Test Volkswagen ID.5 Pro Performance: Aero je výhoda

Volkswagen stále viac a viac rozširuje svoju ponuku elektromobilov, čo je celkom logické. Vozidlo s označením ID.5 som už v rukách mal, ale len na krátku dobu počas prvých jázd začiatkom minulej jari. Teraz mi však do rúk prišla tá najlepšia verzia. A nie, nie je to najvýkonnejšia alternatíva GTX, aj keď tá má tiež niečo do seba. Je to o niečo slabšia verzia s jedným motorom na zadnej náprave a s ozznačením Pro Performance. Veď od elektromobilu chcete v prvom rade dojazd až potom, v tom druhom rade výkony.

Ale začneme tam kde treba, Volkswagen ID.5 je vlastne akousi SUV kupé alternatívou ku ID.4, ktorý je zase väčší z elektromobilov Volkswagenu dostupných na našom trhu. A práve karoséria kupé znižuje odpor vzduchu a o niečo predlžuje celkový dojazd a mala by aj znižovať spotrebu. Vlastne, ak nepotrebujete prevážať každú chvíľu skrine, tak je ID.5 Pro Performance možno ešte lepší kandidát ako ID.4.

ID.5 v bielej? Ako chladnička?

Vyberte si farbu. Vyberte si modrú, červenú, keby existuje, tak kľudne zelenú, ak je aktuálne v ponuke. Len nie bielu. Tá síce vyzerá dobre, ale vytvára úsmevnú paralelu s domácimi spotrebičmi. Tie sú väčšinou odeté do kombinácie bielej a čiernej, prípadne s náznakmi sivého, až strieborného. Dobre, tento vtip mi asi nevyšiel, poďme ďalej. Volkswagen ID.5 vyzerá fakt omnoho lepšie ako alternatíva vo forme ID.4. Môže za to skosená zadná časť, ktorá tvorí dojem dynamickejšieho a nižšieho vozidla.

Práve tento rozdiel môže zavážiť a môže ponúknuť iné aerodynamické vlastnosti. V praxi to znamená, že koeficient odporu vzduchu sa dostal z 0,28 na 0,26. A aj keď to tak nevyzerá, tak práve táto zmena predĺžila dojazd verzie ID.5 Pro o pár kilometrov. Stačí tak málo a stačí veľmi jemná zmena tvaru a elektromobil je aj aktívnejší. Až prichádzajú myšlienky ku otázke, či nebolo rovno vhodnejšie postaviť takéto auto, len reálne nízke. Ako Ioniq 6, alebo chystaný ID.7. Tak nič, Volkswagen má aj toto zmáknuté a s malou čelnou plochou bude novinka ešte efektívnejšia ako akékoľvek vysoké auto.

Teraz poďme k dizajnu, keď už som tak nelichotivo začal. Volkswagen ID.5 Pro Performance som postavil vedľa jedného z konkurentov, lebo mi zaberal nabíjací konektor. Postavil som ho vedľa Tesly Model Y a hádajte čo! ID.5 Pro je vo všetkých ohľadoch krajší. Spredu? Samozrejme. Zozadu? To je až neuveriteľný rozdiel v prospech Volkswagenu. Dokonca vďaka kombinácii bielych a čiernych plôch vyzerá omnoho ľahšie teda aspoň opticky. Dizajn tohto elektrického modelu sa možno vydaril najviac zo všetkých súčasných osobných elektrických Volkswagenov. Osobných, lebo stále existuje ID.Buzz, ktorý je asi ešte zaujímavejší.

Volkswagen ID.5 Pro je teda rozhodne krajším z podobne veľkej dvojice a hovorí o tom aj predný nárazník. Nemenila sa len zadná časť, ale aj p0redná, ktorá predvádza ešte krajšie línie ako tá najšportovejšia s označením GTX. A aby sme si boli istí tým, čo v ponuke je, tak si buď vyberiete čiernu, bielu, modrú, alebo červenú farbu. Ja by som siahol po modrej. A rozhodne k nej netreba ani 21-palcové disky, 19-palcové bohato stačia. Veď predsa aj tie prispievajú ku lepšiemu menežmentu batérii a dojazdu.

Zaobíde sa bez tunelovania

Ak som zvonka mohol kritizovať farbu, tak v interiéri farbu kritizovať rozhodne nemôžem. Je to najkrajší interiér, ktorý sa do ID.5 Pro vôbec montuje. Kombinácia čiernej s tmavohnedou vyzerá perfektne naživo a aj doplnenie o prvky s povrchom, ktorý by mohol s prehľadom byť hliník je priam vynikajúce. Tu všetko vyzerá luxusné, komfortne a, nebojím sa povedať, celkom trvácne. Tu je znova z interiéru o niečo lepší pocit ako z interiéru, ktoré predvádza americká produkcia.

Predná časť sa spolieha na 3 displeje. Jeden displej je maličký pred vodičom a je na ostrovčeku, ktorý zdieľa s radením režimu jazdy. Vlastne toto až príliš pripomína BMW i3. Druhý displej je v strede a pod ním sú dotykové ovládače hlasitosti a teploty. Aj tu funguje lifehack, že keď stlačíte naraz zvýšenie a zníženie teploty, tak si zapnete vyhrievanie sedačiek. Systém na stredovom displej podporuje bezdrôtové pripojenie mobilného telefónu a zároveň prináša rozumné rozlíšenie a rozumné reakcie. Až na pár výstrelkov je to naviac aj veľmi spoľahlivé riešenie. Tretí displej je head-up displej s navádzaním cez rozšírenú realitu. Tu mu tiež nie je veľmi čo vytknúť.

A rovnaké hodnotenie bez výčitiek platí aj pre vnútorný priestor. Je to nielen na nohy pasažierov vzadu, ale aj na hlavy, čo by sa nemuselo zdať ako realita kvôli razantnejšie padajúcej streche. Aj napriek zásadnejšiemu poklesu je práve ID.5 Pro stále dostatočne priestranným vozidlom a nohy dvoch pasažierov, prípadne aj troch, poteší absencia stredového tunela, ktorý nie je potrebný. Auto je zadokolka a dozadu netreba ťahať žiaden hriadeľ, lebo stačí motor umiestniť na zadnú nápravu. Toto je vlastne Porsche usporiadaním pohonu.

Z elektrických modelov je stále ID. 5 rozumnou voľbou a je možné, že by som ho uprednostnil v porovnaní s ospevovaným kórejským masívnym hatchbackom. Nie je tak futuristický z interiérového pohľadu, ale ID.5 Pro ide svojou vlastnou korporátnou cestou a ponúka vnútorný priestor porovnateľný so svojím SUV bratom.

533 km na nabitie

Táto verzia, konkrétne s názvom ID.5 Pro Performance, má systém pohonu vo forme jedného elektrického motora, ktorý poháňa zadnú nápravu a v rámci verzie Performance disponuje výkonom 150 kW (204 k), menej neberte. Zaujímavejší je možno krútiaci moment dosahujúci až 310 Nm. Práve krútiaci moment je rovnaký ako v prípade najvýkonnejšej alternatívy GTX.

Batéria v tomto aute má kapacitu 82 kWh, ale použiteľná je 77 kWh. Na plné nabitie by malo auto, podľa testov v režime WLTP, prejsť až 533 km. V lete a v optimálnych podmienkach možno. Zimné teploty však hovoria o úplne iných dojazdoch a spotrebách kvôli zozhrievaniu. Mne sa podarilo z auta vyžmýkať najviac 350 kilometrov, ale neprejavoval som snahu o výrazne ekologickú a ekonomickú jazdu a pomáhalo mi tepelné čerpadlo. Na diaľnici som šiel diaľničným tempom a mimo som stále využíval nielen kúrenie, ale aj vyhrievanie sedadiel. Vzhľadom na podmienky je spotreba približne 23 až 24 kWh na 100 km naozaj rozumnou. Teraz ale k porovnaniu dojazdov jednotlivých modelov. Kombinovaný dojazd ID.4 Pro Performance je 521 km. A dojazd alternatívy s aerodnamickejšou karosériou by mal byť tých 533 km.

Dobre, ale pozrime na reálne jazdné vlastnosti. Na stovke je ID.5 Pro za 8,4 sekundy a reálne 150 kW (204 k) pôsobí ako dostatočný výkon. Aj preto by som zavrhol výkonnejšiu alternatívu s necelými 100 koňmi naviac. Výkon 150 kW (204 k) nevyzerá ako málo, ale vozidlo váži 2,2 tony, čo až také ružové nie je. Čo by sme ale mohli čakať od takto veľkého SUV na elektrickú energiu? Asi nič iné.

To hlavné je, že autom sa dá jazdiť aj pomaly a nenúti ku výraznýmším šprintérskym pretekom. Veď má komfortné nastavenie a komfortne pôsobí aj na použitie menších zliatinových diskov s priemerom iba 19 palcov. Vlastne toto auto musíte brať ako formu prechodu z bodu a do bodu X, Y a Z, pričom bude mať dostatočný dojazd a, ak nebudete musieť kúriť a nebudete musieť kúriť ani baterke, tak sa ľahko prehupnete nad 400 kilometrov na nabitie.

ID.5 Pro Performance ako auto na každý deň?

Teraz úplne kriticky, Volkswagen ID.5 Pro by u mňa mohol suplovať, bez problému, auto na každý jeden deň. Otázka je, koľko by také auto malo stáť. Tento konkrétny exemplár je podľa cenníka za 66 000 €. Prináša schopnosť prekonať až štyristo kilometrov na nabitie bez akýchkoľvek výraznejších problémov. Avšak musíte mať nastavenie mysle na elektrické vozidlá. Pre takýchto ľudí, ktorí chcú elektrické auto a chcú hlavne dojazd je asi úplne jedno, že nemajú najvyšší možný výkon. ID.5 Pro Performance má predsa veľa iných pozitívnych stránok. Medzi nimi je veľkosť, vzhľad, komfort a bez pochýb aj kúrenie počas nabíjania.

Volkswagen ID.5 Pro Performance

Motor

Elektromotor

Kapacita batérie 77 kWh netto (82 kWh brutto)
Výkon 150 kW/204 koní
Krútiaci moment 310 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4599 mm
Šírka 1852 mm
Výška 1607 mm
Rázvor osí kolies 2771 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 2129/521 kg
Batožinový priestor 549/1561 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (kWh/100km) 16,2 WLTP
Dojazd 533 km WLTP