Volkswagen nám ukázal čo plánuje ako servisu je elektromobily

O tom, že Volkswagen bude automobilkou primárne produkujúca elektrické automobily už v blízkej budúcnosti 10 rokov počul asi každý. Preto má pripravených mnoho noviniek na elektrickom poli portfólia. A okrem nich nám, teda mne, odprezentovala aj to ako sa udržiava elektromobily. Fámy o tom, že údržba je lacnejšia aj jednoduchšia sú pravdu.

V prvom rade sa ale pozrime na to, čo nás čaká v prípade elektrických vozidiel automobilky. Okrem klasických oznámených modelov Volkswagen ID.7 a nových verzií ID.4 a ID.5 príde aj ID.3 GTX. Dostane jediný elektromotor s výkonom 210 kW (286 k) poháňajúci zadné kolesa. Po ňom príde aj menší model ID.2, ktorý bude veľkosti medzi Polom a Golfom. Bude mať ale jednu výraznú novinku. Príde s prevedením poháňajúcim predné kolesá. Na novinky sa môžeme tešiť aj v prípade modelu aj ID.Buzz. Predĺžená verzia prinesie viacero výduchov klimatizáciu vzadu, ale hlavne príde s batériou a výkonnejším elektromotorom. Tieto novinky sa dostanú aj do krátkej verzie. No a aby som nezabudol, v pláne je aj niečo ako kombi na základe modelu ID.7.

A teraz sa vrhnime klasicky na to, čo obnáša servis vozidiel. Servisy musia mať vybavenie a vyškolených pracovníkov. Úplne základná úroveň školení, ktorou musia prejsť kompletne všetci, ktorí sa okolo auta mihnú, je nutná na letmé dotyky s autom. Takto sú preškolení všetci zamestnanci servisov. Ďalším stupienkom, ktorý je u každého dílera so servisným centrom, minimálne v počte jeden kus, je vysokonapäťový technik. Ten má zase iné špeciálne školenia, ale aj základné požiadavky na prácu s vysokým napätím podľa zákona. Vysokonapäťový technik dokáže vozidlo uviesť do beznapäťového stavu a vie, že sa nemá niektorých káblov dotýkať. Preto sú káble v aute oranžové. Označujú, že nimi tečie viac ako 60 voltov. Ak je tých voltov menej, napríklad v plug-in hybride, tak sú káble fialové. No a úplným vrcholom je samostatný technik, ktorý je schopný rozoberať batériu. Ten znova musí absolvovať niekoľko školení, ale tiež musí spĺňať zákonné požiadavky. Samostatný technik má ale ešte aj ďalšiu výhodu. Ak ním servis disponuje a dokáže rozoberať batérie, tak má aj vybavenie za približne 60 000 €. Centrá s takýmto vybavením a s takýmito zamestnancami sú zatiaľ 4. Jedno je v Bratislave, jedno je v Dunajskej Strede, Banskej Bystrici a v Košiciach.

Ako teda prebieha základná servisná prehliadka elektromobilu Volkswagen? Po kontrole vonkajších časti ide vozidlo na zdvihák. Na ňom sa pekne ukáže spodná časť a potenciálne mechanické poškodenie. Zatiaľ sa ešte nestalo, že by sa zospodu podarilo poškodiť batériu vo vozidlách Volkswagen. Je totiž od okolitého sveta oddelená dvomi plechovými ochranami a ešte aj chladiacou vrstvou. Takže skôr vytečie chladiaca kvapalina ako sa podarí poškodiť články. Spodný plech, ten, ktorý je v priamom kontakte s okolím, dokáže byť vymenený a stojí celkom rozumných 372 € bez práce. Je to rozumné, oproti stále astronomickej cene batérie. Jeden modul stojí 2 300 € a v batérii je ich 12. Avšak ďalšia situácia hovorí, že sú stále veľmi spoľahlivé.

Po kontrole spodnej časti a vizuálnom zhodnotení prichádza na rad zásuvka. Tá by mala byť čistá a hlavne by mali byť čisté otvory na odvod vody. Vlhkosť rozhodne nie je kamarátom elektriky v oblasti konektora. Základná servisná prehliadka tiež zahŕňa kontrolu bŕzd. Vzadu sú štandardne bubnové, ktoré by mali mať rovnakú životnosť ako auto samotné, ale to ukáže až budúcnosť. Platí tu však, že prvá servisná prehliadka je naplánovaná po dvoch rokoch, bez obmedzenia nájazdu. Tá vychádza časovo na 1,8 normohodiny. Až 2,3 normohodiny má až prehliadka po 4 rokoch, kedy sa mení chladiace médium. Nielen to v kabíne, ale hlavne to, čo chladí batériu.

Výmeny olejov teda úplne odpadávajú, veď kde by ste ich chceli meniť? Vozidlá Volkswagen na elektrickú energiu sú teda omnoho jednoduchšie a z dlhodobého hľadiska menej finančne náročné na servis.