Test Hyundai Tucson N Line: Hot SUV s baterkou

Hyundai Tucson aktuálnej generácie sprevádzali pri uvedení na trh mierne kontroverzie, keďže jeho vzhľad je pomerne radikálny a odvážny. Tie však časom utíchli a verejnosť si už na nový Tucson zvykla, čoho dôkazom je, že na našich cestách je populárny rovnako ako jeho predchodcovia. Tentokrát sme mali česť testovať tú úplne najlepšiu verziu tohto SUV. Tou je verzia Tucson 1,6 T-GDi PHEV N Line+. Tak znie jeho celý názov, za ktorým sa ukrýva Plug-in hybridné pohonné ústrojenstvo s výkonom až 195kW/265 koní.

Najväčšie debaty u nového Tucsonu asi vzbudzovala predná maska a najmä segmentové LED svetlá, ktoré sú jej súčasťou. Tá je samozrejme prítomná aj tu, avšak špecialitou N Line je šedý lak karosérie Shadow Gray. Ten k Tucsonu s čiernou strechou a veľkými 19” diskami mimoriadne pasuje. Farba má schopnosť priťahovať pohľady, avšak je to skôr vďaka akejsi aure tajuplnosti než  z dôvodu prvoplánovej výstrednosti.  Zadná časť nového Tucsonu tiež nie je zrovna konzervatívna a vyznačuje sa dvomi “obrátenými plutvami” zadných svetiel. N-Line má aj dostatočne odlíšiteľný, avšak stále decentný difúzor.  Hranaté blatníky bývajú väčšinou veľkým riskom a máloktorému autu pasujú, avšak Tucson je našťastie jedným z nich. K celkovému avantagardnému vzhľadu plnému ostrých liniek sa proste hodia. K exteriéru teda nemáme výhrady, lebo aj napriek tomu, že ja osobne som skôr fanúšikom minimalizmu, Tucson N-Line vyzerá mimoriadne atraktívne aj napriek tomu, že jeho tvary sú dosť svojské. Podarilo sa tu veľmi dobre skombinovať vkus a odlíšiteľnosť podčiarknutú športovosťou. Písmeno N je v jazyku Hyundaiu tradične spojené s tými najostrejšími modelmi a Tucson svojím súrodencom vôbec nerobí hanbu, ba práve naopak.

Prvý dojem z kabíny sprevádza príjemná robustnosť a mohutnosť, čo je dané širokým stredovým tunelom. Jeho súčasťou je lakťová opierka s odkladacím priestorom a netradičný volič prevodovky, kde každý jazdný režim má svoje tlačidlo. My s tým nemáme problém, pretože z P do D netreba ísť cez dve ďalšie polohy ako v prípade klasickej páky. Za nás je teda tento systém úplne v poriadku. Čierny interiér, vrátane stropu, v kombinácií s červenými akcentmi je podľa nás tiež super, pretože práve tieto akcenty ho dostatočne ozvláštňujú a nenechávajú priestor nude a zároveň je to dostatočne elegantné a jednoliate. Červené prešívanie je prítomné aj na pohodlných, semišovo-kožených sedadlách, ktoré majú okrem vyhrievania aj odvetrávanie, čo najmä v aktuálnych tropických teplotách mimoriadne oceňujeme. Volant so štrymi vodorovnými ramenami je špecialitou Hyundaiu ale my sme si naň už zvykli a páči sa nám. Za ním sú pádla pre manuálne radenie ale aj 10,25” Supervision digitálny prístrojový štít. Grafika je výborná a hravo znesie porovnanie s najlepšou konkurenciou v kategórií. Rovnako tak 10,25” centrálny displej patrí medzi to lepšie vo svojej triede. S dotykovými tlačidlami tvorí jeden celok a ak by sme chceli niečo vyčítať, tak asi iba to, že fyzické by boli presnejšie. Rozhodne sa ale netreba báť ani týchto dotykových. Pochvalu musíme zložiť skvelému 360° snímaniu parkovacích kamier, s ktorým je parkovanie aj s relatívne veľkým SUV hrou. Naviac, auto má schopnosť posúvania sa vpred a vzad prostredníctvom tlačidla na kľúči, čo oceníte najmä pri parkovaní v úzkych priestoroch. Z výbavy spomeňme integrovanú navigáciu, dvojzónovú klimatizáciu, udržiavanie v pruhoch a aj mimoriadne praktické sledovanie mŕtvých uhlov prostredníctvom projekcie na displeji pred vodičom. Mobil nabijete bezdrôtovo a prémiové audio Krell hrá tiež vynikajúco. Kabína je štedrá vo všetkých priestorových smeroch vpredu aj vzadu. Subjektívne sa v nej tiež cítite veľmi bezpečne vďaka pocitu, že sedíte v robustnom aute, za čo môže aj spomínaný stredový tunel. Materiály sú mimoriadne kvalitné a v tejto špecifikácií N-Line cítiť z kabíny aj závan prémiovosti, aj keď úplne tam samozrejme ešte nie je. 

Pod kapotou bolo to najlepšie, čo aktuálne verzia Tucsonu ponúka. Plug-in hybridné srdce tvorí 1.6 litrový benzín T-GDi skombinovaný s elektromotorom, kde celkový výkon sústavy predstavuje 195kW/265 koní a 350 Nm. Samotná benzínová jednotka má výkon 180 koní, elektromotor ich má 91. Tie sú živené z 13,8 kWh baterky. Na čisto elektrický pohon by malo byť možné prejsť cez 50 km. Nám sa podarilo spraviť 48, čo je veľmi slušné číslo, ktoré je jasným dôkazom, že papierové hodnoty sú reálne. Plug-in hybridný Tucson je ponúkaný výhradne so šesťstupňovým, hladko kooperujúcim automatom a pohonom všetkých štyroch kolies HTRAC. Na stovke je auto za 8,2 sekundy, čo je samozrejme viac než slušné. Je ale až prekvapivé, ako civilizovanie a lineárne motor tento výkon podáva. Pri zošliapnutí plynového pedálu sa nedeje dráma a kopanec do sedačky, ale skôr plynulé zrýchľovanie sprevadzané príjemne tlmeným zvukom z pozadia. Až pohľad na tachometer ukáže, že ste ďaleko za legálnymi limitmi. Jasné, nie je to žiadne šialene prevýkonované SUV, ale 265 koní je dosť aj na auto týchto rozmerov a hmotnosti a motor svoj výkon podáva mimoriadne príjemným a nenúteným spôsobom. Akýkoľvek predbiehací manéver či zaťaženie preň nepredstavuje žiaden problém a výkonová rezerva je vskutku štedrá. V režime šport je reakcia na plynový pedál okamžitá, avšak prísun výkonu zostáva stále krásne čitateľný a lineárny. Aby sme nezabudli, samotná baterka sa čiastočne dobíja rekuperáciou, avšak na skutočné nabitie ju tak či onak musíte pripojiť do elektrickej zásuvky. S palubnou, 7,2 kW nabíjačkou, sa to dá do dvoch hodín, čo je veľmi fér a použiteľné. V kombinovanom režime s hybridným pohonom sme dosiahli spotrebu 8,0 l/100km, čo je vzhľadom k výkonu fajn. Absolvovali sme aj diaľničný prejazd tempomatovou 140km/h počas ktorého sa nám vybila baterka a po návrate sme tak skončili ľahko nad deviatimi litrami. To je už vcelku dosť, avšak hybridy sú vo všeobecnosti ťažšie, čo je aj údel tohto Tucsonu s 1,8 tonovou hmotnosťou. Ak by sme ho ale nabili, spotreba by samozrejme klesla. To len potvrdzuje, že plug-in hybridy majú vysoký výkon a prijateľnú spotrebu vtedy, keď sa používajú  tak ako treba, čiže s nabitou batériou.  Tuscon N-Line má oproti bežným modelom tuhšie nastavené tlmiče a presnejšie riadenie. Nie je to síce zásadná zmena a asi by ste museli presadnúť z jedného do druhého aby ste si to všimli, avšak pocit z jazdy je sebaistý, náklony v zákrutách nie sú vôbec veľké a na 19” kolesách si viete užiť aj športovú jazdu. Teda, tak športovú, ako takmer dvojtonové SUV vie  fyzikálne ponúknuť, nečakajte agilitu ako v N hatchbackoch. Podvozok nám ale prišiel adekvátne naladený, teda dostatočne pohodlný ale zároveň zvládajúci vyšší výkon.

Hyundai Tucson 1,6 T-GDi PHEV N Line+ zanechal vážne dobrý dojem. K jeho odvážnemu vzhľadu výborné pasujú športové N doplnky a zároveň krásna a tajomná šedá farba karosérie. Vzhľadovo fakt nemáme čo vyčítať, za predpokladu, že ste ok so samotným avantgardným vzhľadom tohto modelu. S 265 hybridnými koňmi ide o rýchle SUV a výhodou Tucsonu je, že auto si v baterke stále necháva malú rezervu, ktorú vie využiť v prípade prudkého zrýchlenia a plný výkon je tak k dispozícii. No a keď auto používate ako máte a pravidelne dobíjate, tak aj spotreba vie byť prijateľná. Nehovoriac o fakte, že krátke mestské trasy viete jazdiť výlučne na elektrinu. Výbava je výborná, kabína spravila oproti predchodcovi prudký posun vpred, čo sa dizajnu aj materiálov týka. Cenovka nastavená na 41 790 Eur s DPH nám príde adekvátna a férová, porovnateľná s konkurenciou, takže nemáme zásadné námietky. 

Hyundai Tucson 1,6 T-GDi PHEV N Line+.

Motor R4 benzín
Objem 1598 cm3
Výkon (systémový) 195 kW/265 koní
Krútiaci moment 350 Nm pri 1500-4500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4500 mm
Šírka 1865 mm
Výška 1650 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1818/1924 kg
Batožinový priestor 546 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 191 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
Spotreba (mesto/mimo mesto/kombinovaná) 8,6/6,8/7,5
Emisie g CO2/km N/A