V Danubiane je BMW M1 Art Car od Warhola, môžete si ho pozrieť

BMW poriada statické prezentácie v ostatnej dobe častejšie. Len nedávno som bol na prezentácii i7, ktorú si mohli aj všetci ostatní pozrieť v galérii Danubiana. Aktuálne je na rovnakom mieste úplne iné podujatie s názvom Private Collection by BMW. A ponúka pohľad do zákulisia konceptov a špeciálnych vozidiel z Mníchova.

Tým najväčším lákadlom bude určite BMW M1 Art Car, ktoré vzniklo v roku 1979 a vytvoril ho Andy Warhol. Ak ho nepoznáte, tak Wikipédia napovie viac, je to jeden z najúspešnejších sučasných maliarov, ktorý tvoril nielen umelecké diela, ale aj dizajn produktov. Známe sú napríklad Cambellove plechovky na polievku. To, ako pomaľoval BMW M1 v roku 1979 je asi aj legendárne. Na pre transformovanie výzoru mu stačilo 6 kg farby 28 minút. Ak vám z toho odpálilo dekel, tak to aj všetkým vtedy prítomným pozorovateľom. Andy svoj čin odôvodnil tak, že rýchlosť pre neho znamená, že sú veci rozmazané a presne toto chcel dosiahnuť na takto rýchlom aute. BMW M1 Art Car dokonca štartovalo 24-hodinovku Le Mans v rovnakom roku. Po tomto športovom výkone však už neuzrelo žiadnu pretekársku dráhu a ostáva v depozitári automobilky ako pripomienka a ako jedno z 19 Art Cars.

Prehliadka múzea pokračuje pohľadom na BMW 3,0 CSL krásnej žltej farby, ktoré dostalo prezývku žralok a ako jedno z dvoch modelov v histórii má na poslednom stĺpiku karosérie logo automobilky. Je naozaj nádherné a okolo neho sa dostanete ku BMW 740d. Najnovšia generácia limuzíny má už iba dlhý rázvor a práve s motorom 40d bude určite úspešnejšou alternatívu v ponuke ako je i7. Prečo je tu? Jednoduché, lebo je to novinka a zároveň je v ponuke s balíkom doplnkov M.

Ďalším zaujímavým exponátom prvý motocykel s logom M. Je to BMW M 1000 RR. Má výkon viac ako 200 koní a hmotnosť menej ako 200 kg, čo znamená že na jeden kg hmotnosti pripadá viac ako 1,1 konskej sily. Veľa komponentov je vyrobených z karbónu a agresivita z modelu priam srší. Ak by ste sa chceli pozrieť na ďalšie exempláre tejto motorky, tak môžete obdivovať aj jeden zo stavebnice Lego ktorý je na podstavci hneď vedľa. Pokračujeme ďalej a prechádzame ku ďalšiemu exponátu.

Ďalší automobil, ktorý si zaslúžil miesto v interiéri galérie je BMW M8 GTE, ktoré reálne pretekalo vo vytrvalostných závodoch a v rôznych ďalších sériách. O vytrvalostných závodoch práve hovorí aj písmenko E, ktoré má znamenať endurance. Toto auto, tento konkrétny kus M8 GTE, už je vyradený a je to vlastne iba prezentačný skelet, ktorý už nemá mohutný osemvalcový motor s extrémnym výkonom okolo šesťsto koní. Toto auto má s M8 spoločnú vonkajšiu vizáž, aspoň čiastočne, lebo je extrémne rozšírené. Pod povrchom je vytvorené hlavne z karbónu a povrch samotný je buď z plastu, alebo z karbónom vystuženého plastu. Všetko je v znamení nízkej hmotnosti, okrem obrovského zadného krídla, ktoré prináša, v spolupráci s gigantickým difúzorom dostatočný prítlak na okruhoch.

Presun von predvádza ďalší ozajstný unikát z depozitárov automobilky. Pick-up na báze BMW M3 generácie E90! Má stále rovnaký motor V8 s objemom 4 litra a výkonom 309 kW (420 k), ale Zadná časť je kompletne zmenená. Naozaj ma pripomínať pickup, čo robí do bodky. Pritom strecha kabíny s dvomi miestami je otváracia a pôsobí tak ako pickup Carga. Pre účely výstavy je ložná plocha naplnená ľadom a novým druhom šampanského moje Sandon, ktoré je Špeciálne navrhnutý tak, aby sa lialo do pohárov naplnených kockami zamrznutej vody.

Na vonkajších plochách sa však predvádza ešte jeden Unikát. Zo Slovenska zapožičaná M trojka generácie je 30 v takmer dokonalom stave. Oproti nej bledne závisťou v rohu aj X6 fialovej farby a M8 s kriedovými si vín lakom. A aby som nezabudol, hneď pri vstupe je trikolóra z vozidiel s logom M. Toto podujatie bude trvať do 26.6. a ak nechcete ísť, tak sa môžete prihlásiť na stránke BMW.