra.

Nenápadne

Pre neznalých to bude stále veľmi pekné Vito. Ale tí, čo vedia budú mať jasno. Zvonka je tých rozdielov menej, ale interiér je úplne iný a hlavne omnoho lepšie izolovaný od všetkého ostatného okolo, od všetkých ruchov a náhodných cestných pazvukov. Musí byť. Dokonca facelift priniesol aj zmeny, ktoré eliminovali občasné vŕzganie prichádzajúce práve s úžitkovejšieho základu tohto vozidla.

Ale naspäť samotnej vizáži. Chrómové doplnky masky a vlastne na celom aute hovoria, že toto bude niečo extra. Veľké kolesá s čierno-striebornou témou, červená metalíza. Vlastne toto môže byť obyčajné Véčko a aj nemusí. V tom je to čaro. Mercedes umožňuje nakonfigurovať auto naozaj podľa predstáv.

Dokonca je možné nakonfigurovať aj to ako sa dá dostať do interiéru. Štandardne sú vo výbave len posuvné dvere na pravej strane. Je to celkom logické, že sú tam. Aby pasažieri nevystupovali do cesty áut. Ale pre viacerých to nie je príliš pohodlné, tak môžu byť dvere na oboch stranách. A naviac môžu byť elektricky otvárateľné. Tie pravé dokonca z kľúča. Žeby aj tu úradovala bezpečnosť?

Do kufra je prístup jasný, veľké a v garážach menej praktické výklopné dvere. Skúsili ste už s takýmto autom zacúvať do miesta a dať niečo cez ne do kufra? Nedá sa. Musíte parkovať čumákom dnu a vtedy vám dvere môže vziať neopatrný vodič väčšieho SUV. Ale našťastie tento model má aj samostatné otváranie zadného okna, čo z neho nerobí len vhodné auto na kamerovanie, ale zároveň eliminuje práve túto nevýhodu výklopného zadného… Vlastne výklopnej zadnej steny.

Prezident? Superstar? Neil deGrasse Tyson?

Nech je vašim hrdinom ktokoľvek, tak sa potrebuje prepravovať po meste a medzi nimi. Ak má šoféra, tak má vyhraté. Toto auto je vynikajúce pre vodiča a spolujazdca. Majú parádnu konzolu medzi sedadlami s chladničkou, majú vyhrievanie a ventilovanie sedadiel, priestoru fakt slušne. Stále však predné dve sedadlá nie sú tie, na ktorých chcete sedieť.

Tým najlepším miestom je jedno z dvoch v druhom rade. Ku tretiemu radu a lavici sa ani vyjadrovať netreba. Aj tá je pohodlná, má v operadlách integrované pásy a je delená 2:1, čo uľahčí manipuláciu a zlepšuje variabilitu. Nakoniec ju však možno z auta vyberiete a bude iba štvormiestne. Také plytvanie? Áno, v mene luxusu a dokonalého pocitu aj z dvoch sklených panelov na streche. Inak, predný je otvárateľný, čo je fakt brutál. Už vidíme Supersweet Sixteen oslávenkyne a trčia do pol pása nad auto. Len pri tomto treba dať pozor, bežná limuzína je nižšia a tým pádom z Véčka dokážu chytiť aj niektoré predmety, ktoré by inak nemali šancu dosiahnuť.

Ale vráťme sa k tým stredným dvom sedadlám. Tie sú fakt megaluxusné. Vetranie? Áno. Vyhrievanie? Áno. Masáž? Áno, na rozdiel od prednej dvojice.Nastavenie nemá kraja a po vysunutí vankúša pod nohy, sklopení sedadla do pololežiacej polohy môžete aj chvíľu pospať. Nastavenie je, samozrejme, elektrické pomocou ovládačov v tvare samotného sedadla pod lakťovou opierkou. Pri vystretých nohách ešte ostáva sa 40 centimetrov medzi špičkami a sedadlom vodiča. Kam sa hrabe GLS Maybach priestorom?

Jediné, čo vzadu chýba je možnosť ovládať informačno-zábavný systém nejakým tabletom. To už by navodilo dokonalý pocit luxusu. Infotainment sa dá ovládať len z predných sedadiel. Je to ešte kolieskový Command Online. Ale onedlho ho nahradí bezkolieskový MBUX, takže ak vám vyhovuje viac trochu starší, ale stále famózny systém, tak neváhajte. A neváhajte ani nad príplatkom za aparatúru Burmester. Máme pocit, že nič lepšie v takýchto vozidlách neexistuje.

Tento motor v ponuke chýbal

Facelift priniesol aj nové pohonné jednotky. Už nimi nie sú výlučne 2,2-litrové štvorvalce. Nahradil ich dvojliter. A kým pred faceliftom bolo maximum vo forme V250d, tak teraz prišla verzia V300d. Stále je to štvorvalec, ale s dvomi turbami. Jeho výkon sa dostal na 176 kW (240 k). Motor je spojený s deväťstupňovým automatom a možnosťou štvorkolky. Práve tú odporúčame.

Prečo štvorkolku? Nechcete predsa, aby vás vodič niekde vyklopil. Alebo nechcete, aby sa ten, koho veziete bál, či sa vyškriabete po zasneženej prístupovej ceste do zámočku na koncert. Bežne je totiž Véčko zadokolkou, čo prináša pozitíva aj negatíva, ktoré určite všetci vieme. A vieme aj to, že takéto auto nebude jazdiť za 4 litre. Reálne sa dá pohybovať pod hranicou 9 litrov. Ak jazdíte opatrne, tak dokonca viete zajazdiť so spotrebou aj tesne nad 7.

Najdôležitejšia nie je ani spotreba, ani fakt, že tento motor dáva Véčku konečne ten výkon, ktorý potrebovalo. Vieme, že to nie je trojlitrový šesťvalec, ktorý by bol asi ešte lepší, ale stále stačí na razantné zrýchlenie v krízových situáciach, čomu sekunduje aj veľmi príjemná prevodovka.

Najdôležitejší je však komfort. Ten prešiel výrazným vylepšením oproti verzii pred faceliftom. Dokonca ani veľké kolesá na ňom nič nemenia. Auto pôsobí pevnejšie a celkovo hodnotnejšie ako kedykoľvek predtým. Práve toto je alternatíva ku luxusným limuzínam. Nenápadná a zároveň tak luxusná ako to len ide. Predpokladáme, že MBUX prinesie aj možnosť ovládať infotainment zo zadných sedadiel. Potom bude úplne top.

Najväčší problém auta je drahý

Samotná cena takto vybaveného Véčka vôbec nie je príliš vysoká, stojí približne 90-tisíc eur, čo je, vzhľadom na to, čo ponúka naozaj priaznivé. Najväčším problémom je, že je len na skok ku verzii od Klassenu, ktorá má toho luxusu ešte viac. Lenže ten skok je dosť veľký, Klassen trieda V je za 180-tisíc. Takže vlastne za 90 je to veľmi prijateľné. Plus GLS, či S stojí omnoho viac a má menej miesta. Takže toto je ideálne auto pre toho, kto môže sedieť na zadných sedadlách. Keď ho budete chcieť ako rodinné, tak nemusíte dávať prezidentské sedadlá do stredného radu, aby vám spoza volantu nebolo ľúto, že musíte šoférovať. Vtedy sa totiž najlepšími miestami v aute stávajú práve tie vpredu.

Mercedes-Benz V300d

Motor R4 nafta
Objem 1950 cm3
Výkon 176 kW (240 k) pri 4200 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1600-2400 ot/min
   
Prevodovka 9-stupňová automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5140 mm
Šírka 1928 mm
Výška 1880 mm
Rázvor osí kolies 3200 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2230/3100 kg
Batožinový priestor variabilne l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 214 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,5 s
Spotreba  7,2/5,4/6,2
Emisie g CO2/km áno