Prvá jazda: Volkswagen Arteon R Shooting Brake je perfektný cruiser

Počas R days som mal možnosť na dlhšie vyskúšať aj Arteon R karosériu Shooting Brake, čiže kombi. Je to praktickejšia alternatíva v ponuke modelu a, podľa mňa, aj krajšia. Tak ako ostatné modely aj tento získal pri príležitosti dvadsaťročnice divízie R zvýšený výkon a možnosť zvýšenia maximálnej rýchlosti. Obe + 20 jednotiek, či už koní, alebo kilometrov za hodinu.

Hneď v prvý deň išla jazda organizovane cez uzavretú časť a, úprimne, oproti Golfu R, aj s karosériou kombi Variant pôsobí Arteon R Shooting Brake trochu neohrabanejšie a menej obratne. Je to celkom logické, lebo má obrovský rázvor, obrovskú šírku a aj obrovskú dĺžku. Je to ozajstný zástupca segmentu D, ktorý hraničí už so segmentom E. Veď na dĺžku má takmer 5 metrov (4 866 mm).

Musím uznať, že zvukový prejav Arteonu R je po a Akrapovićových modeloch druhý najlepší a zvuk je naozaj mohutný a návykový. Tak návykový ako zrýchlenie s 235 kW (320 k) motorom. Na stovke je za 4,9 sekundy. Netreba mu žiadne srandičky ako driftovací režim a podobne, stačí si režim Individual nastaviť čo najbližšie tomu s označením Special Golfoch R, čo znamená všetko Race a najviac Sport, iba podvozok Comfort. Takéto nastavenie je vhodné aj na okruh Nürburgring a hlavne na naše cesty.

Po dvoch jazdách mi bolo jasné, že na reálne vyskúšanie potrebujem niečo viac. Ďalší deň som si zapísal Arteon R Shooting Brake na celé 2 hodiny a v organizačných podkladoch som našiel presne dvojhodinový okruh cez Poľsko. Z Bachledky do Poľska zamieriť na sever, okolo priehrady, hradu a naspäť cez Spišskú Starú Ves. Trasa má zaujímavý profil a ešte zaujímavejšie zákruty. Raňajšia premávka v Poľsku v okolí Tatier sa dá nazvať veľmi ľahkou a reálne na cestách stretám minimum áut. Vyrážam 8:50, zastavujem na fotenia, trošku možno občas prekročím limity a naspäť sa vraciam 9:30. Za celú tú dobu je Arteon úplne perfektným Grand Tourerom, ktorý zvládla akýkoľvek povrch, zvláda akékoľvek predbiehanie a svojim zvukom v športovom režime, teda skôr v režime Individual, keď si môžem vypnúť dofarbenie cez reproduktory, mi zakaždým vyčarí úsmev na tvári. Nádherné klišé, všakže!

Reálna priemerná rýchlosť je nepublikovateľná, ale spotreba je v priemere 14,7 litra na sto kilometrov. Na daný výkon je to až brutálne dobrý výsledok, naviac keď som deň predtým vyskúšal, že pri prejazdovom režime dokáže tento model jazdiť kľudne pod 8, pri snahe aj pod 7 litrov na 100 kilometrov.

Akonáhle prichádzam, tak si uvedomujem, že Arteon Shooting Brake je naozaj obrovský. Veď má batožinový priestor s objemom až 565 litrov a priestor na zadných sedadlách je masívny, podobne ako v rovnako veľkom zástupcovi triedy z Českej republiky. Rázvor je 2 838 milimetrov a favorizuje nohy zadných pasažierov.

Kam však Arteon zaradiť? Úplne základné zaradenie by bolo, že je to kombi strednej triedy, ktoré tróni na vrchole rozmerovej pyramídy a tesne sa dostáva pod vyššiu strednú triedu. Ale nie je to také jednoduché. Veď toto auto chce byť športovou alternatívou a chce ponúknuť karosériu Shooting Brake. Má na to tvary, a má na to tiež bezrámové dvere.

Vlastne ani neviem, čo by som mohol tomuto autu vyčítať. Dotykové ovládanie klimatizácie? Na to sa dá zvyknúť a s tým netreba stále robiť. Nemá žiadnu odozvu, ani haptickú, ani zvukovú, ale vidno aspoň svetielka, ktoré sa menia. Viac mi vadí dotyková plocha na volante, keďže som občas nechtiac, v zápale ostrej jazdy, zapol vyhrievanie volantu. A schladiť ho nie je úplne jednoduché. Niekedy by som asi potreboval aj chladenie tejto časti interiéru. To, čo mi však udrelo do hlavy ako šokujúce je cena. Z troch Arteonov R Shooting Brake boli dva za 77 000 eur a jeden za 72. Reálne začína už na sume 61 790 eur. Dá sa povedať, že za cenu skúšaných kusov je už v rybníku BMW radu 5, či takmer Audi A7 s podobným výkonom. Lenže pri Arteone nebudete mať toľko závistlivých pohľadov ako pri prémiových vozidlách.

A finálna otázka, chcel by som toto auto? Určite áno, len by som určite skôr zvážil ako ho budem používať. Ak by malo slúžiť len na presun, tak by kľudne stačila aj verzia R-line s dvojlitrovým dízlom a výkonom 147 kW (200 k). Avšak pri zvuku Arteonu R a spotrebe okolo 8 litrov je aj toto voľba vhodná na každý deň. To čo nie je vhodné na každý deň sú 20-palcové zliatinové disky, najmä pri stave našich ciest. Tu výrazne odporúčam ostať pri maximálne devätnástkach a neriešiť takéto vylepšenia, ktoré sú čisto vizuálne a nie úplne praktické. Dvadsiatky môžu skôr sedieť vozidlám jazdiacim po nemeckých diaľniciach, prípadne po švajčiarskych cestách.

Tento model je celkom unikátny a nemá vlastne ani konkurentov. Insignia GSI má predsa rámové dvere a o 66 kW (90 k) menej. Jediný, kto by mohol konkurovať sú prémiové modely. Lenže ak chceme byť dôslední, tak je konkurentom Trojka a nie Päťka a A4 a nie A6. Performance verzia sa medzi ľudovejšími značkami veľmi nenosí. Ale napríklad taký Peugeot 508 má v najvýkonnejšej alternatívne PSE plug-in Hybrid, ktorý má síce vyšší výkon ako tento Arteon, ale má omnoho menší kufor a omnoho menej miesta na zadných sedadlách.